Lev dét du sælger – don’t tell – it show it

Jacob Bøtter har netop udgivet bogen “NQ- involvering med sociale medier” .
Som han siger:  I en verden med stigende kompleksitet spiller din IQ en stadig mindre rolle. I stedet er det din NQ – din netværkskvotient – der afgør hvor godt du og din virksomhed klarer sig.

I bogen kommer han med 55 eksempler på, hvordan virksomheder kan benytte de sociale medier.
Jeg har foreløbig bestilt den, men ikke læst den endnu, og det er bestillingsprocessen, jeg vil fortælle om, fordi jeg synes, den viser, hvordan man lever sit budskab, altså hvordan Jacob med sin egen bog udlever bogens budskab – at engagere mennesker i det, virksomheden/budskabet står for.

Jeg læste først om bogen i et nyhedsbrev, sendt ud til dem, der abonnerer på hans virksomheds brev, Weminds nyhedsbrev. Altså Læring 1: hav et nyhedsbrev som kan sætte dig i kontakt med interesserede, og giv dem noget eksklusivt.
Det eksklusive bestod i, at jeg kunne købe den med rabat inden en bestemt dato. Det nåede jeg så ikke, men pyt.
Jeg gik så ind på sitet for at bestille bogen, og der blev jeg tilbudt nogle udsnit gratis.
Læring 2 – som Martin Thorborg mange år efterhånden har prædiket – giv noget gratis, før du sælger resten til kunden.

Hidtil er det et meget almindeligt PR-forløb,  men det næste viser lidt om, hvordan man yderligere kan involvere:
Da jeg så ville hente det gratis til gennemsyn, var det alligevel ikke helt gratis, fordi jeg blev opfordret til at “betale med et tweet” , altså betale med en kort omtale/anbefaling af bogens eksistens via et tweet eller en facebookopdatering.
Her kan man selvfølgelig komme i et dilemma – vil jeg omtale noget, jeg ikke har set endnu? Men jeg tænkte som de fleste vel også vil gøre, at det jo ikke gør noget, at jeg omtaler, at bogen findes, tværtimod kan det være interessant for andre at få at vide gennem mine opdateringer, at noget nyt er på vej. Faktisk hjælper det mig og mit omdømme, at jeg hjælper andre med at finde noget, jeg synes er interessant. Klassisk overvejelse.

Der gik da også kun ret kort tid, før de første kommentarer på min facebookopdatering indløb:

Så læring 3 : Benyt netværkets netværk  og andres troværdighed til at fortælle videre

Så fik jeg bestilt bogen og glemte alt om, at jeg stadig var på siden. Pludselig dukkede der et felt op med en mand, der tilbød mig at hjælpe: “Du har været på sitet et stykke tid og ledt – kan jeg hjælpe dig med noget” – altså en livechat mulighed.  Idet sitet benytter “Snapengage”, som åbner i et lille vindue.
Mens jeg sidder og skriver dette indlæg, er jeg gået ind på sitet igen, og lige nu sidder jeg faktisk samtidig og chatter med Søren Kiilerich, som ligefrem er Personlig Assistent for Jacob (sådan en vil jeg også have !!) Chatten er en funktion, som også Wemind har, og jeg kan da stærkt anbefale, at man lægger den ind, hvis man tør dialogen og har tid til den.


Læring 4 : Gør det nemt for din kunde. Hjælp uopfordret.

Jeg afventer nu, at bogen kommer med helt almindelig snail mail, og håber, der er gode eksempler fra Danmark, for endnu er de sociale medier ikke trængt helt ind (helt ind i sindet) herhjemme.
Men som nu skrevet – jeg synes faktisk Jacob er et godt eksempel i sig selv.
Læring 5: Don’t tell it – show it

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.