Forfattertip: Styr tidsforbruget på de sociale medier

Bøger og NewPub, Det virtuelle håndtryk, Forfatter, Markedsføring Ingen kommentarer

“Det tager så laaaang tid”, hører jeg ofte forfattere sige, når jeg fortæller om min nye bog Forfatterens guide til sociale medier.  Det tager faktisk alt for lang tid, synes nogle forfattere, og undlader i det mindste bare at prøve et par af platformene for at se, om det også er korrekt, hvad de forestiller sig.

Ja, det tager tid, men ikke uforholdsmæssigt megen tid, hvis man disponerer sin indsats godt, og indsatsen kan betale sig. Det kommer jeg med adskillige eksempler på i bogen. Så hvis du tøver, alene med begrundelsen i tidsforbruget, er der her nogle gode råd til at gøre indsatsen overkommelig. Husk først og fremmest: Du behøver ikke at være til stede på alle platforme, og når du først går i gang, bestemmer du helt selv, hvor megen tid du vil bruge.

Begræns dig

Læs videre…

 

“Et must for forfattere” – skrevet med glimt i øjet

Bøger og NewPub, Det virtuelle håndtryk, Forfatter, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Efter at have fået mit livs flotteste lektørudtalelse for bogen ”Forfatterens guide til sociale medier”, tør jeg godt udbyde mine forfatterkurser igen her.

Lektørudtalelsen lyder:
”Et must for forfattere. Bogen er gennemarbejdet og proppet med gode råd,  forslag og eksempler og er skrevet med et glimt i øjet.

Den er også yderst nyttig at læse for kommende forfattere, som kan forberede sig og gøre sig nyttige overvejelser om synliggørelse inden udgivelsen.”

Læs videre…

 

Forlagskursus: Brug Twitter og LinkedIn til at få (fag)bøgerne ud

Bøger og NewPub, Det virtuelle håndtryk, Linked In, Markedsføring Ingen kommentarer

Kursus for forlagsmedarbejdere og forlæggere:
Sådan bruger forlaget – og dets forfattere – LinkedIn og Twitter

Forlagskursus 25.august - Brug LinkedIn og Twitter, når (fag)bogen skal udTribal Marketing for bogbranchen!

Tid og Sted:
Tirsdag den 7. februar 2017  Klokken 13.00 -17.00
La Oficina,  Suomisvej 4 1927 Frederiksberg
Pris: 895.- plus moms , Prisen er inklusiv forplejning samt bogen “Forfatterens guide til sociale medier”

LinkedIn er businessplatformen, hvor også den danske (fagbogs)læser går efter troværdig og professionel indsigt gennem netværket.  Twitters kilde springer konstant med nyheder og nicheviden og er samtidig vandingshullet, hvor medie- og kommunikationsfolk mødes og deler nyt.

Læs videre…

 

Arrh – du fik ikke lige opdateret din LinkedIn profil – nu er chancen her

Det virtuelle håndtryk, Linked In Ingen kommentarer

To gange i løbet af 2016 har jeg holdt åben skrivestue, hvor det var muligt at arbejde med sin LinkedIn profil.
Succes’en gentages i 2017:

LinkedIn dag – skrivestue, hvor du endelig kan tage dig tid til at opdatere din profil!

LinkedIn skrivestueTirsdag den 17. januar 2017 – 13.00 -17.00
Lokalet er åbent, og du kan sidde og arbejde med din LinkedInprofil, spørge mig eller måske få et tip fra din sidemand.
Pris: Det koster 400.-kr at deltage. Der er kaffe og the på kanden. Hvis der er gennemgående spørgsmål, som flere af jer ønsker at få klarhed over, vil jeg på storskærm gennemgå et par af disse.

Få fx. hjælp til
Læs videre…

 

Sociale medier er oplagte for enhver forfatter

Bøger og NewPub, Det virtuelle håndtryk, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer
bogmesse-bogforum-010

På BogForum tog jeg selv utraditionelle midler i brug – viste min bog frem i en lille rullevogn, mens jeg stod på NewPubs stand. Det virkede! Men jeg holder mere af SoMe-metoden 🙂

Tillykke! Du har skrevet en bog eller er godt på vej med en. Nu skal den finde sin læser, nu skal du sælge den! Men hvordan?

De sociale medier kan forkorte vejen til læserne, og dine følgerskare kan blive den stærkeste salgskanal, men kun hvis du forstår at indgå i de samtaler, der kan føres på nettet mellem læserne og dig, i stedet for at kvæle dem med tilbud og reklamer.

Læs videre…

 

Forfatterkurser i 2017: Lær at bruge sociale medier

Bøger og NewPub, Det virtuelle håndtryk, Markedsføring Ingen kommentarer

Tirsdag den 24. januar 2017 13.00-17.00
glahn-forside-1-hvidF
orfatter online: Grundkursus for forfattere og forfatterspirer i Sociale Medier.

Kom frisk, hvis du er forfatter, mikroforlag, skribent, selvudgivere eller bare på vej med en bog.
Et orienterende og inspirerende kursus, der kommer omkring LinkedIn, twitter, facebook og Instagram.
For den tøvende, ikke så trænede.

Vi fokuserer på, hvad du skal lægge mærke til som forfatter, så du kke begår fejl, men får flere læsere og flere foredrag/oplæsninger.

Læs videre…

 

Her finder du den lodrette streg | på PC og Mac

Det virtuelle håndtryk, Linked In 2 kommentarer

Et lille LinkedIn Tip: Når jeg underviser i at skrive en header på LinkedIn, som tiltrækker de rigtige besøgende til din LinkedIn profil, forklarer jeg ofte, at man kan bruge en lodret streg til at inddele sine kernekompetencer mv.

