Forfatter a/s: Superb pligtlæsning for bogbranchen
Det var lige den bog, jeg manglede!
Sjældent har jeg haft det sådan med en bog, som med Jan B. Fellands bog, der udkommer i dag “Forfatter as” – sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den.”
Bogen er en skridt for skridt vejledning til den, der HAR et manus, og som nu ønsker at udgive det. På dansk, på engelsk, selv, med forlag, uden forlag, som ebog, som fysisk bog, som pamflet, som pdf, ja alt hvad man kan tænke sig.
Det er vel at mærke ikke en bog om at skrive bøger, men en bog om at udgive bøger.
Den bog, vi er mange, der har tørstet efter, fordi oplysningerne om, hvordan man gør, ligger så spredt på nettet, og er så svære at validere.
Brugsanvisning skridt for skridt
Bogen er opbygget som en perlerække af “Sådan gør du”. Det er, som om Jan Felland står ved siden af læseren, der tøvende holder sit manus frem og siger – Hvad er det lige, jeg gør nu, hvor jeg har skrevet bogen- og hvordan?!
Jan Felland gennemgår, hvordan man udgiver en bog med eller uden forlag. Hvad man skal tænke over inden man begynder at skrive ( så som rettighedsforhold, skattenummer i USA hvis du vil udgive på Amazon), hvad du skal tænke over, mens du skriver, blandt andet om det, er skal ind i bogen for at gøre den parat til salg. Han fortæller, hvordan du sælger den med masser af ideer om forhåndsanmeldelser, uddrag på nettet, etc etc. på
Og han har et langt afsnit om, hvordan du selvpublicerer den:
Han går i dybden med hvordan man skal gøre, hvis man vil producere og sælge en e-bog, hvem der udbyder tjenester til dette, og hvordan man rent fysisk får det gjort, når man er sådan en, der ikke har det tekniske fundament i orden.
Han kommer også ind på, hvordan man sælger bogen, når den først er der som trykt bog – via hjemmesider, shops, via rigtig boghandlere såvel som fra internet. Og til sidst i Del 2 kommer han ind på, hvordan man synliggør bogen.
Den tredie del af bogen fordrer, at du som forfatter har lyst til at profitere af din bog og udvikle afledte produkter:
Hvor ligger dit mersalg, er det foredrag, kurser, uddrag på nettet, specialudgaver etc. Jan Fellands tese ( som han jo har så evig ret i) er, at du ikke tjener penge på din (niche)bog ved slag, men ved alle de supplerende indtægter, og afledte ydelser, du kan skabe ud fra dit kendskab til en niche.
Til slut kommer der, for der vil hurtigt igennem , en række køreplaner og tjeklister. De er simpelthen guld værd.
Rettidig hjælp:
Da jeg selv står med en række manusser, som jeg har forskellige ideer til, hvordan jeg vil udnytte, men ingen teknisk baggrund, har bogen været som en veritabel brugsanvisning til, hvordan jeg kommer videre med for eksempel gamle manusser, som jeg har rettighederne til, og som jeg overvejer at splitte op i mindre dele og sælge, eller som jeg overvejer at genudgive, men ikke nødvendigvis på eget forlag.
Indvendinger:
Ikke mange. Den væsentligste indvending er, at jeg godt ville vide noget om ejerforholdene bag de mange forskellige platforme, der eksisterer. Hvem er det, jeg “går i seng med”, når jeg tilknytter mig den ene eller den anden tjeneste. Hvem er ejerne og hvad ligger der bag de forskellige platforme.
Den anden anke er, at de utallige links, der kommer inde i bogen, forbliver inde i kapitlerne. Det betyder, at min udgave af bogen nu er overtegnet med streger, og noter om hjemmesider, jeg skal huske.
I den næste version må Jan Felland gerne lægge alle links ud til slut i en systematisk indeksering, for der er simpelthen så mange og så gode henvisninger, at de er svære at hitte rede i. Der ER et indeks, men dt er et fåtal af links til tjenester, han har opsamlet her.
Det er dristigt at udgive en bog, når markedet er så meget i bevægelse. I går fortalte Bogmarkedet om en ny spiller på det danske distributionsmarked, Dafolo, og imorgen kommer der sikkert andre nye spillere på banen. Tjenester på nettet har det med at omorganisere sig, blive solgt, blive omdøbt, gå fra gratis til betalingsløsninger etc.
mange vil sige, at det derfor er kamikaze at udgive en fysisk bog, når det hele burde ligge online og blive opdateret. Den kan selvfølgelig gåes som ebog. Mit håb er, at Jan Felland vil opdatere den løbende. jeg kunne se et forretningsområde for ham i at opdatere en linkliste – den gad jeg godt bruge penge på at abonnere på.
Kort sagt: Denne bog er simpelthen pligtlæsning for en hel branche, og en foræring til den danske forfatterstand.
Om Jan Felland
Jeg har endnu ikke mødt Jan Felland, men det kommer jeg helt sikkert til!
“Her er , hvad han skriver om sig selv: Mit professionelle liv har jeg arbejdet som arkitekt i mange år. I de seneste cirka 10 år har jeg arbejdet med kommunikation, bøger, hjemmesider, nyhedsbreve og konceptudvikling. Jeg har skrevet og fået udgivet seks fagbøger, fire på etablerede forlag og to på mit eget forlag Kreaktor Media. En af bøgerne er på engelsk.”
[…] eget forlag, on eller offline, OG hvordan du skaber en forretning ud af din viden. Jeg han anmeldt bogen udførligt her, læs anmeldelsen – og læs bogen, hvis du vil bruge de mange digitale muligheder for at komme ud hurtigt, […]