Før, og mens du er på messe med dit produkt

mona og abeloneFor et par uger siden deltog jeg på en messe i Fredericia, en livsstilsmesse for mennesker over 50, hvilket jeg jo er.
Jeg deltog for at bistå min aktive veninde Mona Hvid, der lancerede “Nu skal der leves”, et onlineforløb både til personer, der gerne vil skabe sig en berigende 3. alder, og til virksomheder, der gerne vil sikre, at deres medarbejdernes sidste år på arbejdsmarkedet er givende både for medarbejder, kolleger og virksomheden.

Desuden deltog jeg for at gøre opmærksom på min egen bog “50+ og nystartet”, der i bogform med værktøj giver opskriften på at starte egen virksomhed i en moden alder.

Mona stod på messen i tre dage, mens jeg kun var der en lørdag. Alligevel var der adskillige læringspunktr ved at deltage, og vi opsummerer dem her – in case, at du selv skal på messe med dit måske meget uhåndgribelige produkt, som er svært at forklare på en stand.

1) sørg for, at du komme til at tale på en af scenerne, der altid er på en messe – hav et oplæg eller noget at byde på, så du fra din stand kan henviser til, at du senere holder et oplæg, og så du kan udnytte tiden, du taler med en besøgende, maksimalt og skabe maksimal synlighed undervejs.

2) afsæt tid til, at DU går rundt på messen – mange gange er det andre messeudstillere, der er dine kunder, og så er det tid at tage sit produkt under armen og gå rundt med det til de andre stande.

3) Opsøg pressen på stedet – der er ofte folk, som går rundt med kamera og skal tage billeder, eller nogen, der skal dække det, og som har presseskilt om halsen. Der kan også være et egentligt medie, som er til stede på en stand. Tal med dem, få dem interesseret i, at Du er med på messen og hvilken historie DU har til dem.

4) brug tiden til research – der vil være en masse, som ikke vil købe dit produkt, men som standser op og kan snakke – forbered researchspørgsmål til dem – lær din kundegruppe bedre at kende, eller find ud af hvorfor nogle IKKE er i din kundegruppe – og om du kan tilpasse et produkt til dem.

5) slå dig sammen med nogle andre om at stå på messen. Det er  meget sjovere, når man kan reflektere med andre over det oplevede. Og man lærer salgstricks og får mod på at tale med folk, når man hører, hvordan de andre gør.

6) snak med dem i standene ved siden af – pludselig opstår der et fællesskab, som også er værd rent kontaktmæssigt.
Mona messe og AugmikkelalVal på besøg 005
7) hvis du holder et oplæg, kan det være en ide at få det filmet af en kollega, så du får fornemmelsen af, om du vrøvler, hvordan dine pointer falder i god/dårlig jord, om folk lytter etc. Brug stedet til at afprøve noget nyt.

8) hvis man kan komme til det at få mulighed for at holde sit foredrag flere dage, giver det træning at holde oplægget flere gange, og nærmest kontant afregning i forhold til at afprøve et nyt koncept.

9) følg op på dine kontakter inden 14 dage.

10) det kan godt være, de besøgende ikke umiddelbart vil købe dit produkt, men det er rety sandsynligt, at de siger ja til at få besked om det og om nye udviklinger i produktet – sørg for, at de i det mindste signer op til dit nyhedsbrev – emails, der er givet tilsagn til at bruge, er guld værd. og en lille lodtrækning mellem dem, der afleverer en tilmelding i en glasbowle midt på standen, kan være en god motivator.

 

Abelone Glahn

Én kommentar til “Før, og mens du er på messe med dit produkt

  • Tak for de fine fif, Abelone.
    Var selv på messe (Sund Livsstil i Øksnehallen, Kbh.)slut september – og gjorde en del af det, du pinpointer…Men uh, der er plads til forbedringer, så jeg har din „huskeseddel” med på messen næste år

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.