Sociale medier er oplagte for enhver forfatter
Tillykke! Du har skrevet en bog eller er godt på vej med en. Nu skal den finde sin læser, nu skal du sælge den! Men hvordan?
De sociale medier kan forkorte vejen til læserne, og dine følgerskare kan blive den stærkeste salgskanal, men kun hvis du forstår at indgå i de samtaler, der kan føres på nettet mellem læserne og dig, i stedet for at kvæle dem med tilbud og reklamer.
Lærer du at udnytte sammenspillet mellem de forskellige sociale medier, kan du meget nemmere fange dine læsere og nå ud til deres netværk. Det er gennem netværkets netværk, at budskabet om din bog spredes, og hvis du bruger din tid fornuftigt, kan indsatsen vise sig at være yderst rentabel.
Jeg har nu skrevet en inspirerende og praktisk guide, der giver en grundindføring i, hvordan en forfatter, en skribent eller et forlag kan bruge de mest anvendte sociale medier til professionel underholdende og engagerende synliggørelse.
Jeg kan dog med det samme sige, at mit bedste råd er, at du lader være med at oprette og vedligeholde profiler alle steder!
Lær hellere de forskellige muligheder at kende og prioriterer din tid ud fra dit publikum og din egen kapacitet. Ellers bliver det overhovedet ikke sjovt at bruge de sociale medier!
Målgruppen for forfatterguiden
Bogens målgruppe er forfattere og skribenter i alle genrer. Både forfattere, der har udgivet en eller flere bøger, og som vil sætte fut i salg og synliggørelse, og forfattere in spe, der gerne vil forberede sig godt, inden den første bog udkommer. Bogen kan også bruges af klummeskribenter og kronikører, og af dem, der skriver akademiske rapporter og phd-afhandlinger, dem, der skriver rapporter og whitepapers med et bredere publikum for øje. Kort sagt skrivende, der vil lære det grundlæggende om synliggørelse på nettet.
For jer, der færdes på LinkedIn, er det oplagt at fortælle om bogen og fastholde interessen for emnet ved at bruge LinkedIns funktioner. LinkedIn er “fagbogsforfatterens foretrukne fordelingskanal”, som jeg kalder det i bogen.
Bonusinfo: Her er et lille uddrag af bogens kapitel om LinkedIn, skrevet netop her på min blog
Det er ikke en begynderbog, men heller ikke en bog til dem, der allerede er hajer på de sociale medier. Jeg beskriver ikke fra grunden, hvordan du opretter profiler på de forskellige platforme, men forudsætter, at du er nogenlunde hjemme i både funktioner og terminologien på de enkelte sociale medier og har mod på at lære mere.
Derfor skal du være på nettet!
Uanset om du er selvudgiver med én og kun én bog, mikroforlægger med en håndfuld bøger i bagkataloget, eller om du har indgået kontrakt med et større etableret forlag, der har egen markedsføringsafdeling, er det nødvendigt, at du som forfatter bidrager til at synliggøre bogen.
Du er den, der bedst af alle kender dit publikum. Du ved, hvem du skriver til, du ved, hvad de kan lide, og du ved, hvad du gerne vil fortælle dem.
En fagbogsforfatter ved som regel, hvor de læsere findes, som han eller hun gerne vil have fat i, ved, hvilke kredse de bevæger sig i, ved, hvor de findes på nettet, og i hvilke fora de deler viden. En skønlitterær forfatter ved ligeså, hvad læseren kan lide at tale med andre læsere om, kender deres karakteristika og er som regel også klar over, hvor de findes såvel ude i den virkelige verden, som hvor de færdes på nettet.
Du kan gøre indsatsen selv – med lukrativt resultat
Tid er en mangelvare på de etablerede forlag, og du kan desværre ikke forlange af et forlag, at den enkelte forlagsredaktør brænder på samme måde for din bog, som du gør. En forlagsredaktør har ofte en lang række bøger, der skal ud på markedet, og kun begrænset tid til den enkelte. Derfor vil du tit opleve, at du efter lanceringen meget hurtigt vil være fuldstændig on your own.
