Hvad må man sige på facebook?

Hvor går grænserne for, hvad man man sige på facebook?

Hvor går grænserne for, hvad man må sige på facebook?
Den seneste tids begivenheder har aktualiseret debatten om, hvad man må eller ikke må skrive på facebook.  Jeg var i påsken inviteret ind i Go Morgen TV for at kommentere konkrete eksempler. Se videoklippet ved at klikke på det. Morten Ankerdal og  jeg var omkring udsagn som “Jeg var fuld i går”, “Min chef er dum”, fotos og privatlivsindstillinger.

Der er ret vide grænser for, hvad man må skrive, men spørgsmålet er, om det er så klogt at gå helt ud til grænserne af, hvad man må skrive. Det vil i de allerfleste tilfælde være væsentligt klogere at rette sig efter følgende:
Skriv intet, som du ikke vil bryde dig om at se offentliggjort i en avis. Lidt mere uddybende:

  • Skriv ikke ærekrænkende
  • Skriv ikke injurierende
  • Skriv ikke racistisk
  • Skriv ikke noget om konkurrenter, der kan bryde markedsføringsloven
  • Skriv ikke noget, der viser, du er illoyal over for din arbejdsplads
  • Skriv ikke (for tit), at du er mødt med tømmermænd
  • Hold kritik af arbejdspladsen internt
  • Skriv aldrig dårligt om kunder eller konkurrenter
  • Læg ikke billeder op, som kan genere andre ,og tag ikke folk uden at de ved det. (Dén er svær, hva!, men det er faktisk sådan, at man end ikke må lægge billeder op fra mere private arrangementer af andre uden at spørge om lov)
  • Pas på med at være venner med chefer og kolleger.
  • Lær at dele dine venner på i forskellige lister. Her er en vejledning.

Jeg har uddybet disse punkter på  bloggen på First Link.
Læs også et tidligere indlæg om Ansattes Lovbrud på facebook.

Hvordan skal jeres guidelines se ud?
Bliv inspireret af Berlingske Tidendes nye guidelines for sociale medier.
Jeg ved, at flere journalister har følt dem som snærende allerede. Det synes jeg er lidt mimoseagtigt. Selvfølgelig kan en virksomhed kræve loyalitet af en ansat.

Spørgsmålet, jeg snarere tænker på, er, om disse guidelines er lagt i samarbejde med medarbejderne. Jo mere, man tilrettelægger guidelines i et samarbejde, jo større sandsynlighed er der for, at medarbejderne er med til at sørge for, de bliver overholdt, og jo mere ejerskab tager de over dem.
Det kunne være spændende at høre Astrid Haug, som er community manager  på bladet, om tilblivelsen af disse guidelines.
Her er mine egne tanker om, hvordan man skal lægge en politik for facebook i samarbejde med medarbejderne.

Abelone Glahn

2 kommentarer til “Hvad må man sige på facebook?

  • Astrid Haug
    15 årsiden

    Tak for et meget interessant indlæg. På direkte opfordring giver jeg naturligvis gerne mit besyv med 🙂 Jeg har skrevet det udkast til guidelines, som er sendt rundt til Berlingske Tidendes journalister af chefredaktionen. Medarbejderne kan komme med ændringsforslag til chefredaktionen, som så reviderer udkastet.

    Mange hilsner
    Astrid

  • Tak, Astrid for kommentaren. Det vil være dejligt at høre/læse om de erfaringer, I gør jer med guidelines med tiden, skulle du få tid.
    Abelone

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.