Hvad er en vidensarbejder?

Jeg er på konference i London om sociale medier og deres anvendelse i business arrangeret af Unicom.
Førstedagen, præ-konferencen, var en opvarmning for dem, der ønskede et kort indblik i netværk, og især i knowledgemanagement.
Selv om jeg kendte 95 % af stoffet var det interessant at se, hvordan andre præsenterede det. Workshoppen, hvor vi kun var 10 mand, blev ledet af
David Gurteen, som driver gurteen.com, et community og et nyhedsbrev til 13.000 mennesker over hele verden.
Han gav en definition af en vidensarbejder, en knowledgeworker, som skabte en hel del diskussion – nemlig: en vidensarbejder er en, der har taget ansvar for sit eget arbejdsliv. med andre ord, en, der bevidst arbejder med t omsætte den viden han eller hun besidder i sit daglige virke.
Og igen med andre od, for eksempel til at ændre på tingenes tilstand.
Vi havde en god og lang diskussion af om dette er noget højtravende, fordi der jo er mange, der arbejder med viden, men som render panden imod en mur i virksomheder, der på papiret gerne opsamler viden og ønsker at gøre dette for eksempel i databaser, men som ikke kan få mennesker til t opdatere disse databaser, indføre viden i dem.
Det får de ikke noget ud af, er deres argument ofte.
Knowledge managers, som de fleste af de tilstedeværende var, havde også meget svært ved at komme med gode bud på, hvordan man får mennesker til at dele viden, når budet om det kommer oppefra.

David talte en del om storytelling, og det var egentlig højst overraskende at de engelske deltagere ikke kendte til begrebet.
I Danmark synes jeg nærmest vi er blevet tvangsfodret med det, og at det er ved at klinge lidt af i managementkredse, men her kendte flere deltagere slet ikke begrebet og forbandt storytelling med at fortælle noget, der er tæt på løgne.

Det spændende i dagen lå mest i, hvor tydeligt det fremgik, at vi fremover kommer til at samtale meget mere på virksomhederne, eller rettere, at samtalerne på de forskellige medier vil være en metode som businesserne skal lære at sætte kroner og ører på.
Lære at sætte ind i forretningssammenhæng. Med udgangspunkt i Cluetrain manifesto fremhævede han, at virksomheder i meget højere grad skal sætte farten ned og lytte, i dialog ikke diskussion, hvis de vil nå ind til kunderne.
Nå, i dag blir det mere langhåret, og mere bundlinietænkning. Der kommer et hav af oplæg, og jeg skal af sted nu med subwayen for at nå den første session.

Abelone Glahn

Trackbacks og pingbacks

  • Vidensarbejder :

    […] vi arbejder med en forkert definition pÃ¥ vidensarbejderen? David Gurteen har (via Abelone Glahn) foreslÃ¥et at en vidensarbejder: ”er en, der har taget ansvar for sit eget arbejdsliv. med andre […]

    17 år ago

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.