Det forventes nærmest, at forfatteren gør arbejdet selv. Nogle forlag indskriver lige frem i kontrakten, at forfatteren forventes at markedsføre sin bog via egne profiler på sociale medier, andre forlag er heldigvis så småt begynde at træne deres forfattere i den digitale markedsføring og holder interne kurser for såvel medarbejdere som forfattere i, hvordan de skal håndtere en markedsføring på sociale medier. Men de færreste forlag følger den enkelte bog så meget til dørs, at forlaget opretter facebooksider OG vedligeholder dem. Højst lige omkring udgivelsestidspunktet, men så slutter festen også.
Det, der mangler, er det lange seje træk, som i god tid før udgivelsen og længe efter vil skabe en stamme af læsere, der følger dig i tykt og tyndt, og som vil vente på din næste udgivelse. Og det er det, bogen handler om. Du kan nemlig gøre en hel masse selv, også uden at sidde foran computeren hele dagen. Onlinemarkedsføring på sociale medier er en langtidsinvestering.
Skal jeg så være på nettet hele tiden?
Nej, det skal du ikke, men du skal orientere dig i mulighederne, vælge det, der tænder dig, og passe de relevante profiler regelmæssigt. Og undervejs får du nogle genveje til, hvordan du kan minimere dit tidsforbrug og maksimere dit udbytte
Kan jeg få andre til at gøre det?
Nej, kun i begrænset omfang vil andre kunne opdatere på dine vegne. Det vil relativt hurtigt blive afsløret, hvis du lader andre passe dine profiler uden at fortælle det. Bestsellerforfattere lader ind imellem deres facebooksider passe af andre, men det fremgår af profilerne, enten i beskrivelsen eller simpelthen fordi statusopdateringerne bærer tydeligt præg af at være mere markedsføringsorienterede end personlige og nærværende.
Troværdigheden er høj, hvis du opdaterer selv, og læserne vil gerne være tæt på. Derfor kan det bedst betale sig at være dig selv, være autentisk.
Jeg har skrevet følgende kapitler:
Derfor skal du på nettet
– Om de øgede krav til dit digitale netværk
– Om mulighederne for at pakke din bog i forskellige digitale formater
Skab din trofaste stamme
– Om at bygge tillid og troværdighed op over længere tid
– Om at finde og pleje dine loyale stammer af læsere og følgere
Begynd i god tid
– Om at tage ejerskab tidligt over din ide, domæne og titel.
– Om at udnytte forspringet, længe før din bog er skrevet færdig
Crowdfunding
– Om at gøre læserne til en del af noget større sammen med dig
– Om praktiske forberedelser, der hjælper dig med at lykkes
Blogs
– Om at bruge din blog som udgangspunkt for markedsføringen
– Om gode vaner, eminente blogindlæg og forholdet til bogbloggere
– Om strategisk brug af din personlige profil
– Om firmaside, statusopdateringer og spredning af dine blogindlæg
– Om dit afgørende valg mellem profil eller side
– Om at kommunikere med dine stammer i engagerende samtaler
– Om at læse, følge, researche i strømmen og skrive tweets, der når dit mål
– Om at bruge hashtags, skrive lyrik og romaner på 140 enheder
YouTube
– Om at levere dit forfatterskab på video uden større anstrengelser
– Om at udnytte video til dit levende arkiv eller undervisningslokale
– Om at gribe dine bedte øjeblik og fortælle med billeder
– Om at udnytte din virksomhedsprofil, emojis, hashtags og humor
– Om at samle dine ideer, inspiration, research og produktion i visuel form
– Om at bruge hele verdens opslagstavle til at styrke dit forfatterskab
Podcast
– Om at folde dine bøger ud i føljetonformatet til faste abonnenter
– Om at være i godt selskab med dig som vært
Tidsforbrug
– Om at prioritre din indsats og maksimere dit udbytte ud fra dine valg
– Om systematisering, nyttige redskaber, planlægning, årshjul og nemme fif
Forfatterens guide til sociale medier fylder 200 sider og er god at læse i uddrag – jeg tror, du vil få forstoppelse, hvis du læser det hele på en gang, men den er god at bladre rundt i og dine de platforme, du umiddelbart tiltrækkes af.
Lad os mødes om også din bog – jeg holder kurser i januar og februar 2017 for forfattere og forlag.