Hvad nu, hvis jeg vil vise mig som to forskellige personer på LinkedIn?
I øjeblikket underviser jeg forfattere og forlæggere i, hvordan man bruger LinkedIn til at synliggøre et forfatterskab. At være både en professionel erhvervsperson OG en forfatter på LinkedIn på een og samme tid rummer en række udfordringer, som jeg ser løst på forskellige måder, de fleste desværre ikke i overensstemmelse med LinkedIns retningslinjer.
Indrømmet, det kan også svært at være professionel mandlig ejendomsmægler og samtidig vise, at man skriver Sci-fi-noveller med en kvindelig helt…..
Svagstrømsingeniør OG angoragarn-sælger
De samme udfordringer møder mennesker, der arbejder med meget forskellige felter, og som gerne vil fortælle om dem på LinkedIn, fordi publikummet til begge felter er til stede her, men som finder det forvirrende både at fortælle, at man for eksempel er en hamrende god svagstrømsingeniør, OG at man samtidig driver en blomstrende internetforretning med angoragarn.
Jeg selv har udfordringen med, at jeg arbejder med sociale medier, netværk og beskyttelse mod cyberchikane, og samtidig er tvillingemor, der driver en hjemmeside for og om tvillinger og skriver bøger om tvillinger. To forskellige verdner, men begge med relevante professionelle connections på LinkedIn.
Dette skal du ikke gøre:
To profiler – NO GO!
– Jamen så opretter jeg da bare to profiler! En for mig som ejendomsmægler og en som Sci-Fi forfatter!
– Nej, det gør du ikke, for det er i strid med LinkedIns regelsæt/ (læs user agreement )for, hvordan man opretter profiler. Du er og bliver een person, og selv om man for eksempel på andre sociale medier som Twitter eller Instagram kan oprette flere profiler med forskellige titler, kan du ikke på LinkedIn. Du kan faktisk heller ikke på facebook – også her må du kun oprette en profil for dig som person, mens du gerne må oprette en side for dig som forfatter på facebook.
Pseudonym – No GO!
– Jamen, så opretter jeg mig med et pseudonym – det er jo også dét, jeg bruger som forfatter!
– Selv om det kunne være oplagt, er det stadig i strid med den aftale, du har indvilget i at følge, da du meldte dig ind i LinkedIns univers. Her har du skrevet under på, at du er en virkelig person, og netop også på, at du ikke er et pseudonym. Så selv om du måske skriver under pseudonym, er det stadig ikke tilladt at oprette to profiler.
Jeg gør det alligevel – NO GO!
– Jamen så gør jeg det da bare alligevel! Nogen kender mig som forfatter, men aner ikke, jeg er ejendomsmægler og omvendt!
– Det er muligt, at du er kendt under et pseudonym, men det ændrer ikke ved regelsættet. Jeg er fuldkommen klar over, at der er mange, der – forsynet med to forskellige emailadresser – opretter sig med to profiler med næsten samme navn på LinkedIn, (“Jens Jensen” og “Forfatter Jens Jensen”), men det er ikke desto mindre ikke efter bogen, og du risikerer at få slettet begge profiler.
Firmanavn – SO SO!
– Jamen så et firmanavn da ? Jeg er jo mit eget firma!
– Ja, nu er vi på sporet af noget, der kan bruges. MEN, du må stadig ikke oprette en profil med et firmanavn. Du må kun oprette en firmaside med et firmanavn, også selv om du og dit eget navn er firmaet! Men der er faktisk en god mulighed i firmasiden, som jeg kommer ind på længere nede:
Dette kan du gøre!
Fortæl det, som det er!
Hvis du er “to personer”, så vedstå dig det dog ! Det viser dig som et spændende og sammensat menneske, og det er vi jo alle sammen! Nogle gange, når jeg læser en LinkedIn profil, bliver den så frygtelig fersk og kedelig forretningsmæssig. Den er så velpoleret, pudset, at jeg tænker “Gudfrimigvel, ham eller hende kommer jeg aldrig til at connecte med, for det er simpelthen for pænt og korrekt”.
Vi har brug for at se hinanden som hele mennesker, med de variationer i interesser, som vi rummer. Og hvorfor ikke vise dette på LinkedIn også?
Du er jo professionel begge steder, selv om de to tilværelser måske repræsenterer vidt forskellige felter. I øvrigt vil en simpel googlesøgning – formentlig – alligevel vise dine andre interesser, så hvorfor ikke bruge dine to tilværelser som en styrke?
Brug de forskellige sektioner i LinkedIn
Der er et hav af muligheder for at bruge forskellige sektioner og felter i LinkedIn til at tydeliggøre OG samtidig adskille et forfatterskab /en anden “tilværelse” på LinkedIn:
Den enkleste er at tilføje din anden tilværelse som en periode i din karriere, altså under Experiences. Der er intet i vejen for at opføre to job i samme periode.
