Ja tak til reklamer i bøger
En af de seneste danske bøger, der er udkommet med sponsorater af enkelte kapitler, er den nye internathandelsbog: E-værksætteren – Din guide til den professionelle webshop skrevet af Lea Skov Lindbæk, der i en årrække har drevet Aura4Laura.
Hun har finansieret en del af sit bogprojekt gennem sponsorater, en metode, jeg tror , vi kommer til at se meget mere til, og som jeg selv kommer til at bruge i forbindelse med genudgivelsen af min bog om voksne tvillinger, Tvillingebilleder.
Læs her om sponsoraterne
Det er set før, ja helt tilbage i Frk. Jensens Kogebog, som jeg har et godt slidt eksemplar af fra tredverne, var der reklamer, små rubrikannoncer, i bøgerne. I nyere tid har jeg set pigerne bag Beautiful Business bruge sponsorater, hvor enkeltfirmaer har sponseret en side eller to mod at få nævnt ders navn i svag skrift i toppen af siden. En anden iværksætterbog er Martin Thorborgs Iværksætter til jeg dør, som lader firmaer sponsorerer enkelte kapitler i stil med Leas bog.
Af andre typer bøger kan nævnes Bestseller af Peter Dyreborg, som er en gratis og 100 % reklamefinansieret digtsamling, hvor annoncerne er placeret i indercover og ved siden af kolofonen.
Jeg spurgte for sjovs skyld mit enorme netværk af tvillingeforældre, om de var indstillet på at købe en bog med reklamer i. Svaret var entydigt:
Ja tak, hvis:
– reklamerne ikke har indflydelse på det redaktionelle stof
– de har relevans for målgruppen.
Fuldstændig ligesom Googleads.her er en uddybning fra tvillingeforældrene:
En mor svarede:
Umiddelbart er det vigtigt for mig som køber, at det er helt klart hvorvidt
indholdet er påvirket af sponsorerne eller ej, for at jeg kan tage produktet
seriøst. Det virker fx ikke seriøst, hvis bogen tydeligt ensidigt er
sponseret af Pampers, da jeg så vil forvente ensidig omtale af deres
produkter og nok ikke ville være parat til at betale for et reklameprodukt,
men derimod ville forvente, at den så var gratis. Hvis der derimod var tale
om forskellige sponsorer på meget begrænset plads og helt tydeligt uden
forbindelse til indholdet, ville jeg nok være mere positivt stemt. Jeg kan jo
også finde på at betale for et blad, selv om der er reklamer i.Forskellen for mig er nok om det tydeligt fremgår at bogen er et
selvstændigt produkt med uafhængigt indhold, og ikke en del af en
reklame/kampagne/gimmick. Hvordan du så sikrer, at det fremgår helt klart på
de par minutter man bruger til at orientere sig om en bog inden man køber
den, ved jeg ikke..En anden svarede:
Jeg bryder mig heller ikke om de produkter, hvor man ikke kan skelne mellem selve produktet og det, der reklameres for, men at der er reklamer i som ellers er målrettet de kommende købere/ læsere generelt uden påvirkning af indhold, kan jeg ikke se
noget forkert i.En tredje supplerede:
Vi er vist mere vant til bøger og andet infostof med reklamer i end
vi egentlig går og tænker over. Selv var jeg meget overrasket over at
alle gravide her i DK får udleveret en bog – eller meget tyk brochure
om man vil, af den praktiserende læge, når en graviditet konstateres.
Bogen er lavet med sponsorstøtte fra Libero, som også er bidragsyder
til diverse infomateriale om andet i samme boldgade.Jeg ville godt kunne acceptere at en bog udgives med sponsorstøtte,
men tror det ville være klogt at skrive på omslaget: “Udgivet med
støtte fra:” og så firmalogoerne. Så ved man det fra starten, og i
forordet kan man evt. forsikre om, at sponsorstøtten ikke har
indflydelse på indholdet.Og en fjerde foldede en detalje ud:
Til spørgsmålet om hvor omtalen så skal være er jeg ikke sikker på
om jeg har lyst til at læse det før hvert kapitel eksempelvis. Der
ville jeg nok foretrække, at det stod som et separat afsnit enten
forrest eller bagerst i bogen.
Jeg vil gerne se flere , relevante reklamer i bøger – det springende punkt er og bliver skønlitteratur. Fay Weldon fik i 2001 jo i den grad på puklen over sin bog, der bar titlen Bulgari-forbindelsen og var delvist sponseret af smykkefirmaet.
Jeg ser nu ikke det store problem.