Definition og succesoplevelse for mikrovirksomheder måles nu.
Sååå stor ?
Sååå lykkelig ?
Lektor Per Darmer fra Leisure Management på CEUS er gået i gang med at undersøge, hvad mikrovirksomheder og selvstændige freelancere sætter som succes for deres virksomhed.
Når de nu ikke definerer sig selv og succes som større virksomheder i antal ansatte, vækst og markedsandele, men bruger andre kriterier for at føle sig succesfulde, hvad er disse kritierier så egentlig?
Det har Darmer besluttet sig for at finde ud af.
Derfor leder han efter freelancere og mikrovirksomheder, der vil lade sig interviewe for at kaste lys på dette fænomen.
Foreløbig leder han kun på Lolland og Falster, hvor CEUS hører hjemme, men denne undersøgelse kan jo give et godt fingerpeg om, hvad succes er, og hvordan vi måler det.
Til Folketidendes journalist (freelanceren) Susanne J. Lassen siger han i dag:
Undersøgelsen vil ikke munde ud i en række opskrifter. Snarere vise en rammemodel med flere variabler, hvor spændet går fra profit og vækst til det, hvor målet er at have det godt med sin virksomhed.
Darmer har blandt andet hæftet sig ved det enorme fokus, der er på vækstvirksomheder, i forhold til mikrovirksomheder.
Samtidig er det vigtigt for ham at påvise, at begrebet “succes” opfattes meget forskelligt. Per Darmer har også bemærket sig, at de iværksættere, han hidtil har talt med, alle mener, at de er atypiske iværksættere. Han vil derfor også meget gerne påvise, at en iværksætter ikke er en entydig størrelse, man umiddelbart kan putte ind i en skabelon
, siger han til Folketidende.
Hvis man vil være med, så skriv til Darmer selv:pda@ceus.dk
Billedet ovenfor stammer fra Mikronettræffet 2006, hvor Per Darmer første gang fortalte om undersøgelsen, der skulle i gang.
Det er den så nu, og jeg har talt med et par stykker, som allerede har været gennem interviewet.
De siger, det er en temmelig interessant oplevelse at skulle redegøre for, hvad succes egentlig er.
Flere føler sig succesfulde, men har aldrig sat ord på over for andre.