Det ser sådan her ud hos mig:
header png

Der går som regel kun nogle få minutter, fra jeg viser min egen LinkedIn header, til jeg får spørgsmålet:
– Hvor finder jeg den tast, der giver en lodret streg?
Svaret kommer her:

Læs videre…

 

Du får mig hele 2 timer alene

Det virtuelle håndtryk, Kursus, Linked In, Netværk Ingen kommentarer

Tilføjelse 1. december: Tilbudet er slut, det har været helt forrygende, så mange, der har ønsket håndholdt hjælp, og jeg gentager tilbudet i 2016.
Her er nogle af tilbagemeldingerne:

Majbritt Lund
Selvstændig journalist, forfatter, blogger, hjemmesidetekst, salg, PR, kurser, foredrag, rådgivning, skarpe holdninger
“Efter et par timers effektiv sparring med Abelone vidste jeg lige, hvor jeg skulle sætte ind for at få mere ud af LinkedIn. Jeg fik nogle gode ideer til, hvordan jeg både kunne forbedre min profil og min firmaside, ligesom jeg fik feedback på mine opdateringer og kommentarer til andre på LinkedIn. Nu har jeg et helt opdateret CV, ligesom jeg har en mere visuel profil.” Læs videre…

 

En blog er en undreliste – ikke en brokkeliste

Blogs, Det virtuelle håndtryk, Linked In 1 kommentar

Så blev vinderne af Blogprisen 2015 kåret. ”Blogs? Er de ikke døde”, kan jeg høre mange spørge. Nej, bestemt ikke. Blogs lever i bedste velgående og er ved at blive trendy igen – for vi er så trætte af at få korte, hastige og flygtige beskeder.
blog lilleIgangsætteren af Blogprisen 2015 er Aros Business Academy, som også selv kører en udmærket blog. At de har igangsat denne blogpris og opfordret til, at man stemte (hvilket 12.000 gjorde) er blevet kritiseret en del, også af de nominerede , som for eksempel Monica Jørgensen.
”Er det ikke bare et scam for at få flere abonnenter til nyhedsbrevet ?” skrev en til mig på Twitter, da jeg opfordrede til, at man stemte. En anden, Marie-Louise Munter, skrev ”Virksomhed vil gerne sælge kurser. Virksomhed stifter (endnu) en blogpris for at få omtale
Det er muligt, at Aros får flere abonnenter, og det er muligt, de kun gør det for at få opmærksomhed, men jeg ser nu også nogle andre perspektiver:

Ingen afbrydelser
Først og fremmest at gøre opmærksom på, at der eksisterer mange blogs, som er særdeles læseværdige.
Dernæst at blogs ikke er døde, og at blogs kan bruges af såvel enkeltpersoner som større firmaer i professionel sammenhæng. Kvalitetsindhold går aldrig af mode, og det gør personlige betragtninger heller ikke. Der er langt til tøsedagbøgerne i det felt, der blev præsenteret.

Der er brug for, at vi skriver længere og uddybende indlæg, hvor vi kan udfolde en problemstilling uden at blive afbrudt. Hvor vi kan diskutere og debattere på mere end 140 enheder, og hvor vi kan dele viden, som kræver andet og mere end et sjovt billede og en livlig video. På en blog handler det hele heller ikke om at bruge de rigtige og de mange #-hashtags for at få spredning. Få, men meget præcise læsere indenfor en niche, kan være det, der tæller mest.
En blog er også det eneste sted, du ejer selv. Du bor ikke hos nogen, du er ikke afhængig af andres platform, og du kan langsomt  opbygge et  dynamisk og levende CV, som viser dine kompetencer og dine overvejelser som det hele menneske, du er. Uden afbrydelser.

Læs videre…

 

Hvor tit skal jeg opdatere

Blogs, Communities, Det virtuelle håndtryk, facebook, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Hvor hvor tit skal jeg opdatere? Det spørgsmål bliver jeg stillet igen og igen, når jeg underviser i sociale medier. Det virker for nogle ganske uoverskueligt at være til stede på flere platforme på een gang, fordi der er så meget der skal passes.
Bufferapp og SumAll har målt og regnet på, hvad der kan betale sig, særligt som virksomhed. Hvor meget kan publikum klare, hvor mange kræfter skal man sætte ind. Her er et interessant overblik, der fortæller:
1 opdatering på LinkedIn om dagen (i arbejdstiden) – så kan du ramme godt 60 % af din målgruppe
2 blogindlæg om ugen , firmaer der øger deres blogging fra 3-5 gange om måneden til 7-8 gange om måneden fordobler næsten deres leads.
2 gange om dagen på instagram er fint nok – du må gerne poste mere, men det øger ikke engagementet – gir dig bare ret meget mere at lave…
2 gange om dagen kan du poste på Facebook, før likes og kommentarer begynder at fade ud
3 gange om dagen på Google +. Her forventes det, at du poster konsistent, ellers stopper folk med at følge.
3 gange om dagen på Twitter. Når du twitter mere, så kan der mærkes et vist fald – en overmætning
5 gange om dagen på Pinterest  – her mærker brands, at mange postings giver endnu flere followers:
Se den fine brændstofsallegori i infografikken her:
Personligt er jeg meget glad for, at bloggen bliver nævnt, og at det faktisk er ganske overkommeligt at blogge to gange om ugen. Bemærk, at det er tal, der gælder for virksomheder, men jeg synes godt, man kan lære af tallene som enkeltperson, der bruger de samme sociale medier.

hvor tit skal jeg opdatere

 

« Ældre indlæg