Succesfuldt forsøg: Forfatterguide solgt alene gennem sociale medier

I dag er det præcis et halvt år siden, jeg futtede rundt på NewPubs stand på BogForum og solgte min endnu tryksværteduftende bog “Forfatterens guide til sociale medier”. Sidste punktum blev sat 10 dage inden, natten til den 1. november, og bogen blev trykt med eksprestryk hos TopTryk, der kørte en palle ud til messen og en palle hjem til mig selv.

Forfatter guide blev solgt på Bogmessen lige efter udgivelsen

En praktisk investering var en indkøbsvogn, som kunne rumme et hav af bøger. Den har siden været med rundt stort set alle de steder, jeg har holdt foredrag.

Bogen skulle være så frisk som mulig, og frem til sidste øjeblik indhentede jeg de seneste oplysninger om de sociale mediers brug, for eksempel fik jeg først dagen inden det seneste tal for LinkedIns antal brugere.

Samme 11. november 2016 blev startskuddet til et halvt års eksperiment, der slutter i dag: Kunne jeg tage min egen medicin? Kunne jeg gøre, som jeg forlangte i bogen  af forfatterne? Kunne jeg vitterlig sælge en bog via sociale medier ? Var det sandt, hvad jeg sagde, eller endnu en påstand, der blot skulle give forfattere dårlig samvittighed over ikke at gøre en indsats på de sociale medier ?

Nu har jeg taget min egen medicin i et halvt år: Jeg har med to små undtagelser alene markedsført min bog i samtaler med andre på de sociale medier. Jeg har valgt at koncentrere min indsats primært på opslag på LinkedIn, facebook, Instagram, på min blog her og min blog på LinkedIn, og sekundært på Pinterest og You Tube. I bogen er der også kapitler om crowdfunding og podcast. Crowdfunding har jeg med held tidligere prøvet til bogen Tvillingetab, så det har jeg ikke afprøvet igen i det halve år, men der er netop i går offentliggjort en video af Saxo.com, hvor jeg fortæller om at crowdfunde. Podcast – dét må vente – det har jeg ikke haft tid til at prøve, men jeg har dog ladet mig interviewe i en, nemlig i Karin Høegs Solopreneurcast.

Hvad var målet?

Jeg havde to mål med testen: Det ene var, at jeg ville sælge så mange bøger som muligt, men minimum 500 på det første halve år. Det andet at få foredragsopgaver og især undervisning af forfattere som afledt indtægt: Jeg satte mig et mål om, at jeg mindst en gang om måneden skulle ud at undervise, og dét til en rimelig hyre.

Jeg har haft den glæde at undervise fire hold forfattere på Forlaget Gyldendal her i foråret. Også efter kurserne var der en lang venteliste på at komme til.

Jeg har haft den glæde at undervise fire hold forfattere på Forlaget Gyldendal her i foråret. Også efter kurserne var der en lang venteliste på at komme til.

Begge mål er mere end opnået: Jeg er på tredje oplag af bogen og runder et salg på 1000 eksemplarer om kort tid. Jeg har undervist gennemsnitligt tre gange om måneden i det halve år og igennem dette haft flere end 300 forfattere  og andre skrivende som kursister. I December og Januar lå det nærmest stille, med enkelte en-til-en undervisninger, men i foråret har det taget fart. (Til sommer kører jeg igen selv forfatterkurser)

Jeg har benyttet mig af salg gennem min egen webshop, gennem distribution til boghandlerne og netboghandlerne i LetLevering hos DBK, og jeg har solgt bøger på alle mine kurser. Flere af dem, jeg har holdt kurser for, har købt “klassesæt” til deres forfattere, ligesom jeg har lavet en aftale med TopTryk om, at de kan give en bog til hver af de nyslåede selvudgivere, de har igennem deres trykkeri. Jeg har altid et eksemplar i min taske, og mere end en gang er det lykkedes mig at få kontakt med præcis de mennesker, jeg gerne ville, netop fordi jeg havde en bog i tasken. Her mener jeg mediefolk og forlæggere. Men at have en bog i tasken betyder også noget for løssalget til forfattere, jeg tilfældigt har mødt og er faldet i snak med.

Hvad har du gjort?

