Spild af tekniske muligheder i mobilen og på PCen
Sidder på konferencehotellet, hvor man pludselig af vedligeholdelseårsager har åbnet for gratis WIFI ( det kostede ellers kasen af logge sig på og forbindelsen faldt hele tiden ud), og læser i dagens aviser. en af de gratisaviser, der uddeles her , Metro, fortæller, at op til halvdelen af alle de features som mobiltelefoner, MP3 splelre og andre smarte elektroniske dimser, aldrig bliver brugt, fordi folk simpelthen ikke aner, hvordan de gør.
Kun fire procent af dem, der er spurgt i undersøgelsen, bruger tid på at finde ud af, hvordan tingene virker. mange kan faktisk ikke enang finde ud af at brænde en CD på deres computer, eller finde ud af at optge en lille video med eres mobil. Og 58 % af de voksne adspurgte brunger mindre en halvdelen af funktioerne på deres gadges, ifølge undersøgelsen som TechGuys har lavet.
“Cyberfobi” er gennemgående, men ikke åbent: ni ud af ti siger, at teknologi spiller en vigtig rolle i deres dagligdag, men 79 procent giver at de har brug for hjælp til at bruge det.
da kun 15 procent læser instruktionsbogen kan man ikke undre sig så meget over det, siger en af dem, der står bag undersøgelsen lakonisk.
Måske vi i stedet skal glæde os over, at det ikke kræver teknisk indsigt at skifte fra en mobiltelefon til en anden, og at vi kan bruge mobilen til at ringe fra så snart batteriet er opladet uden at have læst brugsanvisningen.
Det vil tage tid nu om dage at finde en mobiltelefon uden kamera, mp3-spiller og email, men det er ikke alle som har behov for de ekstra funktioner. Merprisen for disse funktioner er minimal takket være masseproduktion og standardiserede chipset, så mulighederne er der når der på et tidspunkt bliver brug for dem.
I den teknologiske udvikling er det forbrugerne, som det tager længst tid at “upgrade” til næste version.
Jeg tror, at der er et meget stort behov for “oversættere”, mennesker, der kan håndtere de mange nye teknologier og hjælpe en mindre kyndig generation/befolkningsdel med at få dét ud af apparaterne, der er nødvendigt.
Min egen mand skal have ny mobiltelefon, og jeg har tilbudt at være den, der køber den nye. Han har slået ti kors foran sig, og sagt, at så får han bare en telefon, der “kan for meget”.
Det er fuldstændig rigtigt, men jeg har også erfaret, at når jeg så forklarer, hvordan tingene virker, så bliver det pludselig helt OK. Der er bare som udgangspunkt for mange ting, man tror, man SKAL bruge.
I dag, her på Falster, hvor jeg bor, er der i aviser og radio et par indslag om, at SMSkurser for pensionister har overskredet alle tilmeldingsgrænser. Der dukker det dobbelte op, og det skyldes, at mange af de ældre ser mulighedn for at smsse med børnebørn mv. men pyt med, at de kan tage billeder og få ringetoner med frank Sinatra. det kommer i anden række.
Denne brobyggerfunktion tror jeg det er væsentlig at udvikle. og jeg føler mig som en af dem allerede – faktisk har jeg sat mig som mål for mine næste fem erhvervsår at blive en “oversætter” en brobygger, en guide til mulighederne, til – og fravalg ud fra hvem man er.
Det er meget derfor jeg har opbygget http://www.detvirtuellehaandtryk.dk , hvor jeg langsomt er begyndt at lægge ting ud, som forklarer og viser, hvad det er, vi taler om.
Seminaret i London var med til at sætte den dagsorden endnu tydeligere for mig.