Sorgens dag – LinkedIn fjerner “Answers”

linkedin answersDen 31. januar 2013 er en sorgens dag for mig. LinkedIn har netop meddelt, at de den dag fjerner dén funktion, jeg synes, er den aller- allermest værdifulde på hele platformen, funktionen Answers!

Funktionen virker fire dage endnu, så hvis du har vigtige spørgsmål, som du har brug for at få crowden, hele LinkedIns deltagerskare, til at hjælpe dig med at besvare, så er det NU.

Answers funktionen har været godt gemt, også til min store forundring. Man har kunnet finde den under “more”, og derfor har jeg gang på gang oplevet, at folk, som jeg underviste i LinkedIn, selv virkelig trænede brugere, ikke kendte funktionen.
Mn i korte træk virker den ved, at man stiller et spørgsmål, som sendes ud i ens netværk og vises på en liste, hvor netværkets netværk også kan se det, og så hjælper de, der kan, med at svare.
De svar, der kommer ind, får spørgeren mulighed for at rate,når spørgeperioden er slut , og ved at rate svarene, får besvarerne også synlighed.
Spørgsmål og svar gemmes i Answerts, og Answers svarpulje e en guldgrube af viden!!!

Jeg har igennem mange år brugt funktionen som researchredskab, og det er dét, der forsvinder nu for mig. Utallige er de gange, hvor jeg ikke først har stillet et spørgsmål, men tjekket, om der var andre, der havde stillet lignende spørgsmål, og så set, hvad de havde fået af svar. Mange gange har jeg fundet svaret på mit eget – endnu ustillede – spørgsmål, eller kunnet finjustere mit følgende spørgsmål, så jeg derefter mere præcist kunne spørge ind til det, jeg havde brug for.

For eksempel har jeg spurgt, om der var nogen, der kunne hjælpe med formuleringer til firmabloggere, der skulle være sikre på, at deres virksomheder bakkde dem op i krisesituationer, når de på virksomhedens vegne havde blogget om noget, der senere skabte sagsanlæg. Her svarede en mand i mit netværks netværk med en række formuleringer, jeg netop havde brug for, mens andre kom med gode links til social media policies, der kunne findes på nettet.

For eksempel har jeg spurgt, hvordan man laver konkurrentovervågning på LinkedIn, og fundet virkelig gode svar, herunder et dansk svar, der belyste, hvordan LinkedIn kan misbruges med falske profiler.

Jeg har læst rigtig mange Answers og fået vigtig viden på ultrakort tid. Answers er i mine øjne det bedste redskab til kvalificeret research, fordi det tillader dig at “picke someones brain”.
Men nu lukker LinkedIn det ned.
Hvorfor?
Det fremgår ikke af begrundelsen, som lakonisk lyder:

“As of January 31, 2013, the LinkedIn Answers feature will be retired
from LinkedIn. We’ll be focusing our efforts on the development of new
and more engaging ways to share and discuss professional topics across
LinkedIn. In the meantime, you can still pose questions and facilitate
professional discussions through other popular LinkedIn channels
including LinkedIn Polls, Groups, or status updates.”

LinkedIn vil altså have os til at melde os ind i grupper og bruge opdateringsfunktionen og poll funktionen dér.
Det giver bare overhovedet ikke samme kvalificerede svar. På masser af de grupper, jeg er med i, er der en uskik med at bruge grupperne til selvpromovering frem for at komme med kvalificeret svar. Jeg har brug for klare og tydelige svar fra folk, der ved hvad de taler om. Og det har jeg oftest fundet i Answers.

Først tog LinkedIn “Event” funktionen ned, så fjernede de andre applikationer, og nu lukker de “Answers”!
Hvad tænker I egentlig på i LinkedIn – hvad er den egentlige begrundelse ? Hvorfor kunne I ikke finde en måde at skabe omsætning på ved at highlighte og videreudvikle denne fantastiske funktion, frem for at lukke den?

Lukningen kan skabe vej for funktioner som Quora, men det havde immervæk været smartest, hvis  LinkedIn beholdt deltagerskaren hos sig selv.
Surt Show, LinkedIn

 

 

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.