Bogen til dig som forfatter ankommer her med fragtmand

Juhu, tredje oplag ankommer til Forlaget Amedias boglager – delt på både facebook og instagram

Jeg har skrevet opdateringer, sendt billeder ud, lavet livesendinger, “stories” på instagram og facebook,  og lavet enkelte egentlige videoer. Min egen medicin tilskriver , at jeg ikke bør lave for mange selfies og egentlige salgsopslag, så mine opslag har så vidt muligt fortalt en historie, givet en beskrivelse af bogproces for forlagsliv,  eller givet noget nyttigt videre til dem, der følger mig.  Min pointe i bogen er, at man skal samtale med sine followers, så det har jeg forsøgt på stort set alle de måder, jeg beskriver i bogen. Jeg kalder det indirekte salg, fordi jeg ikke ønsker at proppe en bog ned i halsen på mine followers, men hellere styrke relationen til dem, så de får tillid til, at det, jeg fortæller, er noget værd. På et eller andet tidspunkt fører det til enten et køb af bogen eller en konsultation, eller at de kontakter mig for en undervisning af et større hold.
Men, jeg må dog nok sige, at jeg ikke tror, forsiden af min bog længere er ukendt for mine followers – den dukker op i mange links, hvor jeg henviser til sider, hvor bogens billede så bliver vist, for eksempel reposter jeg gerne, når en forfatter omtaler min bog på Instagram med et foto. Jeg har lært at tage flere nærbilleder af genstande i omgivelserne, der kan fortælle historien lige så godt som en selfie. Jeg er blevet lidt mere selfiesky, undtagen, når nogen tager billeder af mig, når jeg underviser, og det er vel heller ikke en selfie… jeg er ikke sikker på, selfies giver de bedste reaktioner.

Hvilke platforme har du valgt?

På en særlig showcaseside på LinkedIn kan du følge med i opslag, der er forfatter og forlagsrelateret.

På en særlig showcaseside på LinkedIn kan du følge med i opslag, der er forfatter og forlagsrelateret.

Mine valg af platforme beror på, hvor jeg tror mine kunder til bogen er. Læserne til min bog er primært på LinkedIn og facebook. På LinkedIn er det forretningsfolk og beslutningstagere, der enten skal vide noget om fagbøger (fordi de selv har skrevet en enkelt eller to, som de ikke synes, har solgt nok), eller skal finde en, der kan tale om det og hyre mig ind til at undervise. På LinkedIn blogger jeg, og jeg har ligefrem oprettet en såkaldt Showcaseside, som kun er målrettet forfattere og forlag. Followerskaren dér er øget betragteligt i denne periode, selv om jeg ikke poster så tit.
På Facebook når jeg ud til den enkelte forfatter bedst, især uden for fagbogssegmentet. Her har jeg både en privat profil og en forfatterside, men ikke en side for selve bogen.

Jeg har også brugt Instagram meget. Dels fordi jeg synes, det er nemt at håndtere, dels fordi det er et rart medie, hvor man ikke skælder hinanden ud, og dels fordi jeg selv gerne ville lære at fortælle med billeder, fortælle mere visuelt.

Fem fede råd til dig som forfatter

Fem tip til forfattere offentliggjort i Forfatteren blev også til et opslag på Instagram. Læg mærke til kommentarerne: busandercom: Kære Abelone, på baggrund af #danskforfatterforening’s #artikel har jeg købt din #bog (emojis) bestemt relevant! (emojis)Held og lykke med bogen ????

Jeg har ikke brugt de mange mere eller mindre ufine kommercielle tricks, man kan for at få flere followers, men jeg har kombineret min Instagramkonto med Facebook, så visse af mine billeder fra Instagram er vist på min Facebook-forfatterside, og nogle få af dem også på Twitter. Jeg søger dog mest at undgå at poste det samme flere steder. Dog bliver dette blogindlæg både postet som LinkedIn Longpost og på denne blog samtidig.

 

Ingen pressemeddelelser til landsdækkende medier

Jeg har ikke sagt nej til at levere noget på skrift om bogen og har blandt andet skrevet en tresiders artikel i magasinet Forfatteren med tip til forfattere, men ellers har jeg holdt mig fra det skriftlige: Jeg sendte ikke pressemeddelse ud, da bogen udkom, hverken til dagblade, radio, TV eller internetmedier. Det var med bævende hjerte, at jeg undlod dette, for jeg gik glip af at (…eventuel at kunne…) blive omtalt som aktuel nyhed i de landsdækkende medier, og det er jo ellers det, som de fleste forfattere stiler efter. Men for eksperimentets skyld lod jeg være.

Læs anmeldelse i Journalisten af bogen til dig som forfatter

Læs Ulla Bechsgaards fulde anmeldelse i fagbladet Journalisten, Klik på billedet.

Dog var der to undtagelser: Jeg sendte en pressemeddelelse ud til de lokale aviser på Lolland-Falster lige omkring udgivelsen. Det resulterede i en mikronotits i områdets dagblad, og i to korte omtaler i en ugeavis og et erhvervsmagasin, samt i et internetmedie. Den anden undtagelse var, at jeg sendte en pressemeddelelse til tre fagmagasiner, som jeg anså for relevante. Magisterbladet bragte en kort omtale i marts, mens Fagbladet Journalisten som foreløbig det eneste medie overhovedet bragte en anmeldelse. Den var oven i købet både lang og positiv: “Super god bog, som jeg med glæde anbefaler. Læs den i bidder, der er nok at tænke over.” og ”Netop fordi hun nørder og er enormt detaljeorienteret, bliver bogen voldsomt interessant.