En anden enkel måde er at bruge forskellige sektioner til at synliggøre på din egen profil, for eksempel tilføje sektionen “Publications” og dér fortælle om dine bøger. Du opretter hver bog for sig, fortæller om forlag, udgivelsesdato, indhold, linker til dens hjemmeside eller til den side, hvor man kan købe bogen, og du kan også angive medforfattere. Har de ligefrem en profil på LinkedIn, vil deres profil også blive vist.
Kontroversielle bøger? Hvad folk tænker om dine bøger, må de jo selv om. Og hvor kontroversiel, du vil vise dig, kan du også selv graduere – der vil formentlig være bøger, du har skrevet, som kan træde nogen over tæerne, og her må du selv vurdere om for eksempel dine erotiske noveller eller betroelser fra livet som swinger skal have en fremtrædende plads. Nogen vil elske det, nogen vil finde det upassende.
Der findes langt flere muligheder for netop at vise bøger, men det må du få en håndholdt vejledning om, hvis du er yderligere interesseret.
Brug firmasiden
Til slut lidt om firmasiden for dig med “to tilværelser”, sådan som jeg lovede ovenfor:
At oprette en firmaside/virksomhedsprofil, som det også hedder, kræver, at du har en email, som tilhører dig og dig alene, altså ikke en gmail, ikke en hotmail, men en, der ender på din virksomheds navn. Er du forfatter som sidebeskæftigelse, har du formentlig købt dit eget navn som domæne, så du har noget, der er helt uafhængigt af din øvrige tilværelse i erhvervslivet.
Den hedder typisk www.forfatternavn.dk, og derfor har du også en række emails, der ender på xxx@forfatternavn.dk . Sælger du angoragarn, har din forretning jo også et domæne, som er uafhængigt af dit lønmodtagerjob som svagstrømsingeniør på en større virksomhed.
På virksomhedssiden lægger du logo, billede, link og andre grundoplysninger om dit forfatterskab og dine bøger (eller om dit angoragarn).
Mere behøver du ikke.
Det medfører, at du bliver FINDBAR. Hvert eneste af de ord, du indskriver i virksomhedsbeskrivelsen, bliver søgbare på LinkedIn, og du kan nu derfor findes på ordet “sci-fi noveller” eller “angoragarn”.
Hvis du har kræfter til det, kan du begynde at lave statusopdateringer fra din virksomheds side, men så skal du også til at skabe followers, og dét kræver lidt arbejde.
Mit råd til dig, der ikke har tid nok, er derfor primært, at du opretter en virksomhedsside for dig som forfatter ( /angoragarnsælger) og i kraft af den kan vise, at du også har den aktivitet.
Når du så opfører dit forfatterskab som nævnt ovenfor under “Experiences”, kan du koble dét job til din virksomhedsside, og der vil da vise sig et logo for din virksomhedsside ud for din position som forfatter (/angoragarnsælger).
Virksomhedssiden er en af de få, korrekte måder, og meget effektive måder, du kan vise to sider af dig selv på.
Hvad gør jeg selv?
Som nævnt ovenfor er min primære tilstedeværelse på LinkedIn præget af, at jeg arbejder med kommunikation. Min profil fortæller mest om de felter, jeg fortrinsvis arbejder med, nemlig beskyttelse mod arbejdsrelateret digital chikane, brug af LinkedIn og om communities.
Men jeg lægger på ingen måde skjul på, at jeg har skrevet bøger og undervist i mange år om tvillingeforhold. Det fremgår under “Publications”, under mine Contact Info, hvor jeg linker til min boghandel Amediashop, og hvor jeg linker til min kommende bog “Forfatterens guide til sociale medier”.
Tvillingerelationen fremgår også under “Interests”, hvor jeg har skrevet ordet Twins, og det er sket flere gange, at jeg har fået en opgave, hvor opdragsgiveren direkte har refereret til,at jeg har nævnt mine tvillingeinteresser i profilen, fordi vedkommende også er tvillingemor/far/tvilling selv.
Det åbner altså døre og skaber en stærkere relation at nævne sin “anden” interesse.
Endelig fremgår det også af mit Summary, dog ikke som det allerførste.
Jeg har IKKE oprettet en virksomhedsprofil med mig som forfatter, men jeg har til gengæld oprettet en Showcaseside, en underside til mit firma Amedia, som alene handler om Forlag og forfattervirksomhed. Det er en side, man kan abonnere på opdateringer fra, og de handler kun om forlagsbranchen.
En showcaseside er endnu en måde at bruge LinkedIns muligheder på.
No Faking
Jeg er udmærket klar over, at der er nogen ude i Danmark, der kender mig som hende, der underviser i LinkedIn, mens andre siger, jamen, det er da dig, der skriver om tvillinger.
Jeg er på den måde to (eller måske endnu flere….) personer, men jeg mener godt, det kan rummes under en profil, uden at jeg behøver oprette falske profiler.
PS: NEJ, dette indlæg har intet at gøre med, at du er kommet til at oprette dig to gange.
Er det sket for dig ved en fejl, kan du sammenflette profilerne her.
PPS: Dette indlæg er både publiceret på LinkedIn og her på min personlige blog, som et eksperiment i forbindelse med undervisning i netop blogging på LinkedIn for forfattere.