Alt om Dit virtuelle håndtryk

Dit virtuelle håndtryk
Dit virtuelle håndtryk består af det, der kan findes om dig på nettet, og som tilsammen danner et billede af, hvem du er, og hvad du står for.
Håndtrykket udgøres af
– nyttig plusinformation til den du sender mail til,
– konstruktive og ofte uopfordrede bidrag på mailinglister,
– deltagelse og/eller opbygning af online-communities
– bidrag på andres eller egne weblogs (der snart afløser det klassiske CV)
– deltagelse i businessnetværk som LinkedIn og MySpace.
Desuden kan de lidt mere trænede bruge
– sociale netværksteknologier som
– linkdeling,
– billeddeling,
– wikier,
– tagging,
– samt pod- og videocasting

LÆS om GODE RÅD OG TIPS TIL AT FORBEDRE HÅNDTRYKKET OGSÅ I FORBINDELSE MED VIRTUEL REKRUTTERING
på min anden blog på Børsens Forlag.


Alt på nettet er søgbart og dermed findbart 24 timer i døgnet
Brug dette konstruktivt og vær klædt på til det virtuelle møde
Min erfaring er, at alt, alt for få tænker over, at vi på grund af internettets udbredelse nu efterhånden består af såvel en fysisk person som en virtuel, som rækker hånden ud døgnet rundt. Dette håndtryk skal opbygges professionelt og med tanke for helheden, præcis som det fysiske håndtryk.

Min erfaring er, at alt, alt for få tænker over, at vi på grund af internettets udbredelse nu efterhånden består af såvel en fysisk person som en virtuel, som rækker hånden ud døgnet rundt. Dette håndtryk skal opbygges professionelt og med tanke for helheden, præcis som det fysiske håndtryk.
Denne opbygning og vedligeholdelse overses eller i bedste fald forsømmes af såvel virksomheder som enkeltpersoner.
Det handler ikke kun om karrierepleje, men også om omdømme.
Vigtigt for virksomheder såvel som for dig selv:· Virksomhedens omdømme vurderes som regel på baggrund af fakta, der kan ligge på firma- eller foreningshjemmesider, men i stigende grad også på, hvad der kan findes om den enkelte medarbejder.

. virksomheden har brug for medarbejders netværk og skal forstå, at hver eneste medarbejder kan tiltrække såvel kunder, kontakter som viden og indsigt, hvis medarbejderen er synlig og aktiv på nettet som en god networker · Medarbejderen/du bedømmes om professionel, faglig person på rapporter, personen er (med)forfatter til, på specialer fra universitetet, artikler, firmapressemeddelelser eller andet faktuelt skrevet materiale, som vedkommende selv eller andre har lagt ud – husk at pleje dette “udseende” med nyt og relevant.· Men medarbejderen/du bedømmes også på de andre spor, du efterlader dig, også dem, du uden at tænke over det efterlader som privatperson – så pas på hvad der ligger af privat.

Jamen jeg er slet ikke PÅ !!
· Du bedømmes også på en manglende tilstedeværelse – for vi er efterhånden så vant til at tjekke såvel oplysninger som personer, kolleger og arbejdsgivere på nettet.
Kan du ikke findes, findes du ikke !
”Desværre, det blev ikke dig, jeg kunne ikke finde noget om dig på nettet”, er en af de værste beskeder, man kan få. Man har kompetencerne, man er god, men man var ikke synlig.

”Desværre, det blev ikke dig, for det jeg fandt på nettet, var ikke tillidsvækkende nok”, er en værre besked. Det vil sige, at det, der lå på nettet ikke var troværdigt og professionelt nok til, at man blev valgt.

Ergo må man arbejde med det, der skal tegne billedet på nettet.

Find flere gode råd her:
Om businessnetværket Linked In

Om virksomhedernes virtuelle håndtryk

Om virtuel rekruttering

Hvad kan jeg selv gøre for at bedre mit virtuelle håndtryk

 

 

 

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.