Billeder siger mere end ord og foretrækkes nu
Er du begyndt at vænne dig til facebooks nye timeline? Helt ærligt, jeg er ikke, mest fordi det generer mig at skulle læse i zig-zag på noget, jeg forventer, er straight, lineært, som ordet time-line indikerer.
Men jeg har konstateret, at det måske ikke så meget drejer sig om at følge udviklingen kronologisk, som snarere at kunne kaste et hurtigt blik på en persons timeline og sige; Okay, det er sådan dagligdagen udvikler sig for ham/hende, eller for et firmas timelines vedkommende: Okay, det er så de indlæg, de vil tilbyde som værdiskabende for mig i denne uge.
Derfor er det hurtige blik ned over en side/profil blevet dét, der skal adresseres i metodikken for indlæg. Og her er det billedmediet, der vinder.
Det er nemmere at afkode billeder hurtigt, konstatere, at “vennen” eller firmaet har det godt/skidt, baseret på et visuelt indtryk, og så gå videre.
facebooks nye timeline elsker billeder. Selv siger facebook, at visuelt engagerende postings genererer dobbelt så meget aktivitet som basic tekst meddelelser. Det falder ret godt i tråd med, at alting på nettet pt bliver mere og mere visuelt. Vi poster flere og flere billeeder, Pinterest eksplosionsagtige fremgang vidner derom, og facebooks opkøb af Instagram også. Vi har mobiltelefoner med kamera, så intet er nemmere end at snapshotte, uploade og skrive en ultrakort tekst. twitter viser også billeder nu, så det understøtter tendensen til, at vores sociale kommunikation på nettet mere og mere foregår med billeder og video.
Siger billeder mere end ord? Ja. I mange tilfælde. Så jeg er ikke ked af det, men tænker dog, enhver ting til sin tid. Således er det også glædeligt at en af de ting, der kommer frem nu, og som modgår tendensen til, at alt skal være kortere og mere billedrigt, er “singler”, journalistiske lidt længere historier, der kan hentes ned og læses, når der er tid til fordybelse i en niche. Ordet forsvinder ikke helt 😉
Nå, men egentlig startede jeg på at skrive dette indlæg, fordi jeg er faldet over to link, som jeg gerne vil videregive: Det er SlideShare, der har peget på to præsentationer, der viser rigtig gode eksempler på, hvordan man udnytter Coverbilledet og det lille logobillede
Prøv at se en række eksempler her på personlige sider, hvor en dansker er nævnt adskillige gange: 61 Timeline Covers.
Og her med eksempler på timeline for virksomheder: 50 Branded Facebook Cover Photos
Jeg må indrømme, jeg synes, de personlige profiler er sjovest.
God inspiration til at forbedre sit coverbillede.
Wow, et helt indlæg uden et billede……