Må du Facebooke i arbejdstiden? Hvem må?

– Nåh, du har nok god tid!
– Nåh, du er nok på facebook – igen!
– Nåh, går det godt med at løse dine arbejdsopgaver på facebook?!

Syrlige bemærkninger som disse er kommet ind til en kommunalt ansat, jeg har talt med i forbindelse med researchen til mit oplæg den 11.juni om politik for brug af Facebook i arbejdstiden.
Bemærkninger, der er sagt til en kvinde, der skal koordinere en større festival, hvor de engagerede kunstnere, musikere og frivillige deltagere alle er på facebook – og primært – og helst – er på facebook.
De fleste svarer højst på en SMS, men bruger stort set ikke mail.
Så de hurtige beslutninger, de praktiske detaljer, koordineringen af schedules mv foregår via facebook for denne kvindes og de engagerede aktørers vedkommende.

“Hvorfor må hun?”
Og det giver “ondt i r….” hos de andre på kontoret, som ikke har samme arbejdsopgave, og som derfor heller ikke kan sætte sig ind i behovet for at anvende Facebook som arbejdsredskab. De forbinder kvindens massive forbrug af tid på sitet med tidsspilde: Hun laver jo ikke “rigtigt arbejde” – hun facebooker bare.

Hendes chef er udmærket klar over, at jobbet ikke kan løses uden facebook, og har intet at klage over. Arbejdsopgaven løses, og hvilken platform kvinden har brug for at anvende, er sagen uvedkommende, blot opgaven løses inden for den angivne tid og til den ønskede kvalitet.

At kvinden så ind i mellem også pauserer og snakker et par statusmeldinger privat, er så en anden sag. men ej heller dette siger chefen noget til. For det er en kendt sag, at nogle af os skal have en rygepause, andre skal sms’se privat og andre igen slapper af med et par sjove bemærkninger af mere privat karakter på facebook-profilen.

Tjek de forskellige behov
Sådan er det jo bare ude på arbejdspladserne: Der er forskellige behov, og ofte endda inden for det samme kontor.

Det kan bare svære svært at acceptere, og derfor er der mange både offentlige og private virksomhedder, der hælder til et forbud.

Mit forslag er, at man laver en lille brugerundersøgelse blandt nøglepersoner i virksomheden/på kontoret. Spørg, hvad de vil bruge facebook til og hvor megen tid de ville bruge, hvis facebook blev tilladt i arbejdstiden.
Tag bestik af dette og skab så ud fra de strømpile, du ser, en politik for brugen af facebook – og for den sags skyld også andre sociale medier, på arbejdspladsen.

Nej til forbud, ja til forhandling!

Og kom så til vores fælles gennemgang af Facebook i arbejdstiden næste torsdag den 11.juni.
Her uddyber jeg følgende:

  • Facebook-sproget – fornemmelse for samtalen som forudsætning for en vellykket brug af facebook
  • Facebook-politik – forbud eller forhandling – særlige opmærksomhedspunkter, hvis der skal sættes regler for medarbejdernes brug af facebook i arbejdstiden
  • Facebook-tilstedeværelse – fravalg eller frit slag – dilemmaer i forhold til om en virksomhed eller organisation overhovedet skal benytte platformen selv
  • Facebook og rekruttering – fremtidens medarbejder kan findes via Facebook, fordele og ulemper.
  • facebook i arbejdstiden

    facebook i arbejdstiden

  • Abelone Glahn

    Leave a Reply Text

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.