12 gode råd:Gør din bog synlig på nettet

Sådan markedsfører du din bog online

Sådan markedsfører du din bog online

Under bogmessen09 interviewede Hanne Fokdal Barnekow dels mig, dels Dan Larsen ( se hans nye tiltag www.bogradio.dk) om markedsføring via nettet.
Jeg lovede tilhørerne at lægge det vigtigste slide ud på nettet her, nemlig dét, hvori jeg kommer med nogle ganske lavpraktiske råd til, hvordan man kan synliggøre bøger og bogskriveri.

 

Først det nemme, som man kan gøre uden at anstrenge sig:

  1. Før en blog ( jeg er helt alvorlig – det er ikke anstrengende eller svært, men virkelig nyttigt at skrive blog om bøger, i særdeleshed om fagbøger
  2. Sørg for at feede din Blog  ind i Facebook, Linked In og K-forum
    her indsætter du linket til din bog

    her indsætter du linket til din bog

     

  3. Din Linked In profil (som ovenfor) kan også forsynes med  ppt-præsentation, som indeholder noget om din bog.
  4. Køb bogens eget domaine www.bogenstitel.dk og  dit eget domaine www.fornavnefternavn.dk
  5. Brug en udskiftelig autosignatur, der fortælle om din seneste udgivelse
  6. Overvåg nettet, så du ved, hvad der skrives om dig og din bog ( abonner via Google Alert eller overskrift.dk, der begge er gratis. Du får besked i din mailboks, når de ord, du abonnerer på, bliver brugt på nyhedssider, blogs mv.)

    Så kommer det mere tidkrævende:

  7. Udgiv et Nyhedsbrev ( det vigtigste i denne sammenhæng er, at du husker at indhente tilladelse til at sende ud til de e-mailadresser, du selvfølgelig ha systematiseret opsamlingen af!)
  8. Opret  en facebook Page (hvis du har noget på hjerte)
  9. Facebook gruppe (særligt med fagbøger)
  10. Facebook profil for hovedperson?
  11. Lydfiler og/eller podcast kan give dig endnu flere læsere/lyttere
  12. Video kan for eksempel vise, at du er en god og levende oplæser af dine egne værker

Lidt ekstra:
Tjek , om din mobiltelefon kan blogge. Min kan. Det er supersjovt og nemt:
Her et glimt fra bogmessen, hvor man havde stillet små radioer op på toiletterne, så man kunne høre lydbøger mens man sad på potten – hvis lyden altså ikke blev overdøvet af håndtørreren 🙂

Abelone Glahn

5 kommentarer til “12 gode råd:Gør din bog synlig på nettet

  • hej Abelone. Du har længe været en meget aktiv blogger. Hvilke overvejelser har du gjort dig i forhold til at have dine egne blogs eller at “facebooke” som f. eks. Signe Wenneberg gør det. Jeg har en lille bitte blog om Berlin, som ingen læser og overvejer, om jeg skal bruge flere kræfter på den eller jeg skal gøre mig synlig på Facebook – altså professionelt. vh Gitte

  • Du kan begynde med at feede din blog ind på linked in profilen, på Kforum og på din facebook profil. så bliver den ganske gratis vist tre steder uden at du har haft mere anstrengelse ud af det 🙂
    Prøv også at læse mit indlæg om at gøre sin blog synlig:
    http://borsenmikroblogs.dk/abelone/2009/03/23/hvordan-finder-man-min-blog/

  • Tak for dine tips, dem vil bruge prompte. Med hvad med overvejelserne imellem at blogge selv kontra at bruge tiden på en slag mindre formel blog på Facebook? Kender jeg dig ret, har du overvejet, hvad du kan bruge hvilke fora til? Gitte igen

  • jeg skiller indholdet mellem de to platforme ret megt.
    På denne blog er jeg faglig, meget faglig, dog med et personligt tvist.
    På facebook er jeg måske mindre faglig, og bredere i kommentarerne, altså bredere i emnerne, jeg kommenterer på.
    Men jeg orker ikke at køre flere blogs og har ingen særskilt facebook blog. Jeg bruger heller ikke statusopdateringerne så meget på facebook. til gengæld kan jeg se en ide i, at den statusopdatering, jeg kan lave på Linked In ( som er mere professionel end facebook) nu kan feedes ind på min twitterkonto.

    Jeg hylder mulighederne for at aggregere.

    vh
    ab

  • Hej Abelone

    Jeg vil også gerne lige sige dig tak for de 10 råd: Et fint og givtigt koncentrat af noget af alt det, jeg fik med mig fra dit kursus … og jeg har da også omsider fået taget mig sammen til at feede stumper af den sidste artikel fra mit nyhedsbrev ind på Kforum, Facebook og Linkedin. Der opstår i den forbindelse, synes jeg, et halvinteressant sprogligt sammenstød imellem blog/dagligdagssproget i de sociale medier – og den trods alt noget mere fagligt-stringente tone og overskuelighed, man (jeg!) forsøger at holde i en nyhedsbrevsartikel.

    Det prøver jeg så at lære lidt af, fx ved her at udskifte min noget højtidelige gængse afskedssalut ‘Bedste hilsner’ med simpelthen:
    vh Bo

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.