Tagging som komponent i/ afløser for CMS-systemers Knowledge Management?
Er der nogen fremtid for Content Management Systemer og i så fald hvilken ?
Jeg læser en artikel i Computerworld om en truet fremtid for dem, der leverer de store systemer, som måske er knap så fleksible eller som kan stort set det samme som de, der mere eller mindre gratis gives til virksomhederne i stigende grad.
Interessant, når man nu har brugt så lang tid på at opfinde systemer, der skal understøtte den interne videnopsamling- og deling i en virksomhed.
To my opinion kommer faren også et andet sted fra: I manglen på indsigt i og/eller brug af tagging og folksonomier.
Mange virksomheder investerer dyrt i systemer, der samler i arkiv al den viden, der findes i en virksomhed ( så vidt dette overhovedet kan lade sig gennemføre !!) Meget blir aldrig brugt, eller er svært at komme til, fordi en eller andne har et password, man skal bruge for at få adgang til arkiverne.Mange dokumenter blir derfor ved med at være svære at finde, hvorefter man opgiver.
Hvis man nu tagger dokumenter i virksomheden og lader andre følge disse tagging-spor, kan mennesker, der er i en stor virksomhed, finde andre, som deler ens interesser og specialer, de kan aflæse deres tagclouds og finde både relevante sites, fotos, dokumenter og anden information internt.
IBMs afdeling for webteknologi og innovation (Global e-business transformation) har udviklet et sindrigt og meget nemt anvendeligt system til ikke kun at tagge dokumenter og websites, men også mennesker i virksomheden. De kalder det dogear.(hundeøre!)
Måske man i virksomhederne skulle kigge lidt nærmere på at anvende taggingen indenhus. Om ikke andet så for at få brugt de interne akriver og støvsamlende vidensbanker til noget.