Yammer – det “virtuelle Alle-kald”

For et stykke tid siden tog “min” nye virksomhed First Link Kommunikation, et nyt redskab i brug, Yammer, som er mikroblogging i lukkede fora. Vi er kun tre i virksomheden, og jeg må sige, at tjenesten virker en lille smule overkill i forhold til vores antal, men tanken om at kunne twitte i et lukket forum, tiltalte mig.

Yammer er på en måde erhvervslivets svar på Twitter. Eller rettere – Yammer giver mulighed for de små, korte beskeder til et lukket forum, som er meget anvendeligt for virksomheder og organisationer, der ikke ønsker beskeder ud i det ”fri”, som på Twitter. Man kan yamme, skrive korte beskeder til hinanden via mobil eller internet på tjenesten, hvor man kan også kan vedhæfte filer, billeder og skrive mere end 140 enheder, samt en del mere.>

Da vores egen erfaring med at bruge Yammer ikke var specielt epokegørende,  ringede jeg til Morten Bove i Sorø for at høre, hvordan han og medarbejderne i kommunikationsbureuaet Cumuli brugte Yammer, som jeg vidste, de havde taget i anvendelse for et lille års tid siden. I Cumuli arbejder 11 mennesker, de er alle på Yammer og har alle installeret programmet på deres smartphones eller computer. Morten Bove er strategi & projektleder, administrerende direktør i  Cumuli, og her er, hvad han fortalte:

– Yammer svarer til et ”alle-kald” til alle medarbejderne i virksomheden. Yammer er et superhurtigt redskab til fastholdelse af ideer og hurtig beskeder og fungerer som en nyttig huskeblok/opslagstavle mv, som kan tilgåes alle medarbejdere alle mulige steder fra. Yammer er en klon mellem Twitter og Instant Messaging. Vi bruger det til at skrive ting, tage billeder og poste beskeder, som kan være væsentlige for de andre i virksomheden.

– Vi er selv en kommunikationsvirksomhed og er meget kommunikerende, så Yammer udgør en måde, hvorpå vi hurtigt og nemt får skrevet interessante nyheder, mens nogle er i marken og andre er på kontoret.  Nogle er måske på optagelse, andre sidder i redigering, nogle har netop afsluttet et kundemøde, og andre igen sidder hjemme og færdiggør en produktion. Vi er rigtig gode til at fortælle, når en ny ordre er gået hjem eller vise ideer, som vi gerne hurtigt vil sprede til hinanden. Vi holder hinanden opdateret på Yammer.

– Forskellen på at SMSe til hinanden er, at Yammer både findes på mobilplatformen og på computeren, og at man nemmere kan vedhæfter filer og billeder. Man kan vælge modtagerformen alt efter hvor man er, og folk svarer tilbage igen på den fælles platform.

Kommunikationsoverflow?
– Måske vil nogen sige, at det giver et kommunikationsoverflow, men du behøver ikke tage stilling til hver eneste besked. Jeg opfatter det mere som et værksted. Vi har alle Iphones eller smartphones, og man kan sætte sin telefon eller til computer til at få beskeder ind, så de dukker op som en slags MSN: Hvis du synes, det er for meget eller det forstyrrer i dét, du sidder midt i, kan du bare slå den fra.

– At bruge Yammer tager tid, men vi tror på tidsforbruget som en investering, siger Morten Bove. På sin smartphone kan man lave resumeer af møder, man har været til, og det betyder, at vi ikke skal afrapportere så meget senere. 3-10 linjer er også en god øvelse i at lave referat til kunderne.

Den umiddelbare reaktion i virksomheden har ifølge Morten Bove været, at kommunikationen på Yammer giver en god følelse af energi og af at være på et højt informationsniveau: – Det imidlertid også vigtigt for os at skabe energi og samhørighed i virksomheden i kraft af, at alle får informationerne: Noget, der sker ude i et hjørne af virksomheden, ved de andre kort efter. Vi har selvfølgelig mandagsmøder, hvor vi orienterer, men Yammer er en hurtigere måde at banke informationer af sted på.

