Do’s and don’ts: Invitationer på Linked In
Har jeg i mine forrige indlæg overbevist om, at det bedre kan betale sig at sige JA end Nej til en invitation til LinkedIn?
Hvis ja, så vil jeg lige komme med et par råd til, hvem man med størst fordel kan sige ja til, når man bliver inviteret.
– Sig kun ja til dem, du kender og vil gøre en tjeneste en dag. ( Med ganske få undtagelser – engang imellem skal du også tage chancen og sige ja til nogen, du ikke kender, men KUN hvis de spørger på den ordentlige måde.)
– Sig ikke ja for at få mange kontakter, altså kvantitet, men gå efter kvalitet.
– Sig ja til dem, der har ulejliget sig med at skrive en personlig invitation med begrundelse for, hvorfor de vil i kontakt med dig, og som ikke tydeligvis skriver til 110 mennesker på een gang med sådan en underlig, masseformuleret,neutral besked.
– Sig ja til dem, der IKKE bruger den autogenererede engelske tekst, men har ulejliget sig med at betragte dig som et rigtigt ægte menneske og gidet at bruge tid på at skrive til dig med blot et par danske sætninger.(jajajaja hvis der altså er tale om en dansker)
– Overvej meget, om du vil sige ja til gamle skolekammerater og kærester. Det er fint nok at fastholde kontakten, men LinkedIn er et professionelt redskab – er du sikker på, at dine gamle bekendtskaber skal vedligeholdes her og ikke på facebook i stedet for?
Når du selv inviterer på Linked In, så
– Brug aldrig LinkedIns autogenererede engelske invitationstekst – det er en fornærmelse at sende en autotekst, skriv selv en ordentlig begrundelse, jfr ovenstående.
– Brug aldrig synkronisering med dit postprogram!! Dels crasher det garanteret, dels kommer du til at invitere nogen, du ikke ville i netværk med alligevel
Og endelig kommer du til at invitere med en fælles ordlyd til dem alle, og det advarer jeg netop oven for imod!
Husk: De fjerneste kontakter giver ofte de stærkeste input
Jeg bliver også mere og mere glad for LinkedIn – men der er en funktion, som jeg er i tvivl om!
Kan det “betale” sig at opgradere til Premium udgaven – altså betale for bl.a. en mulighed for at se, hvem det er, som har været inde og søge på ens navn og har læst profilen?
Er det noget man kan bruge forretningsmæssigt eller til øget netværk – eller er det bare spild af penge? Hvad er din erfaring?