8 gode råd, når journalisten ringer
Bogen “Bliv synlig i medierne” er en gedigen vejledning til, hvordan man opbygger en god kontakt til pressen.
Den er skrevet af journalisten Julie Lindegaard, som giver en god guide til at forberede sig til kontakten, til at tage kontakten og til at vedligeholde kontakten med medierne.
Dels er hun journalist selv og kender derfor også sagen set indefra, dels er hun mikrovirksomhed/freelancer selv , formand for Svendborg-klyngen Ge9, og kender derfor også sagen set med virksomhedens øjne.
Her er et klip fra bogen:
Print disse råd ud og læg dem ved siden af telefonen, så er du klar, når journalisten ringer:
*Hvem ringer om hvad?
*Hvorfor er netop du blevet kontaktet, og hvad er din rolle?
*Hvem taler journalisten ellers med?
*Hvad er den konkrete anledning
*Spørg til om dine udtalelser skal citeres eller skal fungere
som baggrund
*Bed om at få evt. citater forelagt
*Bed evt. om tænkepauser og ring tilbage så hurtig som
muligt
*Giv altid et kortfattet resumé til sidst af komplicerede sager
Kilde: Julie Lindegaard og Malene Grouleff
Fra bogen “Bliv synlig i medierne – sådan fortæller du de gode historier”
Udkommer på Børsens Forlag den 1. april
Disclaimer: Jeg har skrevet forordet. Bogen udkommer på Børsen Mikro, hvor Julie blogger som gæsteblogger om et par dage.
Hun holder også et oplæg herom den 22. april .Det foregår i København.