Strategi til at forbedre online-omdømme
Computerworld bringer et par artikler i går om, hvordan man passer på sit onlineomdømme især hvis man er jobsøgende.
Det er ikke danske virksomheder og personer, der udtaler sig til citat, og det er lidt ærgerligt, men indholdet er vel også globalt dækkende:
Pas på, hvad du lægger på nettet, pas og plej din profil, opdater.
- Dobbelttjek, at du har indstillet din beskyttelse af personlige oplysninger rigtigt, både på facebook og LinkedIn – man kan søge på begge, så selv om du tror, du bruger LinkedIn til professionelle kontakter og facebook til “alt det sjove”, så kan en arbejdsgiver søge dig begge steder.
- Opdater dine profiler – det er helt utjekket, hvis du er til stede på nettet med gamle oplysninger. (Slet hellere “døde profiler”)
- Vær konsekvent i den måde du brander dig selv på – på alle platforme.
Billedet af dig skal helst være så konsistent som muligt – du må gerne fortælle diverst om dig selv, men det samlede indtryk skal være konsistent. - Vær tydelig i dine roller som afsender. Du blogger, eller kommenterer som forskellige personer, dels en privat , dels en professionel, måske som ansat et sted. Det skal være tydeligt, hvornår du er hvem.
- Brug en personlig hjemmeside som base. Du kan være til stede på mange platforme, men en hjemmeside er nok det beste udgangspunkt, som du altid kan finde tilbage til og opdatere livet igennem. Den behøver bare at bestå af et onlineCV.
- Bliv fundet bedre med en blog. en velholdt blog, som mange linker til, fordi du skriver et lødigt og brugbart indhold, er det bedste visitkort.
- Saml udtalelser og anbefalinger og brug dem aktivt på dine sider.
(Dét her er jeg lidt loren ved at give som råd, da jeg for tit oplever en masse varm luft. hvis du bruger anbefalinger på for eksempel LinkedIn, så sørg for, at de, der anbefaler dig, gør det med udgangspunkt i et professionelt samarbejde, ikke fordi de kender dig personligt og anbefaler dig som “en flinker fyr” – dét giver bagslag. - Deltag i onlinecommunities.
Ja. Så absolut. Tilfør færdi, når du bidrager på onlinegrupper, du må ikke bare suge, eller være medløber “det mener jeg også”. bidrag uopfordret! - Vær tilbageholdende, hvis du er i tvivl. When in doubt, don’t, som det hedder. lad være med at kommentere eller skrive noget, når du mærker, du er i tvivl. For din kommentar står der længe efter. jeg pelejer også at sige: En blog er ikke en brok. Skriv kun når du ikke er vred.
- Din facebook profil er vigtig. Du bør vedligeholde den og selv om du ikke er meget aktiv, bnør du tjekke,om du bliver tagget etc. så dét, andre siger og skriver , også er noget, du tager hånd om.
- Vær aktiv og opdateret. også selv om det tager tid – betragt det som en investering
- hold øje med, hvad de skriver – du bør google dig selv mindst hver tredie måned, for at vide, hvad der står om dig, og hvad du kan risikere at blive mødt af fra andre, der har googlet dig. Brug Google alert eller overskrift.dks alert.
- Vær forsigtig og diskret. Internettet glemmer aldrig.
Tjah, ikke meget nyt, men godt at blive mindet om, igen og igen , for alt for mange glemmer disse ting online.