Prøverummet er blevet en internetcafe!

Varehuset House of Fraser har åbnet en forretning i den skotske by Aberdeen, og der er hverken produkter på hylderne eller tøj på bøjlerne i stativerne. Der er faktisk hverken bøjler, stativer eller hylder!

I stedet tilbyder den lille forretning ifølge Daily Telegraph en gratis kop kaffe og masser af computerskærme, hvorfra kunderne selv kan bestille produkter og få dem leveret enten til deres hjemadresse den næste dag, eller til afhentning i den pågældende shop.

Butikker bruges som prøverum
Stort set alle butiksindehavere kender til, at kunder bruger deres forretning som prøverum til stor irritation. Kunderne snyder butikken for et køb, men bruger dens prøverum til at finde den rette størrelse, og går derefter hjem og bestiller tøjet online, frem for i forretningen for at spare penge, idet varer købt over nettet ofte er billigere. En dybt irriterende trafik, som også House of Fraser har mærket og taget konsekvensen af på forsøgsbasis. Den nye forretning er en for form for internetcafe, hvor man kan få hjælp til at bestille den rette vare, og vælger man at afhente den i forretningen dagen efter, kan man prøve varen i et prøverum. Passer den ikke, returneres varen med det samme i forretningen.

Flere fordele ved cafe-modellen
Den nye type internet-prøverum-cafe har flere fordele for kunden
– for det første kan man få hjælp til købeprocessen, der også kan gå hurtigere end hos mange, fordi den foregår via bredbånd. Mange kunder, som vægrer sig ved købeprocessen på deres egen langsomme computer (herunder en hel del ældre, der statistisk set sjældnere har bredbånd eller nyere computere) kan altså få hurtig og personlig hjælp.
– For det andet kan man få bragt varen til forretningen og slipper derfor for at være hjemme, når pakken kommer eller at skulle hen til postkontoret dagen efter. Man kan lige smutte ned på hovedgaden næste dag og hente pakken i en frokostpause.
– Og for det tredje kan man returnere pakken med det samme, hvis det viser sig, at tøjet ikke er købt i den rette størrelse. (Hele returneringsprocessen af fejlkøbte størrelser skaber ofte stor irritation og usikkerhed om man bliver snydt for pengene)
– For det fjerde giver det mulighed for folk, der ikke bor i nærheden af en større by med et House of Fraser varehus at komme i ”forretningen” alligevel, idet det er tanken af placere flere internetcafe-forretninger landet over.

Returmuligheden forbedres
Mig bekendt er der ikke i forretningen opsat disse (muligvis) smarte maskiner, der kan vise, hvordan en kjole ser ud på mig, hvis jeg stiller mig foran en maskine, der måler fikspunkter på min krop. Det kunne måske være en mulighed også, men alene det at kunne få hjælp til at returnere en forkert størrelse er allerede en vigtig service for en kunde. Det tog mig en gang over en måned, to udbetalinger og to besøg på posthuset at få byttet et par sko og få penge retur fra et firma.

Buzzword Multi-channel
At kunne levere sine varer via flere kanaler kaldes sjovt nok multichannel og dette er blevet det seneste buzzword i detailhandle, skriver Daily Telegraph, der også fortæller, at varehuset Debenhams planlægger at åbne 650 internetkiosker i deres varehuse for at muliggøre at kunder, der må vente på, at deres vare skaffes hjem, kan bestille varen til enten afhentning i forretningen eller hjemme. – I betragtning af, at mellem 70 og 80 procent af alle køb er researchet online, før folk kommer ind i forretningen for at købe varen til slut, giver det mening at bruge varehuset på hovedgaden som opsamlingspunkt og som byttecentral, citerer avisen Mark Hudson, retailchef fra Pricewaterhouse Coopers for.

Aberdeens nye varehus skulle være tilgængeligt på dette link: www.Houseoffraser.com , men det ser bare ike ud som om det virker direkte til den nye internetshop.

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.