Tips til forfatteren på LinkedIn

LinkedIn-BoegerSom smagsprøve på min  kommende bog “Forfatterens guide til sociale medier”, der udkommer på Bogmessen i november, får du her et forkortet og blogtilpasset uddrag om, hvordan du som forfatter kan bruge LinkedIn. Afsnittet i bogen er meget længere, men lidt har også ret:
(Du kan bestille bogen her).

Mange forfattere, især fagbogsforfattere og forfattere til speciallitteratur, går glip af synlighed omkring deres bøger og forfatterskab, fordi de ikke er klar over, hvilke muligheder der ligger lige til højrebenet på den verdensomspændende businessplatform LinkedIn.
Her færdes flere end 450 millioner mennesker ( 27. oktober kommer de nyeste tal) , heraf to millioner danskere! Ville det ikke være dejligt, hvis din bog blev synlig her, så du dels kunne få fat i nuværende læserne af bogen, i potentielle læsere – og dermed også kommende købere af bogen, og dels fat i den stamme af mennesker, der deler din passion for det område, du skriver om, så de kan lære dig og dine udgivelser bedre at kende? Det kan jo både skabe et mersalg af din bog og muligheder for at komme ud at holde foredrag eller undervise i emnet. For dig, der er skønlitterær er der også oplagte muligheder, selv om det måske ikke lige er kærligheds- og krimiromaner, der har en naturlig plads på LinkedIn. Men de er der!

Vis dine bøger
I de snart 12 år, jeg har været på LinkedIn, har jeg fundet en række funktioner, som har været medvirkende, endda meget stærkt til, at mine bøger er blevet fundet og købt, og at jeg har fået mange opgaver som oplægsholder, foredragsholder, oplæser og underviser. Nogle af disse tip kan du også bruge uanset hvilken genre, du skriver i.

glahn-forside-1-hvidFor det første er der nu kommet mange muligheder for at vise bogen. Oven over din profil er det nu blevet muligt at lægge et coverfoto, et baggrundsbillede,  som kan give den besøgende end ide om hvem du er, og i dette tilfælde om din bog og dit forfatterskab. Det mest oplagte er at have selve bogen/bøgerne som baggrund, men da formatet på billedet er liggende rektangulært, passer det dårligt til at lægge selve forsiden ind på én bog. Mit alternative forslag er, at du lægger en masse af dine bøger i en stabel på bordet og tager et foto af de liggende bogrygge.
Dels kan et sådant billede illustrere en enkelt udgivelse, den ene, du har skrevet, eller den aktuelle, du gerne vil gøre den besøgende opmærksom på, eller også kan du lægge en stak af alle dine bøger, du har skrevet, så man ser dit fulde forfatterskab.

Bemærk, at midterfeltet i billedet bliver dækket af dine profiloplysninger, så det er en god ide at tænke over, hvad der er ude i begge sider, for det er automatisk her, øjnene vil flytte sig hen.

Skriver du inden for en bestemt genre, kan dit baggrundbillede, dit coverfoto, fortælle en historie i sig selv. Rejseskildringer illustreres med billeder fra rejsen, arkitekturbøger med en illustration fra bogen, mindfullness bøger med billeder med ro og eftertænksomhedssymbolik, osv osv.

Her har musikeren Peter Abrahamsen lagt et stemningsbillede ind, mens portrætbilledet viser hans biografi.
nyt-billede-1
Faktaboks:

Sådan lægger du baggrundsbillede ind

  1. Hold markøren over Profil øverst på startsiden, og klik på Rediger profil.
  2. Klik på Kameraikonet for over den øverste sektion på din profil.
  3. Vælg en billedfil fra din computer til at uploade.
  4. Klik på Gem .

Størrelsen:
Filtypen JPG-, GIF- eller PNG. Billedet må ikke være større end 4MB. Og Pixelmålene mellem 1000 x 425 og 4000 x 4000

Profilbilledet tæller også
Det er valgfrit om, man vil have et profilfoto på, men der er 14 gange større sandsynlighed for et virtuelt besøg, hvis du har forsynet dit ”kartotekskort” med et billede til afløsning af den grå silhuet. LinkedIn vil helst have et portræt af dig, og hvis din bogs forside rummer et sådant portræt, kan det være oplagt at bruge omslaget.  Men det er ikke tilladt blot at bruge hvilket som helst omslag uden portræt. Husk, at hvis du lægger billedet op i en høj opløsning, kan man klikke på det og se dig i større størrelse.

