Ud af 15 LinkedIn-invitationer duer kun 2

Her i påsken, som i skrivende stund enddda ikke er slut, har jeg fået 15 invitationer eller påmindelser om invitationer til at connecte på LinkedIn.

Påmindelser om LinkedIn invitationer kan indeholde virus

Påmindelser om LinkedIn invitationer kan indeholde virus

De 13 af dem har jeg lyst til at slette. Jeg aner ikke, hvem de kommer fra, personerne har ikke introduceret sig selv, de har ikke skrevet, hvorfor de vil i forbindelse med mig, eller hvorfra jeg evt. kender dem på forhånd.

Jeg kan ikke huske alle, jeg har mødt, og mange tror, jeg kender dem, fordi de har været på et hold, jeg har undervist – blandt måske 50 andre – det gør jeg ikke, med mindre de har gjort sig direkte bemærkede og har skabt en relation til mig. Nogle kan jeg gætte mig til, hvorfor de evt er interesserede i at kende mig, men ingen af dem er nogen, jeg har så klar en erindring om, at jeg med det samme klikker ja.

I mine øjne sender de mig noget, der er tæt på spam, for eftersom jeg ikke kan identificere dem og deres navne andet end ved at klikke på dem, kan de lige så godt være en virusbefængt fake–invitation, som jeg har oplevet det før med katastrofale resultater til følge ( læs hvordan jeg har fået lagt min PC ned efter at have trykket på en fake invitation)

Jeg får nogle autogenererede tekster som disse:

I‘d like to add you to my professional network.
Jeg vil gerne føje dig til mit professionelle netværk.
XX wants to connect with you on LinkedIn

Applikationerne gør situationen værre
I og med at vi er flere og flere, der tjekker LinkedIn via mobil eller tablets, (ved årsskiftet tjekkede ca 25% af LinkedIns brugere deres konto på mobile aggregater), er vi også flere og flere, der inviterer via disse enheder, og de er desværre med til at forskertse muligheden for at skrive en personlig besked.
Man kan endog meget nemt komme til at invitere nogen, man egentlig ikke kender, fordi man i en bestemt indstilling på iPadden kan komme til at invitere folk helt uforvarende, alene fordi man scroller med fingrene og derfor kommer til at glide hen over invitationsfunktionen og trykke på “inviter”.

Jeg holder kursus i netikette,  har skrevet om dette tidligere, og givet venlig vejledning i, hvorfor man skal skriver rigtige , hjemmelavede ORD,  men lige meget hjælper det – de færreste giver sig tid til at gå ind og finde det sted, hvor man kan slette den autogenererede og i stedet skrive sin egen.

TO, kun to ud af 15, har orket det i påsken. (Tak til dem!)

Hvordan vil DU have opfordringer til at connecte?
Jeg har ellers i min profil skrevet følgende passus:
“Jeg sætter pris på at få henvendelser via LinkedIn som indeholder en begrundelse og ikke blot er den autogenererede invitation – på den måde er jeg sikker på, at du ønsker en relation og ikke blot går efter at udvide dit netværk i antal.”
Hvis folk virkelig gjorde, som LinkedIn opfordrer til, at man gør, så ville de gå ind under “Additional information / Advice for Contacting Abelone” og læse dette.

Du bryder etikken på LinkedIn med disse ordløse invitationer.
Man stikker jo heller ikke bare ordløst et visitkort og går, når man møder nogen, man gerne vil i kontakt med!
Jeg har fundet en anden, der er ret irriteret over at få utidige invitationer. Og jeg kunne godt have lyst til selv at bruge hans formuleringer – i håb om, at det ville virke.

Prøv at læse her, hvad han skriver om, hvordan han ønsker kontakt:

  1. Advice for Contacting XX

    FOR CONTACT REQUESTS:
    If we share the same Intentional Field, see my summary, then you are a potential member of my Currently Active Network. I am a Qualitative Intentional Networker

    See my profile in full to see where you connect to my part of the universe. If our collected parts of universe shares can make moves&shakes within shared Intentional Fields, suggest a connection.

    Otherwise – not.

    FOR INVITATIONS:
    If I invited you, I see an obvious connection with my intentions, and first/foremost we connected elswhere! Either offline or online. Trust is the key word. If I invite you, it is an expression of my trust.

    FOR FORWARDING:
    I am 100 percent in support for all my 1st degree friend’s and their passions, intentions and aspirations, and I am willing to support forwarding to my network if they are matching their contact advice settings and interpretations, and of course I support every forwarding request from them!


    LAST NOTE:
    I am NOT accepting boilerplate non-personal non-specific invitations or forwards in whatever form. Minimum requirement I have is that they are SPECIFIC for the person, either me or my 1st or 2nd degree LinkedIn. Otherwise you are jeopardizing the value expected by the presence here, from my friends and their friends.

    If any doubts remain – read the Terms of Service for LinkedIn.

    https://www.linkedin.com/static?key=user_agreement

    “User Conduct
    You understand and agree not to use LinkedIn to:
    /…/
    a) Using LinkedIn invitations to send messages to people who don’t know you or who are unlikely to recognize you as a known contact/…/”

    I view having your email in your header as a violation of the basic rules of the game set on LinkedIn, solely built on trusted connections and solicited/approved/permitted contacts through your trusted established peers, and I am not accepting invitations from people having it from now on (Feb 19, 2006).

 

Så er det hele lissom sagt!

Jeg har netop kontaktet personen for at få lov at vise hans formuleringer, og han fortæller mig, at han ikke så tit får spaminvitationer, men han kan ikke vurdere, om det er på grund af formuleringerne.
Personligt tror jeg, de er medvirkende. Så et godt råd: husk altid at læse, hvad den enkelte har skrevet om, hvordan vedkommende ønsker kontakt. Man kan hurtigt komme til at ødelægge en kommende relation!

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.