Gode råd om facebookpolitik på arbejdsplads
Erhvervsbladet bragte forleden en uddybende historie om facebook politik på arbejdspladsen i forbindelse med det seminar jeg holder sammen med facebookekspeterne Mikael Lemberg og Rasmus MøllerNielsen fra Komfo torsdag den 11.juni.
I artiklen – og v4ed seminaret – kommer vi ind i detaljer på, hvad man skal tænke over, når man lægger en facebook-politik for brugen af tjenesten i arbejdstiden.
Her er et par af de gode råd:
Tag udgangspunkt i virksomhedens værdier – og lad dem være afsæt til, hvilken brugeradfærd virksomheden ønsker, at medarbejderne skal have på Facebook.
Læg politikken i dialog med medarbejderne, så der ikke blot bliver trukket regler ned over hovedet på dem.
Gennemfør en lille pilotundersøgelse i virksomheden, hvor du spørger dine medarbejdere, hvor meget tid de bruger på Facebook, hvad de bruger mediet til, og hvordan de tror, det kan gøre en forskel for virksomhed.
Overvej hvad et fornuftigt tidsforbrug er. Forskellige funktioner på en arbejdsplads kan have forskelligt behov for adgang til facebook.
Tænk over sikkerhedsspørgsmål – virksomhedens it–systemer kan udsættes for risici, hvis medarbejderne vælger at downloade fra Facebook.
Tænk rigtig meget over kommunikationen – fordi den afspejler hvordan virksomheden taler /omtales. Tal med medarbejderne om sprog og indhold af det, de skriver.
Undervis medarbejderne . Mange brugere af Facebook ved faktisk ikke , hvordan de opsætter deres brugerprofiler, så de beskytter bestemte data.