Faktaboks:
Beskær forsiden:
LinkedIn fordrer, at man kan genkende dig på billedet. Dit profilbillede kan blive fjernet af LinkedIn, hvis det ikke ligner dig eller ikke er et billede af dit ansigt. Du må for eksempel ikke bruge virksomhedslogoer, landskaber, dyr, ord eller sætninger.

Størrelse:
Du kan uploade en JPG-, GIF- eller PNG-fil. , filstørrelse n er maks. 10 MB og dit foto skal være en kvadratisk firkant.  Den ideelle pixelstørrelse for dit foto er 400 x 400. Hvis enten højde eller bredde overstiger 20,000 pixels, bliver dit foto ikke uploadet

Brug sektionen Publications/Udgivelser

Du kan tilføje forskellige sektioner til dit ”kartotekskort”, og et af dem er beregnet på bøger og andre publikationer. Udfyld med beskrivelse af bogen, ikke kun med titel, forlag og udgivelsestidspunkt, men også med en beskrivelse af, hvad man kan finde i bogen. Find de vigtigste nøgleord, som beskriver indholdet, og som det kunne tænkes, at en, der vil finde din bog via LinkedIn, ville bruge i søgefeltet. Man kan desværre ikke uploade et cover. Husk at skrive et link til din bogs hjemmeside.

Foredragsholder

Nu er det desværre ikke alle, der skriver bestsellere og kan leve af bogsalg alene. De fleste forfattere supplerer i meget høj grad royalty og bogsalg med foredrag, undervisning og oplæsning. Men hvis det ikke fremgår af din profil, at du kan holde foredrag, er en god ”Public speaker”, eller underviser, så kan folk jo ikke vide det. Derfor er det en god i de at skrive i sit summary eller under sin nuværende position, at du går ud med foredrag, kan holde oplæg eller er en hyppigt brugt underviser inden for dit felt. ”Public speaking” er en kompetence, som du også kan tilføje som Skills/Kompetencer

Hvert ord er findbart
Forsøm ikke muligheden for at fortælle varieret om dit forfatterskab – husk at hvert eneste ord, du taster ind i din profil, bliver findbart. Du skal derfor tænke i, hvad dine kunder, som skalbrug dig til et óplæg, eller dine kommende læsere, som netop leder efter en bog, som løser et problem, kan finde på at skrive i søgefeltet. Så hvordan tænker dine læsere?

Skal alle være på LinkedIn?
Alle forfattere kan synliggøre deres forfatterskab på LinkedIn, men det er klart, at de forfattere, der skriver til businessfolket, og som har kunder/læsere/ opdragsgivere inden for businessverdenen og ikke privatsfæren, kan få en del mere ud af at anvende LinkedIns forskellige funktioner, så som at opsøge potentielle kunder, blogge om særlige emner i long post, deltage i diskussioner i faggrupper på LinkedIn og jævnligt tjekke, hvem der har ligget på ens profil for at finde mulige kunder.

Men uanset om dit publikum er i forretningsverdenen eller ej, er det vigtigt at være på LinkedIn med sine publikationer: Alene fordi mange søger på LinkedIn og linker til LinkedIn, vil din profil på LinkedIn dukke meget højt op i søgeresultatet, når man googler dit navn, uanset om du har vedligeholdt din profil længe eller ej.
Din profil på LinkedIn er med andre ord et CV, der ligger meget tydeligt derude i et søgeresultat. Og da LinkedIn har et omdømme af at være meget troværdigt, vil den, der leder efter troværdige oplysninger om dig, være tilbøjelig til at vælge at klikke ind på din LinkedIn profil i forventning om, at det der bliver fundet, er opdateret, aktuelt og fortællende. Udnyt dette optimalt.

Find flere gode råd om LinkedIn i bogen “Forfatterens gudie til sociale medier”, der udkom på Bogmessen 11. november 2016.

Tweet: Bogen #forfatterensguidetilsocialemedier udkommer den 11. november #SoMe #forfatterliv #dklitt #bogforum http://ctt.ec/oedE5+ 175 kroner

Follow my blog with Bloglovin

Gem

Gem

Gem

Gem

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *