Sender kærlighed ud på twitter hver 30. sekund
“Hej Bxxx på chatten på Borger.dk – Du er en ubehjælpsom fisse af format”.
Hver 60. sekund sendes tweets ud, der som denne har et ubehageligt indhold. Noget er direkte chikane, andet er vredesudbrud, som burde være holdt tilbage, og andet igen er bare dårlig stil.
Men det er ubehageligt, og det er også unødvendigt at tale grimt.
Nu har twitterkontoen @thenicebot sat gang i at sprede venlighed via twitter: Hver 30. sekund sender twitterkontoen en positiv besked ud til en tilfældigt udvalgt twitterbruger. Indholdet i tweetet er venligt, ofte et kompliment, en rar besked, som har til hensigt at glæde modtageren.
Det sker for at modvirke de mange dårlige beskedder, som folk ofte i tankeløshed sender ud.
Twitterkontoen @thenicebot vil simpelthen twitte et positivt budskab ud til hver eneste af Twitters over 300 millioner brugere. Selv med en frekvens på et tweet hver 30. sekund kommer det til at tage godt 342 år at nå alle, så du behøver ikke at sidde og vente på en rar besked fra nu af….
Hello. I am the NiceBot. I want to make the world a nicer place, one tweet at a time. Follow my journey, and have a nice day. #TheNiceBot
— The NiceBot (@TheNiceBot) 1. oktober 2015
De enkelte tweets har ordlyde som :
– If hugs were snowflakes, I would send you a blizzard. #TheNiceBot
– I calculated the math and the odds are that you are the best. #TheNiceBot
– The world gets brighter every time you smile. #TheNiceBot
– You make my robot face break into a smile. #TheNiceBot
Altså en lille smule klistrede, men måske netop rigtig rar at få en dag, hvor alt ser sort ud.
Nogle vil betragte det som spam, andre vil bare smile ad det og få en lidt bedre dag.
Det er det store amerikanske reklamebureau Deutch, der står bag, og baggrunden er ikke så rar, som de tweets, der nu sendes ud:
Baggrunden for tiltaget er, at rigtig mange udsættes for cyberchikane eller decideret cybermobning. Det amerikanske site “Dosomething” , som er et site for unge, der vil ændre noget i verden, beretter, at 43 procent af de amerikanske folkeskolebørn har oplevet digital chikane, at 70 procent af de lidt ældre studerende har oplevet digital chikane, enten hos sig selv eller hos andre, og at kun 1 ud af 10 vil fortælle om chikanen til en forælder eller en anden voksen.
Det er imidlertid ikke kun børn og unge, der udsættes for digital chikane., hvilket det danske eksempel i det første billede taler sit tydelige sprog om. ind imellem synes jeg ærligt talt også selv, at tonen på twitter blandt voksne danskere mangler anstændighed.
Den kreative direktør for Deutch Jeff Vinick fortæller til sitet adweek, at man selvfølgelig har tænkt på, om disse tweets vil blive opfattet negativt, men de mange svar, der er kommet allerede, fortæller det modsatte, og mange vælger også at sende en venlig og rar besked ud som den næste, frem for at være vrissen og sur.
Hvad gør du i dit næste tweet?