Hvordan får man penge ud af at blogge?
Ja, det er der mange bud på. Både bud, der handler om at blive betalt for at blogge – hvilket rigtig mange ikke bryder sig om, fordi det kan svække deres troværdighed, mens andre ser det som en glimrende freelanceydelse, der på ingen måde svækker, men styrker omdømmet.
Og bud, der handler om at tjene penge indirekte ved at annoncere for dette og hint, enten meget målrettet, som vi så med Blondinbella-svenskeren, der tjener mange penge på at få vist annoncer på sin meget læste blog ( der udbrød engang en længere diskussion om, hvor mange penge, hun egentlig havde tjent, men tjene, det gør hun), og med annoncer som mange rent standard kører, nemlig små googleads.
Godt indhold er forudsætningen:
Men, de der tjener penge på at blogge, tjener som regel indirekte ved at levere stof, indhold, der er så interessant, at de uden om bloggen bliver bedt om at være konsulenter, holde foredrag, skrive bøger etc etc. Bloggen styrker omdømmet.
Pointen er, at jo bedre blog, jo flere læsere. Jo bedre indhold, jo flere gengangere, followers, faste læsre.
En af dem, jeg glæder mig til at høre allermest på Mikronets jubilæumstræf for selvstændige, freelancere og mikrovirksomheder den 25. september , er Annette Tvedergård, der kommer og fortæller, hvordan hun sprang fra et fast job til at tjene til livets ophold ved at køre først en, så to og nu tre blogs.
De handler om babyer, om juniorer og om bryllupper.
Bloggene har masser af besøgende, men jeg kender ikke så meget til den nærmere statistik, metode og indtjening.
Det regner jeg med at høre mere om, når Annette kommer på træffet.
Hun har fået Årets Vovehalspris 2009 for at tage springet. Dengang havde hun kun 2 blogs. Nu er “imperiet” vokset til tre, og måske kommer der flere ? Hun har i hvertfald også været ude for at finde folk til at hjælpe sig, så jeg glæder mig til at høre denne væksthistorie på blogmediet som indtægtskilde og vidensdelende platform.
Interessent indlæg, som tager op noget som altid er sjov at diskutere kring.