“Sælg dig selv og tag dig betalt”

Jeg faldt for nylig over en svensk bog, der har sat et og andet på plads for mig selv i forhold til salg af mine ydelser som mikrovirksomhed.

Bogen er svensk og hedder “Sælg dig selv og tag dig betalt.”

Undertitlen er “52 usædvanligt inspirerende indfaldsvinkler for konsulenter, freelancere, håndværkere, entreprenører, artister, journalister, jurister, kunstnere, fotografer, terapeuter, teknikere og andre salgsforskrækkede “

Salgsforskrækket, dét er mange selvstændige solister, og jeg trak den straks ned på hylden og læste den.

Â

Ulla Lisa-Thorden har skrevet den med henblik på netop mikrovirksomheder og freelancere.

Bogen gennemgår med både praktiske eksempler, ligefrem og med et par øvelser, hvordan man kan forliges bedre med salgssituationen og kommer med utrolig mange sandheder undervejs, som i hvert fald gav mig en del ahaoplevelser i forhold til, hvordan jeg kan sælge mig selv bedre uden at være påtrængende, hvilket jeg hader!

Jeg vil “som de fleste andre ” gerne håndplukkes, opsøges. Men dét, der i længden sker, hvis man kun lader sig opsøge, er, at man bliver “ordreopfyldende” og aldrig får taget sig sammen til at gå efter de kunder, der giver bedre opgaver, og betaler mere.

Man kan godt lære sig at sælge, selv om man nærer en instinktiv modvilje imod det.

Forudsætningen er, at du både kan og vil fortælle og argumentere for fordelen ved din ydelse.

Mange specialister opfører sig som en tennisbold, der ligger på banen og venter på at blive samlet op. Du skal serve selv, siger hun. Og opfordrer til, at man i stedet for at opleve salg som noget af det værst tænkelig, gør det til en sport, som man belønner sig selv med at måtte udfolde for eksempel fast en gang om ugen.

Hun gennemgår, hvordan man overkommer at få et nej, hvordan man forbereder sig til møder og telefonopringninger, og frem for alt forstår, at det er ens gamle kunder, man skal vedligeholde, ikke hele tiden opsøge nye.

Hun slår ned på det svage punkt, nemlig konsulenten, der glemmer at sælge sig selv, mens han/hun har en opgave. Så er der helt tomt, når man er færdig.

Hun angiver, at den selvstændige freelancer bør fordele sin tid, så 20-30 procent ligger på salg, mens resten er produktionstid og kompetenceudviklingstid. Det svarer til en dag om ugen, der alene er sat af til markedsføringsaktivitet og salg.

Bogen er desværre dyr, synes jeg. 371 svenske kroner = 291 kroner for 180 sider.
Bogen er imidlertid pengene værd.

Den er temmelig ny – skrevet februar 2005

Find den her og læs en længere omtale her

TILFØJELSE SEPTEMBER 2006:
ULLA-LISA HAR NU VÆRET I DANMARK OG HOLDE FOREDRAG. Jeg er begyndt at importere og sælge hendes bog, da jeg synes den svenske pris var urimelig høj.
Her er et par af hendes guldkorn, som jeg samlede op, da hun var her sidst.

Abelone Glahn

3 kommentarer til ““Sælg dig selv og tag dig betalt”

  • Hej Abelone. Bogen lyder god, så jeg ville bestille den over nettet. Men forlaget sælger ikke udenfor Sverige. Hvordan fik du din bog ?
    Hej fra Anette (mig med de 2 halvhaj-halvmenneske).

  • Superspændende, tak for det indlæg 🙂

Trackbacks og pingbacks

  • Abelone Glahn » Blog Archive » Det er for dyrt - kan du ikke gøre noget ved prisen?! :

    […] Rådene kommer fra Ulla-Lisa Thordén, som var i København og på Falster i maj (2006) for at tale om sporten ved at sælge sig selv til en ordentlig pris. Jeg har skrevet et referat, som ligger her. Det er måske ikke et referat, men de pointer jeg, som gammel freelancer, fik noget at tænke over. Ulla-Lisa sagde også: Hvis de ikke har råd, er det synd for dem. Jeg skal ikke tage ansvar for kundernes pung. Jeg kunne i stedet for at holde fri, netværke eller tale booke møder med folk, der vil betale den rette pris! Hvorfor skal jeg bruge tid på at gennemføre et job, som jeg er sur over, at jeg får for lidt for? Det kan være, at kunden passer sit job, når han siger: Hvor er du dog dyr!, men det er jo ikke sikkert, han har ret! […]

    16 år ago

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.