Hvad skal jeg dog opdatere med på LinkedIn?

Når jeg underviser i sociale medier, understreger jeg, at nyttige opdateringer til netværket enten i twitterbeskedder, i statusopdateringer på facebook, eller i opdateringsfeltet på enten den personlige profil eller på virksomhedsprofilen på LinkedIn hører til det allervigtigste, hvis man vil vedligeholde og udbygge sit professionelle netværk.
Mange gange er folk imidlertid blanke i forhold til, hvad der kan være nyttige opdateringer, noget, som ens netværk vil blive glade for at få at vide.

Her er et godt råd til en meget nem og værdifuld genvej på LinkedIn:
Hver morgen kan du finde nye artikler, som præsenteres  for dig på LinkedIn på Home-siden, på din startside, i det, der hedder ”LinkedIn Pulse”.
pulseIkke mange lægger mærke til, at det faktisk er en funktion, som byder på guld – altså gode artikler, man kan dele.
Du finder Pulse her, hvis du har sat dit navigationssprog til dansk.

 

 

pulse engelskDe som sætter deres navigationssprog til engelsk, vil kunne lægge mærke til, at der som start på den daglige strøm vises tre artikler, (hvis du altså oven i købet husker at vælge “Recent updates”) , som LinkedIn har fundet til dig.
Disse artikler er materiale, som LinkedIn har udvalgt til dig på baggrund af, hvad du har tastet ind i din profil. Altså tilpasset nogle af de ord, som beskriver dig i profilen. Derfor vil der som regel være en forholdsvis fin overensstemmelse mellem relevansen af de artikler, du præsenteres for, og det, du formentlig også interesserer dig for.
Læs dem, link videre til dem, fortæl i en opdatering til dit netværk, om de mest nyttige informationer, du har trukket ud af artiklerne.

Men får da de andre ikke de samme artikler? Jo og nej. Ikke nødvendigvis præcis de samme artikler, da din strøm netop er skabt på baggrund af, hvad du selv har indskrevet. Det vil sige, at en journalists profil vil få vist nogle andre artikler end en bibliotekars.

Udnyt LinkedIn Pulse:
pulse burgermenuDu kan i øvrigt skærpe indholdet af de artikler, du modtager i strømmen, så de endnu mere passer til det, du gerne vil læse om. Det kunne jo være, du var på vej over til et nyt arbejdsfelt og havde mere  brug for at holde dig orienteret dér, end for at få artikler om emner, du kender ret godt allerede.
I toppen af Pulse finder du en såkaldt “burgermenu” med tre vandrette streger. Trykker du på den, kan du vælge at få artikler fra forskellige kategorier.

Du kan sågar vælge at følge , followe, nogle bestemte mennesker, som LinkedIn har fundet særlig interessante.
Det gælder såvel kändisser som det gælder helt almindelige mennesker, altså også andre danskere, som du måske oven i købet kender selv, og som blot har valgt at benytte Publish-funktionen, dér hvor man kan “blogge”.

Med andre ord, du kan tilpasse det flow af nyheder, som du præsenteres for hver dag også danske artikler. Og du kan gøre dig selv nyttig ved til dit netværk at videreformidle de bedste, dem, du selv har fået noget ud af, gerne med din egen kommentar.
Du behøver således ikke selv opfinde en opdatering hver dag for at give nytte til andre. En videregivelse af noget interessant, som andre har forfattet, er fuldstændig lige så værdifult, som noget, du selv har skrevet eller udtænkt.
God fornøjelse.

Du kan followe mig her på LinkedIn – for de, som skriver på LinkedIn har netop her i marts fået en helt speciel og pæn URL til deres indlæg:
https://www.linkedin.com/today/author/abeloneglahn

 

Abelone Glahn

2 kommentarer til “Hvad skal jeg dog opdatere med på LinkedIn?

  • Super tips. Tak for det!

  • Super godt tip. Det deles omgående på LinkedIn. Jeg er nemlig ved at være godt træt af opdateringer som “Like så jeg kan se hvor langt mit netværk rækker” samt likes på jobopslag.

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.