Dyrk kontakten med tidligere ansatte systematisk

Især i nedgangstider kan det være guld værd for virksomheder at holde kontakten til de tidligere ansatte, for når opsvinget kommer, mangler man kyndige hænder. At kunne dykke ned i og vælge fra bunken af kvalificerede, tidligere ansatte, som man desværre har måtet skille sig af med på grund af krisen, gør det nemmere, billigere og mere effektivt at genansætte, end hvis man skal forfra med en ansøgningsrunde, annoncering, samtaler, udvælgelser og indkøring af nye.

Det udtaler jeg mig detaljeret om i Berlingskes Businesstillæg i går, læs her. Et par citater:

“Danske virksomheder går glip af både forretninger og dygtige medarbejdere i stride strømme, fordi de ikke holder kontakt med de mennesker, der forlader deres organisation.”

“At så få danske virksomheder kan se den ressource, der ligger i systematisk at fastholde kontakten til tidligere medarbejdere, er overraskende. Ikke mindst fordi der alligevel findes mange selvbestaltede grupper af folk, som gerne vil holde kontakt med tidligere kolleger på nettet. De grupper er guld værd, så hvorfor skaber virksomhederne dem ikke selv?”

Handelshøjskolen ved Aarhus Universitet har systematiseret deres alumnigrupper blandt andet på facebook, LinkedIn og i et internt system.

Der findes nemlig masser af muligheder for nemt at skabe disse alumnigrupper, for eksempel på LinkedIn eller via særlige alumniplatforme. Andre lande arbejder konsekvent med disse netværk, og jeg undrer mig såre over, hvorfor skandinaviske lande er så langt bagud – det har muligvis noget at gøre med, at vi ikke har den samme tradition for alumni-netværk, som i udlandet, hvor det er en selvfølge, at studerende fra universiteter holder kontakt med tidligere klassekammerater.

Jeg undrer mig også over, at virksomhederne ikke bruger disse alumninetværk til at brande sig selv med. Der bliver talt så meget om employer branding og hvordan nuværende medarbejdere skal gøres stolte af deres virksomhed. Et alumninetværk er bestemt noget at være stolt af, for det signalerer, at man ikke er “out of sight – out of mind”, selv om det selvfølgelig ikke er for deres blå øjnes skyld, at virksomheden holder kontakt til de tidligere ansatte.

Artiklen i Berlingske Business suppleres af et interview med Price Waterhouse Coopers danske afdeling, hvor man dog har sat alumni i system og gennem 13 år har opbygget  et netværk af over 600 tidligere medarbejdere.

Kent Hedegård , der leder alumninetværket og er partner i PwC, siger til Berlingske Business:
“En af årsagerne til, at det er særlig vigtigt for PwC at holde kontakten til sine tidligere ansatte, er, at mange af de mennesker, som virksomheden ansætter, er i uddannelsesforløb og f.eks. læser HD eller til cand.merc.
Når de er færdiguddannede, bliver en stor del af dem ansat i leder- eller mellemlederstillinger hos kunder eller potentielle kunder. Nogle af dem bliver vigtige beslutningstagere – økonomichefer eller kreditchefer. Og så er det en fordel for os, at vi har en relation til dem. Sådan er det med netværk. Man kan hurtigere rykke frem til at snakke om det, det hele handler om, fordi man har en forhåndsidentifikation,« siger Kent Hedegaard til avisen.

Om betydning af ned- og opgangstider, siger han, at netværket selvfølgelig er vokset under krisen, men at det stadig er betydningsfuldt for virksomheden:
»De er stadig repræsentanter for virksomheden, og den underliggende dagsorden er, at nogle af dem vil det være attraktivt for os at genansætte. Aktualiteten af den dagsorden afhænger selvfølgelig af, hvor vi er på det økonomiske barometer,« fortæller Kent Hedegaard til Ulla Gunge Hansen fra Berlingske Business.

Læs mine tidligere indlæg om alumninetværk her

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.