Nye design igen på LinkedIns funktioner

LinkedIn udruller hele tiden nye design. Ikke alle får samtidig det nye udseende, så det er sket mange gange efterhånden, at jeg har stået og undervist kursister, som havde en ældre version end jeg, og så har det været vanskeligt at vise noget, som jeg ikke kunne slå tilbage i og vise.
På det seneste er der kommet nyt udseende på endorsements, grupper og contacts. I hvert fald i min udgave af LinkedIn!

Endorsements:
endorsemnet design ny Hvor endorsements tidligere kom i et meget dominerende mørk cyanblåt felt, når man besøgte sin profil, kommer forslagene til endorsements nu i en mere diskret udgave uden den blå farve.
Personligt synes jeg, det forbedrer visualiteten; det er blevet tydeligere, at jeg skal tage stilling til det enkelte endorsement, altså vælge at endorse eller klikke på krydset i tophjørnet for at springe over, tydeligere end det var ved den tidligere version, der bl.a. på grund af farven blev opfattet mere som en pakkeløsning.

Den gule knap, som ofte gjorde, at man klikkede på alle på een gang, er nu mindre dominerende og blå.
Men husk: tag stadig stilling til hver enkelt endorsement.
Er det vitterlig en skill, du véd, at den anden person har og excellerer i? Eller giver du bare Thumbs Up for at være venlig?
gl skills 2Man bliver imidlertid stadig efterfølgende bedt om at endorse andre i det gamle design:
Derfor vil jeg gerne henvise til et ældre indlæg om skills og endorsements.
gl skills
gl skills

 

 

 

Grupper:
nyt design gruppernyt gruppe design
Der er også kommet nytdesign på grupper. man skal lede lidt efter information om gruppen, som gemmer sig bag det lille kursiverede i. Her finder man både Gruppebeskrivelse, grupperegler (husk at læse dem, før du skriver dit første indlæg) og gruppestatistik – (hvor du kan tjekke hvor aktiv en gruppe er, før du melder dig ind…)
De andre funktioner som Diskussion, Job og promotion ligger nogen lunde samme steder. Nyt er, at når man skriver et nyt indlæg, kan man mad det samme kategorisere det i hhv Diskussion/job/Promotion, så man undgår at belemre gruppens medlemmer med forkert postede indlæg.
En kilde til stadig irritzationer, når en indlægsskribent kommer til at lægge en reklame for et seminar eller et kursus under Discussions i stedet for promotions, især når det står beskrevet i GroupRules, hvordan man helst skal gøre det i en gruppe.

Contacts
ny contact designEn af de seneste nyheder på LinkedIn er, at man kan vedligeholde sine kontakter meget bedre ved at hente funktionen Contacts ned ( man kan risikere at skulle vente lidt på den – stil dig i kø her til den: )
Også her er designet ændret. Hvor man tidligere blev påmindet om jobskifte eller fødselsdage med hhv et lille kuffertikon eller et lagkageikon, vises det nu uden ikoner, men med en ordforklaring: “Say congrats” eller “Say happy birthsday” .

Tillad mig en lille advarsel – jeg har oplevet, at fødselsdagsviden bliver brugt lidt facebook-agtigt. Hvor mange ville du sige tillykke til i den fysiske verden? Bare fordi du nu får datoen at vide via LinkedIn, er det ikke sikkert, du skal sige tillykke alligevel – tænk hver gang over, om du ville sige tillykke med fødselsdagen, hvis du samme formiddag mødte fødselaren ved en forhandling eller et andet businesssammenhæng.

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.