20 % af 5-9 årige har mobiltelefon

To tredjedele af de 2-5 årige, og næsten alle 5-9 årige bruger normalt computere. Blandt de to-årige er der 43%, der på et eller andet tidspunkt har brugt computeren. Spil er de mest almindelige aktivitet på computeren for børn i alderen 2 til 9 år. Men det er TV, der er den alt dominerende platform for de helt små.

Det viser den første, svenske undersøgelse, hvor forskerne har undersøgt 2000 børn mellem 0 og 9 år i februar og maj måned i år  og kigget nærmere på de helt smås forbrug af medier og platforme.
“Småungar & Medier – Fakta om små barns användning och upplevelser av medier” er titlen på undersøgelsen.

Debuten for at bruge en computer sker gennemsnitligt som fireårig. En overvældende  majoritet af alle børn har adgang til tv, dvd, computere og internet i hjemmet – 97 % har tv, og 84 % internet. Spillekonsoller er noget mere usædvanligt, dog har 63 % en spillekonsol i hjemmet. De alleryngste har sjældent deres egen medieteknik, men alligevel har 13 % af de 2-5 årige deres eget tv, sammenlignet med 19 % af 5–9-årige. Blandt de 5–9-årige har 20 % deres egen mobiltelefon, fortæller undersøgelsen.

Aviser , TV og nyheder
Det eneste medie, der har en væsentlig andel af storforbrugere, er tv : 10% af alle 2-9 årige se mere end tre timer om dagen, med mindre udsving i aldersforskellen.
Nyheder forbruges det meste af de ældre børn. Det er 32% af dem, der ser på tv-nyheder, mens 18% læser avisen en gang om ugen. At læse nyheder på mobil eller internet er meget sjældent.

Forældrene ser med
Ifølge undersøgelsen er forældre generelt positivt indstillet over for tv, spil og internet, selv om svarene i undersøgelsen også afspejler det faktum, at medierne har en negativ indvirkning på børn. Tv’s indflydelse anses for at være stærkest på de mindste, mens forældrene føler, at de ældre er mere påvirkede af internettet og computer/tv-spil.

TV er den mest anvendte platform:
Fjernsynet er det medium, der børnene begynder at bruge allertidligst, og er langt den mest populære medieform blandt alle i dette studie, idet 73% af alle se fjernsyn hver dag, og 93% flere gange om ugen.
Og hvad gør det så ved de små børn? De ældre børn bliver eller anses for at blive mere påvirkede af, hvad de ser, end de yngre, siger forældrene i undersøgelsen.
Undersøgelsen viser, at forældre vælger at bruge mere tid sammen med de helt små børn, når de forbruger medier, og også snakke lidt mere med dem om medieindhold. Dette kan muligvis skyldes den meget unge har brug for mere hjælp, såsom  til hvordan man bruger computeren eller til at få forklaret begivenheder i et tv-program, end den ældre.

 De digitale indføte FORÆLDRE:
– Et af de interessante resultater er, at unge drenge og piger bruger medier på en meget mere ensartet måde, end de gør, når de bliver ældre. Kønsforskelle bliver stadig mere betydningsfulde, ikke mindst i form af computerspil. Et interessant faktum at reflektere videre på, skriver de to bag rapporten, Kristina Ahlinder og Ann Katrin Agebäck

– Mange af dem, der nu har små børn selv, begyndte at bruge digitale medier i deres egen barndom, og det bliver spændende at fortsætte med at følge, hvad det vil betyde for forældre i fremtiden, siger forskerne.

Abelone Glahn

Én kommentar til “20 % af 5-9 årige har mobiltelefon

  • yasmin
    13 årsiden

    hej helt ærligt hvad skal børn mellem 5 og 9 år med en mobiltelefon???

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.