Er Showcase-sider på LinkedIn noget for mikrovirksomheder?

LinkedIn har i november 2013 lanceret ”showcase pages”, hvor man kan highlighte en speciel gren af det, man laver. Det betyder, at større virksomheder kan have en særlig side for eksempel for praktikanter, eller en særlig side for en geografisk division af et firma. Man kan have en showcase-side for et produktområde, eller for afdelinger i en virksomhed, der taler et andet sprog.
LinkedIn beskriver det selv her, og Showcase siderne oprettes ved at gå ind på virksomhedens hovedside (Company page), trykke på Edit-knappen og vælge “Create a showcase page”.

Men duer Showcase-sider til helt små virksomheder?
Mange mikrovirksomheder har flere typer ydelser, som ofte adskiller sig meget fra hinanden. Nogle mikroer driver nærmest to virksomheder under samme CVRnummer og firmanavn, og det kan derfor være svært for kunderne at sortere i de opdateringer, der kommer fra samme firma.
Jeg kender for eksempel en kvinde, som dels arbejder med professionel konfliktløsning og samtidig også er en højt estimeret madblogger og kogekone. To helt forskellige verdner under samme CVRnummer og firmanavn.
Showcase pages gør det muligt at adskille forskellige grene af de ydelser, man har, og og lade kunder followe netop denne side, i stedet for at få revl og krat af opdateringer, hvoraf noget vil være helt irrelevant.
showcasepage forfattereshowcase page forfatterePersonligt arbejder jeg selv meget med sociale medier og laver hyppigst opdateringer om dette, men i 2013 er min interesse for bøger og bogproduktion – og dermed også et helt andet kundesegment – steget. Det har jeg nu lavet en ”showcase page” om.
Resultatet er, at de som kender mig fra bogverdenen, kan nøjes med at følge lige præcis dén virksomheds Showcase og slippe for opdateringer om sociale medier og cyberchikane, og hvad jeg ellers beskæftiger mig med.

Så brugt rigtigt kan disse showcase sider således være et virkelig godt redskab til en af de nicher, en mikrovirksomhed arbejder med.

Men, og dette er et stort men – at drive en eller flere af disse showcasepages kræver, at du har tid til at opdatere og bruger kræfter på at fortælle kunder mfl, at siden findes. Og her er vi ved et springende punkt: Det tager tid at vedligeholde.
For en mikrovirksomhed, der består af een person, betyder det, at man dels skal huske at vedligeholde sit netværk ved at lave opdateringer på sin egen personlige profil, dels skal vedligeholde virksomhedens Company page, og nu også vedligeholde en Showcase page – se dét kunne godt gå hen og blive ret tidskrævende.
Jeg afprøver i øjeblikket mine egne kræfter – kan jeg nå at vedligeholde forfatter-forlags-siden tilstrækkeligt, og kan jeg få nok followers, og interagerer de tilstrækkelig tit med mine opdateringer til, at det kan betale sig at vedligeholde den, vil jeg fortsætte. Ellers vil jeg gro, jeg kan klare mig med at opdatere med “revl og krat” på min personlige profil.

Hvordan ville du tackle det som mikrovirksomhed?

 

 

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.