Hvordan presseakkrediteres onlinejournalister ?

En af mine gode kolleger, Martin Jørgensen, Vertikal , rejser på DONAs postlise et relegant spørgsmål om, hvordan man kan akkrediteres sonm online_medie-skribent. Pressepas gives som regel til journalister ved trykte, printede udgaver, men knap så ofte til onlinejournalister, netop fordi alt muligt er onlineudgivet, uden at det nødvendigvis betragtes som en publikation af den ( i sidste ende) betalende arrangør.

Jeg har netop været tre dage på seminar i London, hvortil jeg også blev presseakkrediteret, og endda med den yderligere hurdle, at jeg er freelancer.
Jeg beskrev de medier, jeg skriver for, samt linkede til de onlinemedier, jeg skulle skrive til.
Det udgjorde ikke noget problem, da jeg først kunne henvise til akkurate publikationer på nettet, hvor jeg har haft artikler i, men jeg tror, det hjalp, at der var et “rigtigt blad” mellem mine henvisninger.

Hvis man nu er fast leverandør til et onlinemagasin, kunne man måske forestille sig, at disse magasiner havde en side med deres faste journalister, og at de på den side bekræftede, at man var skribent ? Det ville være en form for elektronisk pressekort.

Det bliver formentlig kun værre i den nærmeste fremtid, når dét man kan henvise til, er en blog, man skriver til.
Er det et medie eller en dagbog, er det relevant for konferenceudbyderen og hvordan vil de være i stand til at vurdere værdien af en fx dansk blog, hvis de kun taler tysk?

Der går nok lidt tid, inden vi kan forvente nogle mere substantielle retningslinier.
Det springende punkt kunne blive blogs, som skrives af citizen journalists. Her ville jeg som kursus/konferenceudbyder også begynde at slå hælene i af økonomiske grunde.

Indtil udbyderne selv finder ud af at følge med i hvilke onlinemedier, der er vigtige at blive nævnt i, er der nok ingen vej uden om at fremskaffe sig en eller anden form for skriftlig dokumentation på sin pressestatus.
Stowe Boyd Unicom conference
Stowe Boyd på konferencen Social network tools and their Business application

Abelone Glahn

Én kommentar til “Hvordan presseakkrediteres onlinejournalister ?

  • Hvad hvis fremtiden er at der ingen presse-akkrediteringer er? 😉

    I en verden hvor vi alle er medier udvandes forskellene. Skal den studerende der betaler halv pris for konferencen finansiere medarbejdere for mediekonglomerater, hvad er forskellen på en blogger med 10.000 læsere og på en journalist fra et dansk dagblad?

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.