Sådan rekrutteres fyldebøtter
Denne her fandt jeg i en norsk avis. Det kan altså godt lade sig gøre at blive rekrutteret via Facebook, selv om man har nogle af de der lidt tåbelige billeder liggende på sin profil:
Firmaet Combitel skulle finde kandidater til et job, søgte også via Facebook (som er megastort i Norge, større end i Danmark), og nåede frem til Øyvind Hagen, hvis billede ikke var flattrende for manden.
– Ham ansætter vi aldrig, tænkte den administrerende direktør, men det viste sig at Øyvind havde papirerne i orden, var uddannet på Norges Handelshøjskole og havde et stort kontaktnet.
Han blev ansat, og firmaet er meget tilfredse med ham.
Virksomheden fremhæver, at det måske er utraditionelt at bruge Facebook, men uden mellemled som rekrutteringsbureauer eller stillingsannoncer går det hurtigere, og, fremhæver virksomheden:
– Vi kan henvende os direkte til interessante personer, uden at informationen bliver begrænset.
Rekruttering via Facebook skaber åbenhed:
Virksomheden fremhæver en anden ganske interesant overvejelse: Ved at rekruttere direkte fra Facebook er begge parter ude i det åbne fra starten. Mange virksomheder Googler deres ansatte , eller kommende ansatte, mere eller mindre i skjul.
Hvis man derimod rekrutterer via Facebook, er det helt åbenlyst, at man kan referere til, hvad der er lagt ud på profilen, og begge parter ved, at der ligger nogle måske lidt utraditionelle oplysninger om kandidaten også som privatperson.
Virksomhedsejeren slutter: – Vi ønsker mennesker som byr på seg selv uten å skjule hvem de er, og dem finner vi mange av i Facebook.