Vil jeg anbefale lige netop denne undladelse til andre? NEJ, og det anbefaler jeg heller ikke i bogen. Selvfølgelig skal man lave traditionel markedsføring også. Naturligvis skal man sende til aviser, dagblade, internetmedier, når ens bog udkommer. Det, jeg har risikeret er, at ryge ud af nyhedsstrømmen. De fleste aviser og magasiner føler, de skal omtale ting, mens de har en nyhedsværdi, og den har jeg mistet. Men min bog har en lang levetid, den er ikke kun dagsaktuel. Også her et halvt år efter er den relevant og kan bruges, hvis mediet kan finde en aktuel krog at hænge omtalen op på.

Har du da slet ikke gjort noget af det, man plejer?

lektørudtalelsen der anbefaler bogen til dig som forfatterJo, jeg har sendt min bog til lektørudtalelse. Det er klogt at gøre. Ikke alle bøger får lektørudtalelse, men jeg fik simpelthen den fineste, som også resulterede i et pænt salg til bibliotekerne.
Et must for forfattere. Bogen er gennemarbejdet og proppet med gode råd, forslag og eksempler og er skrevet med et glimt i øjet.
Så blir det ikke meget bedre!

Hvor megen tid har du brugt?

Jeg har gennemsnitligt brugt 1 til 1½ time om ugen på opdateringer relateret til forfatterskabet. I perioder har jeg været meget på, i andre perioder har jeg ikke været på i flere dage i træk. Jeg har jo også et liv ved siden af ! Jeg er ikke fuldtidsforfatter og skal tjene til dagen og vejen på andre måder end ved bogsalg og foredrag for forfattere.

Jeg har ikke ønsket at være slave af opdateringer, og selv om jeg helt givet har kunnet udføre endnu flere af de råd og tip, som jeg selv giver i bogen, har jeg ikke haft tid til at følge dem alle. Eksperimentet er også gået på at synliggøre bøger og forfatterskab på en måde, der er til at håndtere for den enkelte med et realistisk tidsforbrug. Havde jeg sat alt ind på at sælge min bog, skulle jeg have ryddet kalenderen alene for dette, og det er ikke realistisk for en forfatter at gøre. De næste bøger skal skrives, eller det almindelige arbejde ved siden af et forfatterskab skal også passes. For ikke at tale om familien…

Hvilke reaktioner er kommet?

Allerede et par dage efter BogForum kom de første tilbagemeldinger fra læsere. Den første lød:

Det er en usædvanlig vellykket blanding af læsbar, underholdende og meget nyttig og brugervenlig tekst.
Mette Felbo, Forfatter, arkæolog cand.phil.

Den næste kom dagen efter:
Hey – jeg har købt, læst og lært, og nu er jeg i gang!
Henrik Føhns, journalist og mangeårig vært på DR’s Harddisken og forfatter til bogen Den Globale Puls

Siden er det strømmet ind, og det er helt klart, at mund til mund metoden virker – hvilket præcis er det, de sociale medier understøtter:
Her er et eksempel, der dukkede op på LinkedIn, og som viser noget om, at samtalerne bliver spredt til netværkets netværk via delinger og kommentarer: Først kommenterer Mette Weber på et opslag, jeg har lavet om min bogs udgivelse. Når hun kommenterer, vises hendes kommentar til hendes følgere, som blir nysgerrige, og som derefter kommenterer på tråden, og videre ud i deres netværk:

Mette Weber

Jeg er 1/2 vejs igennem bogen og har allerede fået alt for mange gode ideer ???? jeg har skrevet notater i bogen, for lige nu kan jeg ikke udføre dem – din bog er vild god tak.

I tråden nedenfor følger:

Bjarne W. Andresen

Jeg købte “Forfatterens guide til sociale medier” på BogForum (efter opfordring fra Mette Weber). Den giver rigtigt gode råd til at begå sig i på mange sociale medier. Og hvorfor man skal vælge nogle få ud, som er mest relevante. Den kan bruges både af forfattere og andre, som har faglige tekster, de ønsker at give til et bredere publikum.

Her er en anden, afsendt af en forfatter jeg heller ikke kendte, før han skrev:

Opslag fra Instagram, som jeg naturligvis repostede.

”FERIELÆSNING: Forfatterens guide til sociale medier. Helt fantastisk guide, for sådan en som mig, der ganske bevidstløst bruger det hele. Jeg er blevet mindst 80 % klogere på sociale medier og er klar til et kvalitetsløft.[…]

Plejer at efterlade mine bøger på hotellet når jeg rejser, men denne tager jeg med hjem. Den er fuld af mine understregninger og kommentarer … Og lige til at føre ud i livet på de sociale medier. Kan varmt anbefales.
(Afsender forfatter Steen Dorumlu).

