Vi ønsker et andet vækstbegreb at måles på
Min gode konkollega Margrete Bak optrådte i går i DRTv programmet Formiddag med Nis Boesdal i en udsendelse, der handlede om dels netværk, dels vækst gennem mikrovirksomheder.
Læn dig tilbage og nyd en god samtale om, hvorfor mikrovirksomheder udgør et overset vækstpotentiale, hvad mikrovirksomheder er og hvad de kan tilføre dansk erhvervsliv, hvis de ellers blev anerkendt som en vækstgruppe, der ikke vokser på den traditionelle måde.
Margrete redegør fint for, hvorfor potentialet overses: man måler på traditionelle vækstparametre som antal ansatte, markedsandele og lagerkapacitet. Vores statistikker er slet ikke indrettet til at måle den vækst, som skabes indirekte gennem dels vækst i netværk, dels gennem mikrovirksomhedernes katalysatoreffekt på andre.
Er vi forud for vores tid?
Personligt er det ud over selve udsendelsens indhold interessant for mig at se formatet på programmet. Netop denne formiddags samtaleprogram til modne mennesker foreslog min mand og jeg til DR for ti år siden, da vi begge var ansat der og blev opfordret til at komme med programideer. Men målgruppen var ikke interessant nok dengang, sagde man og genudsendte i stedet undervisningsprogrammer.
Det er den så nu….
Gad vide, om det samme vil være tilfældet om ti år for synet på mikrovirksomheder…
“Sent kommer våren mellem fjeldene”, som min far siger.
Jeg har tænkt mig at blive ved med at sige det. Højt og overalt: vi har brug for både små og store virksomheder for at have en robust erhvervspopulation i Danmark. Vi beriger hinanden.
En blandt mange fordele ved mikrovirksomheder er, at vi er nemme at supplere. Vi er nemme at kombinere. Sammen med vores gode naboer i Idéfællessskabet Idériget i Mejlgade 43 her i Århus, har vi netop inviteret vores naboer fra adresserne Mejlgade 41- 46 til et hurtigt træf den 6. november. Tilsammen er vi næsten 30 selvstændige på 6 husnumre. Vi besøger nr. 42, 44 og 43 og opdager hinandens forretningsområder, lokaler og ideer. Lur mig, om der ikke kommer nye samarbejder ud af sådan et enkelt træf. Så enkle eller transparente er mikrovirksomheder.