Kræver disciplin
Morten Bove anslår, at han selv skriver 5-6 beskeder om dagen. De, der er i marken, skriver typisk flere beskeder. Ind imellem kommer der også lidt overflødig information, erkender han:
– Det er en udfordring ikke at sende spam. Man kan godt komme til at sende beskeder, der er lidt ligegyldige eller tomgangsagtige. Det sker. Det kræver disciplin at bruge Yammer.  Ind imellem sker det også, at to medarbejdere begynder en dialog, hvor man må bede dem om at gå over på Messenger i stedet, fordi deres dialog ikke vedrører os andre.
Men Morten Bove er ikke i tvivl om, at investeringen i tid kan betale sig, selv om virksomheden ikke direkte kan måle på omsætningen, at Cumuli bruger Yammer. Det er altid svært at måle, hvornår man videndeler og hvordan den videndeling gør virksomheden bedre.
– Jeg vil hverken kunne sige, om vores omsætning er steget eller faldet, men på det lille år, vi har brugt Yammer er det givet, at vi helt klart har fået styrket samhørighedsfølelsen og hævet informationsniveauet.

Det var spændende at høre Morten Boves erfaringer. Jeg spurgte ham til slut , om han kunne give et bud på, hvor stor en virksomhed skulle være, for at Yammer kunne være nyttig, men vi blev enige om, at det kom an på virksomhedens arbejdsområde og på hvor teknisk indstillede medarbejderne er.

Netværket for onlinejournalister og -kommunikatører DONA har i forbindelse med sin generalforsamling den 20. april også et oplæg om Yammer brugt på Novo til intern kommunikation.

Abelone Glahn

5 kommentarer til “Yammer – det “virtuelle Alle-kald”

  • Yammer ser ud til at være en rigtig smart løsning. Og pludselig ser jeg at vort engagement med Groupcare (Mikronet og mikromarked) har fået et alternativ. Yammer kan stort set alt hvad Groupcare kan og mere til.

  • Interessant, hvordan er det bedre end twitter, hvis man opretter sig (som du) med nye beskyttede profiler og så kun tilføjer hinanden?
    Denne løsning har den fordel at der findes tæt på uendeligt af applikationer til twitter.

  • Det kunne du såmænd godt have ret i -at det samme resultat kunne opnåes med en beskyttet proil på twitter.
    Men Yammer tilbyder, at man kan skrive mere end 140 enheder, og det er nogle gange nødvendigt. På mig virker det også ( muligvis kun følelsesmæssigt) mere sikkert, at virksomheden har sit eget område at agere på. Blandt andet fordi jeg ville være bange for at komme til at lave fejl, og komme til at skrive en besked, der gik ud til alle mine andre læsere. Ifald jeg skullebruge Twitter til First Link ( mit nye firma), ville jeg jo skulle have to konti på Twitter, een til First Link og en til personen Abelone, og det rummer i mine øjne nogle fejlmuligheder.
    Vi ser det ofte på facebook, at folk ikke kan huske forskellen på at skrive på en væg og på at skrive en personlig besked. Alt for mange bruger facebook som postprogram og kommer derfor tit til at skrive følsomme oplysninger på væggene. Det samme kunne jeg frygte med to konti på Twitter.
    Endelig synes jeg, det er mere professionelt, at First Link har sin egen lukkede konto. Der sker ikke så meget andet forvirrende, og kontoen er Vores.

    PS. jeg har faktisk for et stykke tid siden åbnet min egen Twitterkonto, så alle kan følge med i den. Det har betydet, at jeg skriver noget andet end tidligere, hvilket jeg både er glad for men også ked af ind imellem. Mine opdateringer er blevet mindre personlige og mere faglige. Ikke mindst fordi jeg også feeder dem ind på linked in som eksperiment. Det er jeg ikke sikker på, alle skulle gøre…..jeg ser rigtig mange, som kvajer sig i ikke-relevante twitteropdateringer, der bliver vist på linked in.

  • @martin:
    Ja, deneste ulempe er, at det fordrer, at alle går på Yammer, og bare tanken om, at alle mikronetterne skulle skufte platform får mig til at opgive ideen.
    hvis man skulle noget sådant, skulle mn gør det fra starten af et netværks levetid.

  • @Bo Abrahamsen Et andet plus ved Yammer er at du kan poste/ vedhæfte fotos til din besked, uden at du skal forbi en Flickr eller Yfrog opsætning. Plus er de widgets/ applikationer der tilbydes til mac (pc har jeg ikke afprøvet) og iphone/ smartphones meget brugervenlige og gode at arbejde med.

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.