tommelfingerregler for produktion af mobilt TV indhold
På denne konference om Future TV er der et hav af talere. de første har været meget teknisk orienteret og fastholdt, at man ikke kommer uden om teknikken -selvklart for ellers havde de ikkenoget at lave – men de næste talere tænker mere på indhold, og så synes jeg jo, det er sjovere at høre på, selv om jeg do agree , at fremtidens indholdsproducenter gør sig klogt i at sætte sig ind i, hvd teknikken rent faktisk kan tilbyde ( dette er en slet skjult hentydning til, at alt for mange journalister og producere gør tinene på den måde, de altid har gjort)
Robert Fahle kommer fra den tyske RTL group.
Han beskriver fire områder, man kan kategorisere mobilt indhold efter.
Fundet ud af for mulighederne:
Alt hvad vi kan forestille os at levere passer ind i dette
1. Eksklusiv mobil tv indhold
2. Pakning af eksisterende programmer ( vil blive meget betydende, vi producerer en sla nye programmer, ruger kontant fra arkiver eller køber os indholod, clips in af video loop for eksempel.
3. Live transmisssion of existing tv channels (det folk vile have i starten, det er mit tv, som jeg er vant ti, som jeg stoler påog regner med, og det vil jeg have på min mbil)
4. Special interest kanaler, kort sagt nicher, kombineret med en mobil returkanal. ( endnu kan det ikke rigtig ses i en godt ekempel. Der er ikke interaktivitet endnu, som vi gerne vil have )
og han uddyber med at beskrive, hvad man skal huske, f’ør man producerer til mobiltv.
1.Begynd ikke mobiltv med noget, der ikke er kendt i forvejen. Der skal investeres alt for mange marketing penge i brandingen start hellere med ”Idol” og ”Hvem vil være millionær”. Byg oven på det er.
2. Optimer din mobilvideoproduktion – konfigurationen for mobiltelefoner skal være helt anderledes. Optimer indholdet
3. Usability navigation skal være en key factor
4. Tilbyd tariff eller flat free. Det skal være en meget simpel model, for kunden har svært ed at forstå at han skal betale en mobiltelefon, derudover betale for brugen af tv, hellere det samtidig.
I salen rejses der spørgsmål til, om ikke der er alt for amnge stakeholders i dette spil, såvel udbydre af teknologien, onlineforbindelserne som indholdsleverandører. jo siger han:
Er der ikke for mange der vil have en del af kagen, for mange stakeholders i dette ? Fx reklamefolkene. Som gerne vil have del i det, operatører som sælger gps licens ?
Indtrykket i tyskland er at det er en kamp mellem broadcasterne og netudbyderne. Vi må tænke i samarbejder, vi skal få disse industrier sammen ellers er der et scenario, hvor tingene ikke udbydes,
Vi skal finde en god måde at samarbejde og så skal markedet også være stor nok for at kunne dele udbyttet. Fra vores synapunkt er der et rigtig interessant marked.