LinkedIn fjerner “produkter og tjenester” fra firmasider
Fra og med mandag den 14. april 2014 er det ikke længere muligt at vise en virksomheds produkter og tjenester (products and services) på en virksomheds LinkedIn side, sådan som det hidtil har været i form af et særligt faneblad. Her har man hidtil kunnet oprette forskellige produkter som en form for produktblade med beskrivelse af produktet eller servicen, og hidtil har kunder/brugere kunnet anbefale det enkelte produkt eller ydelse ved at komme med en kommentar ud for hvert produkt.
LinkedIn har valgt at stoppe denne halvvejs statiske visning af produkter til fordel for det, som de introducerede for nogle måneder siden, de såkaldte Showcasepages, fremvisningssider.
De firmaer, der i øjeblikket bruger “products and services” kan end ikke frem til den 14. april få lov at oprette flere produkter, men man kan dog editere eksisterende opslag. Mulighededen for at vise videoer og andre beskrivelser af egentlige produkter på een side forsvinder således også.
Hvorfor?
I deres meddelelse til brugerne begrunder LinkedIn ophøret af dette særlige faneblad med, at et firma vil opnå bedre og mere langvarige relationer med de kunder, som følger et særligt produkt på en showcaseside, idet opslag på en showcaseside kan deles kommenteres og likes på samme måde som almindelige opdateringer, i modsætning til de anbefalinger, som kunne vises ud for hvert produkt på products ands services-siden.
Mere hvorfor?
Hvis jeg tager ja-hatten på, kan man godt give LinkedIn ret i, at den hidtidige visning af produkter var forholdsvis statisk, idet man oprettede egentlige produktbeskrivelser, som folk kunne anbefale, men denne anbefaling gik kun videre som visning i den pågældendes netværk.
LinkedIn forsøger i mine øjne med dette tiltag at styrke samtalerne på platformen, frem for at lade platformen være en præsentationsside. At gøre netværksplatformen til et sted, hvor mange fører samtaler med andre i form af opdateringer, likes, artikeldeling mv ses i mange andre af de bevægelser, LinkedIn foretager sig i disse år. For nylig åbnede LinkedIn for eksempel også op for, at almindelige mennesker med noget på hjerte kan blive indholdsleverandør på linie med de særligt udvalgte, der for tiden leverer stof til LinkedIn Pulse. Alt sammen noget, der styrker LinkedIn som et mere dialogbaseret værktøj, frem for en onlinetelefonbog med et kartotekskort for hver af os.
Hvorfor ikke
Hvorfor er jeg så så ærgerlig over denne ændring? Det er jeg set med den lille virksomheds øjne: Jeg har igennem de senere år arbejdet målrettet på at lave en produktoversigt for eksempel over mine foredrag og undervisningstilbud. Jeg har arbejdet ihærdigt på at få nichemålgrupper til at anbefale min undervisning for eksempel i “LinkedIn for journalister”, eller “onlinemarkedsføring for bogfolk”, og har opnået nogle ret pæne anmeldelser. Disse anmeldelser forsvinder nu ud i den blå luft, og selv om jeg kan genbruge dem forskellige steder, kunne jeg bedre lide, at de relaterede sig direkte til et navngivent produkt, som jeg også kunne knytte videoer til.
Jeg kan heller ikke linke direkte til produktets side, når jeg for eksempel skal sende en beskrivelse til en potentiel kunde, der gerne må se anbefalinger mv.
Tilbage står, at jeg skal retænke min måde at præsentere mit firmas produkter på i Showcasepages, men anbefalingerne forsvinder. At lave en shwocasepage for hver af mine produkter giver ingen mening, så jeg skal gentænke præsentationen af min virksomhed.
Som lille virksomhed kan det blive en større vedligeholdelsesopgave, hvis det ender med, at jeg skal lave flere showcasepages end den ene, jeg opererer med allerede, og vel at mærke skaffe followers til hver enkelt af dem.
På den positive side kan jeg få mere dedikerede followers til hvert af mine produkter/showcasepages, og det gør jo heller ikke noget engang imellem at gentænke hele sin virksomhed og dens præsentation, men jeg har mine tvivl om det opvejes af den øgede indsats, der muligvis skal til.
Hvad gør jeg så nu?
Først og fremmest går jeg ind og kopierer de anbefalinger, der er givet på mine sider inden 14. april og gemmer dem – de kan bruges som opslag, de kan bruges i anden prmateriale, de kan såmænd nok come-in-handy et eller andet sted. jeg sikrer mig også lige Dernæst går jeg i tænkeboks på, hvilke områder, der skal have en særlig showcaseside, og hvordan jeg skal gribe min virksomhed an set med followers øjne.
I forvejen opdaterer jeg min virksomhedsside og min private profil, så det, jeg skal overveje, er, om jeg vil få flere followers ved at dele min virksomhed yderligere op i flere showcasepages, end hvis jeg koncentrerer mine opdateringer på den eksisterende indgangsside for min virksomhed Amedia.
Godt råd:
Tænk dig rigtig godt om, inden du laver en showcasepage – der er nemlig ikke plads til test! I går arbejde jeg med en testside for at se, hvordan jeg kunne præsentere en særlig ydelse, men ville efterfølgende slette testsiden. Det kunne jeg ikke – jeg skulle anmode LinkedIn om at slette den, og endda give en begrundelse derfor. I mellemtiden lå den fuldt ud publiceret. Det synes jeg er usmidigt, LinkedIn. I får da nok at gøre, hvis man ikke kan slette sine sider selv, men hver gang skal spørge jer. Lav venligst dette om.
Det er så irriterende når man har investeret tid i systemer som så bliver ændret, I feel you. Jeg har selv tidligere lavet en fin landingsside til Facebook, som så fjernede muligheden for at man kan have en en app/fane som landingsside på facebooksiden… Det er skønt med nytænkning og udvikling, men nogle gange er det bare ærgeligt når man investerer tid i noget som bliver skrottet :/
Ja, megairriterende, og så sker det meget ofte uden egentligt forvarsel.
det er en af de ting, der gør, at jeg er glad for, at jeg har min egen blog, som kun jeg ejer, og som kun jeg kan ændre på.