Digitale gårdvagter/moderatorer uddannes
I radioen talte man i morges om digitale gårdvagter, om moderatorer, der sørger for at holde ro og orden på internetfora, hvor især yngre bevæger sig.
Det er Red Barnet, der bl.a. for fondsmidler fra Egmontfonden, har igangsat en gratis uddannelse for mennesker, der skal arbejde på nettet med at moderere diskussioner, især hvor unge mødes.
At sætte uddannelsen af moderatorer i system hilser jeg særdeles velkomment. Det er længe sket i udlandet, men så systematisk, som det tilsyneladende kan ske her, hvor frivillige såvel som organisationer og virksomheder kan blive uddannet, har jeg endnu ikke set i Danmark.
I 2003 interviewede jeg en række moderatorer, som betrådte disse nye stier som nogle af de første. Et af de nu ældste moderatorfirmaer Chatmoderators, benytter professionelle moderatorer, der på grund af geografisk placering rundt om på hele kloden kan moderere chatrum døgnet rundt nonstop. At man ikke benytter frivillige, men folk, der er trænet til jobbet, giver flere fordele: Et er, at man måske har fundet en fagligt god person til at styre en debat, men det er jo ikke sikkert, at vedkommende også er i stand til at klare en række alvorlige sociale situationer, der pludselig kan opstå.
Den daværende direktør fortalte: – Vi har flere gange været ude for folk, der skrev, at de ville begå selvmord, og i et særlig grelt tilfælde fandt vi frem til personen via e-mailen, kontaktede vores kunde og fik en af deres sociale medarbejdere til at gribe ind. Det lykkedes os at få stoppet fyren i at tage en overdosis, og dét viser for os, hvor vigtigt det er, at de rette mennesker sidder der døgnet rundt.
Chatmoderators oplever bl.a., at oprindelige deltagere, der senere bliver moderatorer, kan blive lidt for ivrige og smide folk ud af dialogen, hvis de ikke mener det samme som moderatoren. Blandt andet derfor er det vigigt at uddanne moderatorer til den gode værtsrolle. OG ikke mindst til at være opmærksom, og at gennemskue, når der kommer pædofile ind på chatten, eller når der dukker nogen op, som bare vil lave ballade.
Dialog, ikke eftersidninger:
Det handler nemlig ikke kun om at være gårdvagt og skrapmoster. En god moderator kerer sig om dialogen:
Moderatorer er personer af en særlig støbning, der kan styre en debat i et stort internetfællesskab uden at være for dominerende. Det kræver særlige evner at sætte liv i et community, åbne ballet og sørge for, at der hele tiden er nogen på dansegulvet.
Den gode moderator i et community er som en vært ved et middagsselskab: I stand til at skabe den rette stemning og til at forstå og lytte til andre. Men også i stand til at fortælle, når festen er forbi. Det kræver med andre ord særlige evner at styre og sætte gang i debatten i et internetfællesskab.
Red Barnet har uddannet 35 moderatorer fra TV2, DR, Lego, Habbo Hotel, Go Supermodel, Andeby.dk, Goal m. fl
– Men behovet er væsentligt større. Vi vil jo gerne nå ud til alle landets næsten 1000 moderatorer, siger Jon Lange til Dr.dk.
Uddannelsen er gratis, fordi Egmontfonden støtter den i to år. Men der er krav til deltagerne, bl.a. skal alle virksomhedens ansatte på børne/unge chatsites kunne fremvise en ren børneattest.
Til gengæld får virksomhedern et logo af Red Barnet, som indikerer, at dette er et sikkert sted at være, skriver Dr.dk