Forfattertip: Styr tidsforbruget på de sociale medier
“Det tager så laaaang tid”, hører jeg ofte forfattere sige, når jeg fortæller om min nye bog Forfatterens guide til sociale medier. Det tager faktisk alt for lang tid, synes nogle forfattere, og undlader i det mindste bare at prøve et par af platformene for at se, om det også er korrekt, hvad de forestiller sig.
Ja, det tager tid, men ikke uforholdsmæssigt megen tid, hvis man disponerer sin indsats godt, og indsatsen kan betale sig. Det kommer jeg med adskillige eksempler på i bogen. Så hvis du tøver, alene med begrundelsen i tidsforbruget, er der her nogle gode råd til at gøre indsatsen overkommelig. Husk først og fremmest: Du behøver ikke at være til stede på alle platforme, og når du først går i gang, bestemmer du helt selv, hvor megen tid du vil bruge.
Begræns dig
Der er et hav af muligheder for at være til stede – men du skal selvfølgelig helst være dér, hvor dine læsere er. Malet med den brede pensel vil en fagbogsforfatter som regel kunne finde sine stammer af følgere på LinkedIn og Twitter, mens en skønlitterær forfatter nok oftest finder sine læsere på Facebook og Instagram. Det kommer dog helt an på målgruppe og emne.
Når du har undersøgt, hvor dine læsere færdes som flest, så udvælg den eller de platforme, hvor du vil være mest aktiv; mit råd er, at du maximalt vælger at være jævnt aktiv to-tre steder. Det betyder dog ikke, at du skal slette eventuelle profiler på platforme, du ikke har tænkt dig at gøre så meget ud af: Det kan godt betale sig at sørge for, at stamoplysningerne om dig som forfatter er opdaterede for eksempel på LinkedIn, selv om du overhovedet aldrig kunne drømme om at lave statusopdateringer dér. LinkedIn er at betragte som et onlineCV, så hvis du ikke har en webside selv, kan LinkedInprofilen ligefrem fungere som en sådan.
Læg en plan for dit tidsforbrug
Det, der irriterer mest på de sociale medier, er tomgangsopslag og at blive proppet med reklamer. Du kan lægge en redaktionel plan, der kan hjælpe dig med at holde kadencen i dine opslag og have noget relevant på hjerte hver gang. Beslut dig for, hvor tit du vil poste et opslag. En gang hver måned, hver fjortende dag, en gang om dagen, du bestemmer selv hvor tit.
Planlæg så opslag ud fra det, der foregår omkring dig: Er du for eksempel i skrivefasen, kan du afsætte tid til at poste en række procesopslag, for eksempel fra dagligdagen for en forfatter, dilemmaer og overvejelser i et kapitel, spørgsmål til læseren, covertests, titeltest, post et billede af din plotplan, foretag egentlig research, hvor du trækker på læsernes viden.
Er du mellem to bøger, kan du planlægge tid til at lave fagligt indholdsrige opslag, for eksempel opslag med fagspecifikt indhold, der viser, at du er kompetent på området, som du skriver om, et link til en artikel, du har fundet på nettet, og som understøtter, at du ved noget om denne branche, en nyttig opdatering, hvor du øser af din egen viden og erfaring på et område, eller benyt dig af ”Newsjacking”, hvor du kommer med et bogrelevant opslag på baggrund af en dagsaktuel begivenhed. Pointen i dette punkt er, at du har afsat tid til at pleje din stamme af læsere og ikke bare tænker, at det kan du gøre ad hoc.
Brug tjenester til at time indlæg
Det, jeg oftest hører som forhindring for at tage de sociale medier i brug, er, at tiden til at opdatere er svær at finde, også selv om man har valgt ikke at være hyperaktiv på nettet. En hjælp kan være at benytte de funktioner, som nogle af de sociale medier har, til at time indlæg, altså til at udløse indlæg på bestemte tidspunkter, hvor dine læsere statistisk set er mest på nettet. For eksempel er der stort set ingen på LinkedIn i frokostpausen, for da er folk på Facebook. I myldretiden morgen og eftermiddag på hverdagene er pendlerne meget på LinkedIn og Twitter, mens torsdage og fredage er gode for facebookbrugere. Lørdag er særlig god til Instagram, men bruges ellers alle ugens dage. Find oversigt over tidsrum her.
På en FacebookSIDE (ikke personlig profil) er det muligt at time indlæg. Blandt andet derfor kan det være nyttigt for dig at overveje at skifte den personlige profil ud med en side. Et andet redskab er buffer.com, der i den gratis version giver dig mulighed for at time indlæg på hhv LinkedIn, Twitter og Facebook. Jeg bruger selv ofte fredag eftermiddag til at time indlæg, som jeg ved, skal ud i den følgende uge, for eksempel om kommende oplæsningsarrangementer, kurser jeg holder mv., men som jeg kan have svært ved at nå at poste på de rette tidspunkter i løbet af dagene. Ved at afsætte en times tid til at lægge opslagene i kø, slipper jeg for at skulle huske på at slå op ugen igennem. Og hvis jeg har lyst til at poste mere, kan jeg bare gøre det løbende, uden at benytte Buffer.
Tag dig tiden til det
“Ja,ja, jeg skal nok prøve, en dag hvor jeg får tid”, hører jeg ofte nogen sige:
Men tid er ikke noget man får, det er noget, man tager. Tag dig tid til at prøve.
Det kan godt betale sig: De sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter er oplagte for forfattere at bruge, dels for at synliggøre det enkelte værk, dels for at skabe en stamme af læser, der følger dig også i de perioder, hvor du ikke er dagsaktuel med en ny udgivelse. De sociale medier kan bane vejen direkte til læseren, hvis du forstår at tale med dem på nettet uden at belemre dem med kvalmende salgsbudskaber konstant. Du kan spørge læserne, bruge deres viden i research, tilbyde dem at anmelde, skabe et længerevarende professionelt og dog personligt forhold til dem, så de følger dig trofast både før og længe efter, du har udgivet din bog.
Aktuelt: den 22.april 2017 holder jeg et oplæg om at markedsføre bøger online ved Internet Week Denmark i Aarhus