 

Anmeldelser i aviser betyder mindre

Kommentarerne fra såvel læsere som kursister er væltet ind og har gjort mig meget taknemlig. Dels fordi folk uden opfordring har givet sig tid til at skrive – så må bogen virkelig have været værdifuld for dem. Dels fordi jeg så tydeligt med disse anbefalinger ser, hvor vigtigt det er, at den enkelte læsers oplevelser bliver bragt videre – vi tror mere på anmeldelser fra vores nærmeste, end fra aviser. Det er senest undersøgt af Københavns Universitet omtalt i Kristeligt Dagblad i februar i år (2017):

“I undersøgelsen er danske læsere blandt andet blevet spurgt, hvor de finder inspiration til bøger. Med mulighed for at pege på op til tre inspirationskilder angiver halvdelen, at samtale med venner og bekendte spiller en rolle, mens kun 30 procent benytter anmeldelser i dagblade. ” Artiklen fortsætter:

“Det er især de højtuddannede, der fortsat tillægger anmeldelsen stor betydning, men generelt vurderer de adspurgte læsere ikke, at anmeldelsen har væsentlig betydning for deres valg af bøger. Igen svarer halvdelen, at anmeldelser kun i mindre grad eller slet ikke har betydning for valget, mens kun 12 procent siger, at anmeldelser i høj eller meget høj grad har betydning.

Læseranmeldelser tæller højt

Her er nogle flere:

Kursist, der linker til min bog:

Her er en henvisning til en bog om SoMe, hvor der millimeter for millimeter forklares, hvordan man kan bruge de forskellige platforme. Jeg blev milevidt klogere af et kursus med forfatteren. Bogen er: “Forfatterens guide til sociale medier” – praktisk hjælp til forfattere og andre skribenter… Forfatter: Abelone Glahn. Jeg tænker, at man kan undervise unge i fordele og ulemper ved SoMe og på den måde lære dem om digitalt selvforsvar som digital dannelse.
Jytte Lund Larsen

Læsermail:

Hej Abelone… Jeg er lige blevet færdig med din guide til SoMe for forfattere, og vil bare lige sige tak for den… jeg har fået meget mere mod på det, og kan oven i købet mærke at jeg udover mine planer om at starte blog også har energi på at blive YouTuber Det bliver dog ikke lige med det samme, der skal lige være tid til det først... Venlig hilsen Christine N. Reitzel

Hvad er din konklusion?

Eksperimentet er lykkedes over al forventning:

  • Man kan sagtens sælge bøger alene via sociale medier og indenfor et overkommeligt antal timer om ugen.
  • Man gør klogt i at kombinere de traditionelle medier med de sociale, da de har hver deres måde at formidle på.
  • Forlagene gør klogt i at lære at bruge sociale medier bedre og ikke mindst at lære deres forfattere at tage dem i brug.
  • Forfattere gør klogt i at lade være med at åbne profiler på alle sociale medier, men alene at gøre det dér, hvor deres læsere er, og dér hvor den enkelte forfatter synes, det er sjovt.
  • Sæt tid af til indsatsen og brug gerne hjælpemidler som timing af indlæg fx via Buffer.com, så du ikke er låst til computeren.

Nå ja……. resten af de gode råd står jo i bogen, så her er linket til guiden.
Rigtig god fornøjelse og tak for de mange reaktioner fra læsere og kursister!!

Kun i Store Bededagsferien 2017

Kun i Store Bededagsferien 2017

HOVSA , Lige Det sidste:
Selvfølgelig er der et specialtilbud i dag og resten af Bededagsferien,
altså fra i dag 11. maj til og med  søndag den 14. maj 2017.
Bogen kan købes til 98.- kroner plus porto.
Du kan kun benytte dette link.
Klik her for at komme til det særlige tilbud

 

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Abelone Glahn

2 kommentarer til “Succesfuldt forsøg: Forfatterguide solgt alene gennem sociale medier

  • Tillykke med det fine resultat! Det er velfortjent. Jeg var en af dem der købte din bog på Bogmessen, og jeg har også fulgt flere af rådene. Tak for inspiration.

  • Stort tillykke igen igen –
    Fed læsning ????og morsomt og herligt ????at opdage, at du nævner mig i dit blogindlæg tak for at linke ????????
    jeg anbefaler den til alle, jeg ved kunne have glæde af den. I næste uge er vi tre iværksættere der sætter os sammen (2 af os har bogen ) og kigger på vores LinkedIn profiler efter dit kapitel om LinkedIn . Den er brugbar som manual ????

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.