Det er for dyrt – kan du ikke gøre noget ved prisen?!
Sådan her kan freelanceren/mikrovirksomheden svare, når kunden synes, det er for dyrt:
”Kan du ikke gøre noget ved prisen” – Jo, jeg kan forhøje den.
”Det er mange penge, Ulla Lisa.” – JA! ( og herefter skal der ikke siges mere. Pauser medfører som regel, at kunden mumler, jaja, vi ved, at du her vil sige, at du er prisen værd, så vi må hellere sige OK)
”Det er mange penge, Ulla Lisa ” – NEJ ( og her skal heller ikke siges mere! Hold pausen længe!)
”Det er mange penge, Ulla Lisa ” – Hvordan mener du `? Er der noget, jeg ikke ved? Oplysninger jeg mangler at få? ( Lad kunden forklare, hvorfor de syes det er dyrt.)
”Det er mange penge, Ulla Lisa ” – Det lyder som om du ikke vil betale….
”Det er mange penge, Ulla Lisa ” – Sammenlignet med hvad?
”Det er mange penge, Ulla Lisa ” – Vi kan indrette det efter jeres budget, så vi tager halvdelen i år, og halvdelen af betalingen næste år.
”Det er mange penge, Ulla Lisa ” – Vi kan vel løse det meste, men ikke gå ned i pris.
Rådene kommer fra Ulla-Lisa Thordén, som var i København og på Falster i maj (2006) for at tale om sporten ved at sælge sig selv til en ordentlig pris.
Jeg har skrevet et referat, som ligger her.
Det er måske ikke et referat, men de pointer jeg, som gammel freelancer, fik noget at tænke over.
Ulla-Lisa sagde også:
Hvis de ikke har råd, er det synd for dem. Jeg skal ikke tage ansvar for kundernes pung.
Jeg kunne i stedet for at holde fri, netværke eller tale booke møder med folk, der vil betale den rette pris! Hvorfor skal jeg bruge tid på at gennemføre et job, som jeg er sur over, at jeg får for lidt for?
Det kan være, at kunden passer sit job, når han siger: Hvor er du dog dyr!, men det er jo ikke sikkert, han har ret!