Facebook er et feedback-medie
Jeg var forleden til et foredrag om psykologien bag facebook marketing holdt af Anders Colding Jørgensen, der beskæftiger sig med internet og psykologi.
Anders står blandt andet bag flere eksperimenter på facebook.
(et af dem handler om protest mod nedlæggelse af Storkespringvandet, derfor billedet af Anders foran et par springvands-slides ude på ITU)
Blandt de guldkorn, jeg opfangede, var ( gengivet sådan som jeg tolkede dem):
Virksomheder skal ikke informere på deres kunder, men med.
Man informerer på folk, når man fastholder dem i at være passive, altså højst giver dem lov til at modtage information fra virksomheden.
Facebook er et feedbackmedie, der skaber transparens frem for traditionel kommunikation.
Facebook brugere er i bund og grund ligeglade med virksomheder, men interesserede i brands og i indhold. Det er således for eksempel bedre at lave en page for folk, der holder af økologiske gulerødder, end for et plantecenter. Brugerne vil hellere skilte med en relation til en holdning end til et firma.
Hvis virksomheden først taler i: “Vi skal have folk til at gøre sådan og sådan” på facebook, så er virksomheden slet ikke klar over, hvilke værdier den har og hvilke af dem, som skal kommunikeres. Virksomhederne skal give den enkelte bruger en mulighed for at vise, hvem vedkommende er. For dét, brugeren i bund og grund er interesseret i via facebook, er at give et indtryk af sig selv, skabt gennem de relationer, der knyttes på facebook og de tilhørsforhold, der signaleres.
Til slut kom han med disse råd:
– Tilbyd noget folk kan skabe identitet med.
– Giv folk mulighed for at fylde eget indhold i.
– Gå ind i kampen som person og skab dialog.
– Vær ikke bange for at dumme jer.
– Betal ikke nogen for at køre jeres dialog.
[…] Anders, tak for god inspiration Jeg mødte Abelone Glahn, hun har også skrevet om foredraget. […]