4 nyheder på LinkedIn forbedrer synligheden

Maj og juni har været/er fyldt med nyheder på LinkedIn.

Se det nye design med baggrundsbillede. Se også hvor du finder Latest activity, som ellers har været væk et stykke tid.

Sådan ser det nye profil design ud med baggrundsbillede. Se også hvor du finder Latest activity, som ellers har været væk et stykke tid. Klik for et større billede.

 

1. Stort baggrundsbillede bag dit kartotekskort:
For dem, der har et Premium (betalings-) abonnement er der kommet en mulighed for at visualisere endnu mere på sin personlige profil med et stort foto/illustration bag ens “kartotekskort”. Muligheden for at lægge et mere fortællende billede ind rulles ud til “gratisterne” i løbet af de næste måneder, lover LinkedIn.
Man kan stille sig i kø og måske komme før de andre her.
At bruge flere og større billeder ligger fint i tråd med udviklingen vi se på andre sociale medier – forleden var det Twitter, der tilbød en anden provilvisning. Jeg synes efterhånden, de alle ligner hinanden, fra twitter over facebook til LinkedIn og google+. Det bliver ærlig talt lidt kedeligt, at alle profilerne følger samme konventioner.
Men jeg er glad for billedmuligheden ( som man kan skifte som man vil ) Det giver særlige muligheder for dem, der kan fortælle noget med billederne – grafikere mv – og hidtil har det faktisk være svært for de mere kreative at give en profil et mere kunstnerisk fortællende præg.

Bonusinfo: Med det nye design følger også en mindre komprimeret header, men stadig 120 tegn.

2. Nyt billigere abonnement
Denne mulighed for at “se bedre ud” blev lanceret samtidig med, at LinkedIn åbnede for en ny type abonnement, såkaldt Spotlight Premium, (det, som før hed Personal Plus), der kun koster 10 dollars mod den næste opgradering, for eksempel den Premium businessudgave, jeg har,  der koster ca 130 kroner om måneden.
LinkedIns strategi er tilsyneladende at få flere ind i folden som premium-brugere, hvor LinkedIn også tjener flere penge på brugeren end på den gratis (evident, kære Watson). Denne startpakke til LinkedIn giver nogle features, som man ellers kun får i de lidt større betalingsløsninger og er  tiltænkt dem, der gerne vil synes af mere – “se bedre ud” .
Læs LinkedIns egen beskrivelse her.

Bonusinfo1: Der er en 30 dages prøvetid.
Bonusinfo 2: Hvis man vil downgrade fra en Premium-konto, kan man ikke gøre det selv – man skal omkring supporten.

3. SEO-forslag
I den forbedrede Premium udgave ( også inkluderet i Spotlightudgaven) er også forslag til nøgleord, man kan bruge i sin header. Ud fra LinkedIn brugernes bevægelser  foreslår LinkedIn forskellige nøgleord, man kan lægge ind i sin profil.  Jeg blev for eksempel foreslået at lægge ordene “Editorial work” og “Journalists” ind. Det gav ikke rigtig mening for mig at lægge ordet Journalists ind, slet ikke i flertalsbøjningen, men det giver fint mening at lægge Editoril Work ind, så det har jeg tilføjet. Nu må vi se, om det også giver flere fund.

 4. Tjek den seneste aktivitet hos dine LinkedIn forbindelser
En funktion, der har været væk et stykke tid, er visning af de seneste aktiviteter, ikke kun på din egen profil, men også hos andre.
Det er ret godt – det sker tit for mig, at jeg kan huske, at en eller anden af mine kontakter har opdateret med noget, men det er dels umuligt at fritekstsøge i opdateringer, dels umuligt at finde tilbage til personen og bakke vedkommendes opdateringer igennem.
Nu kan man finde ens egen aktivitet ved at finde Edit knappen på ens egen profil, hvile på den og så se “View recent activity”
og på andres profiler gå hen til “Send a message” knappen, hvile på den og vælge “View recent Activity”.
(Se ovenstående billede)

Der er også andre nye features, blandt andet visning af grupper, og en udvidet visning af, hvem der har besøgt ens profil.
Fine ting, men det blir for langt at beskrive i dette indlæg.

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.