“Ansvarlig” er det mest slidte ord i LinkedIn profiler i 2013
Hvert år i december offentliggør LinkedIn en tankevækkende oversigt over, hvilke ord der er brugt allermest, måske lidt for meget. Sidste år toppede ordet “kreativ/creative” , i år er det ordet “ansvarlig/responsible”, der ligger øverst.
“Responsible” lå også på top ti sidste år, men helt nede på 8. pladsen, og i år er “creative” stadig med, men nu på 3. pladsen.
Blandt de andre slidte ord er: Strategisk, effektiv, tålmodig, innovativ, analytisk og ikke mindst ekspert
Oversigten som gengives i nedenstående infografik, viser også andre særprægede ting:
I visse lande er der ord, som er med på deres Top ti, men ikke er med i andre landes top ti: I Holland er det ordet “sustainable”, i Storbritannien, er det ordet “enthusiastic” , i Australien er ordet “passionate” på top ti, og i USA er det ordet “patient”. Det siger lidt om landene, synes jeg. At ordet tålmodig/patient stadig er med på den samlede top ti ( på en 5. plads), siger lidt om USAs vægt i det store regnskab over LinkedIn brugere.
Det er også tankevækkende, at der kun er eet substantiv, ekspert, mens resten er adjektiver. Vi gør måske klogt i ikke at overdosere vores profiler med tillægsord.
Bedre råd er:
– Lad andre anbefale dig med præcise beskrivelser af, hvad du kan og har gjort i konkrete tilfælde – andres ord vejer tungere end dine egne superlativer.
– Beskriv med cases, hvad du har udrettet, og hvilke resultater du har medvirket til, dæmp selvrosen
– Beskriv dine kompetencer for eksempel med links til konkrete beskrivelser af resultater (bl.a. i porteføljen)
Men begynd med at tjekke, hvor mange gange, Top Ti ordene er i din egen profil.
Statistikken er baseret på profiler, udformet på engelsk, derfor skriver jeg ordene på engelsk.
Denne infografik vises bedst, hvis du klikker på den og forstørrer den på din egen computer/tablet/telefon