LinkedIn brugt til at samle illustrationer til fagbog

vinbogen 007

Tore Scheel med Vinbogen og med Vivinos kendte mand til højre

Jeg havde aldrig mødt vinmanden og forretningsudvikleren Tore Scheel før i sommer, skønt vi har været forbundet med hinanden på LinkedIn i mere end 8 år. Heller ikke, selv om vi kun bor 150 kilometer fra hinanden i Danmark. Men i juni kontaktede jeg ham for endelig at mødes face to face. Han er nemlig en af dem, der længe har brugt LinkedIn super effektivt, og jeg havde brug for at høre, hvordan han også har brugt platformen som forfatter og foredragsholder, fordi jeg til august skal undervise fagbogsforfattere i at bruge LinkedIn. Mere om dette senere i indlægget.

Tore tog imod i København, hvor han i dag er vinansvarlig hos verdens største vin-app- Vivino, som bruger crowden af vinelskere til at indsamle oplysninger og anmelde vin fra alle verdens hjørner, et fantastisk community med flere end 10 millioner vinelskere, et community, som jeg simpelthen også må skrive om en anden dag.

“Det fembenede lam”
Tilbage i 2007, hvor jeg interviewede ham til min bog Dit virtuelle håndtryk, fortalte han om sit LinkedIn brug. Dengang havde han endda kun været på LinkedIn et år, men havde allerede omkring 625 kontakter i første grad.
Oprindeligt fik han en invitation til at joine netværket i en mail fra en bekendt og reagerede, som rigtig mange andre stadig gør, der ikke helt endnu kan se nytten: Han slettede mailen. Eller rettere, han var lige ved det, i den tro, det var spam, men han ringede til afsenderen, fik en forklaring, gik med i og har i dag forbundet sig med over 10.000 mennesker.
Også dengang arbejdede Tore med vin. Han køber og sælger og skriver om vin og er meget aktiv og passioneret om emnet, i dag i 2015 mest i kraft af Vivino-appen.

vinbogen 014Helt tilbage i 2007 gav LinkedIn masser af kontakter til små vinfirmaer, når han spurgte ud i sit netværk:
– Jeg fik 75 % irrelevante henvendelser fra brugere, som godt kan lide at snakke om vin. F.eks. ”Jeg ser, at du søger efter rødvine fra Campanien, men hvorfor køber du ikke Rioja i stedet, det smager da meget bedre”.
– Jeg fik 15 % semi-irrelevante henvendelser fra andre vinimportører i navnlig USA, som anbefaler de producenter, som de selv arbejder med, men som desværre allerede importeres i Danmark (Danmark er meget fremme i skoene mht. at opdage nye producenter, så hvis vinene allerede findes i USA, er de stensikkert også allerede i Danmark, og det duer ikke.)
– Så var der 5 % relevante henvendelser fra producenter, som ikke eksporterer til Danmark i forvejen.
– Og ikke mindst 5 % relevante henvendelser fra bekendte til nyopstartede vinproducenter eller meget små vingårde, som endnu ikke har overvejet at eksportere – og det er især hér, det fembenede lam findes – dem kan man ikke slå op i nogen guidebøger, og det er dem, man virkelig kan spinde guld på.

Uvurderligt redskab
I 2007 fortalte han videre:  – Jeg får ca. 10 henvendelser om dagen, afhængigt af emnet. Desuden er der 5-10, som inviterer mig til deres netværk om dagen. En anden spin-off effekt er, at mange vinproducenter læser min forespørgsel uden at reagere på den – men deres ansigter lyser op af genkendelsens glæde, når jeg besøger dem på vinmesserne, og det er også guld værd. Jeg er også meget opmærksom på at sortere braset fra – jeg får tit en to siders lang mail fra en, som jeg ikke har andet til fælles med, end at vi godt kan lide vin.

– Jeg prøver altid at svare høfligt til dem, jeg ikke har fælles interesser med, og selv om det er et efterhånden standardiseret svar, jeg har skrevet, bliver de glade for det. Affødt af kontakterne på LinkedIn har jeg en masse snak med vinproducenterne og indhenter prøver, når jeg seriøst overvejer at købe deres vin. Andre af mine kontakter spørger mig diskret om den og den importørs økonomi, det er helt normalt, at man spørger til en kreditvurdering.

Systematisk salgsindsats
I dag er antallet af kontakter steget til over 10.000. Tore har sat system i, hvordan han kontakter folk, for eksempel ved særlige lejligheder, hvor han søger efter bestemte producenter og indretter sin header efter dette i en vis periode.
Han vedligeholder sine kontakter, tjekker hyppigst på LinkedIn’s app, mens han pendler i tog, og følger med i artikler fra Pulse blandt andet for at se, hvad der sker på startup-markedet.
Tore bruger måske en time om ugen alene på at hjælpe andre: Det kan være en vinjournalist, der har brug for nogle oplysninger, eller en importør, der har brug for en kontakt i Rusland. De bittesmå tjenester tager ikke så lang tid, men har stor effekt i længden.

Han har også udviklet en rutine, der ved hjælp af få klik i en søgning kan åbne for ”frygtelig megen business”, som han udtrykker det.
– Jeg er en meget Open Networker og oplever et skred i brugen af LinkedIn – ikke mange rynker på næsen længere, hvis jeg skriver en besked til en ny kontakt og spørger, om jeg må connecte og “brainpicke” ham. Tidligere kom der ikke nødvendigvis svar.

Vinetiketterne væltede ind
vinbogen 002Men jeg opsøgte særligt Tore for at høre, hvordan han har brugt LinkedIn til sit bogarbejde: Han er forfatter til ”Vinbogen – en verden af vin”, der er lærebogen på de danske tjenerskoler. Den er udkommet i flere udgaver, men netop det år, hvor LinkedIn for alvor begyndte at betyde noget internationalt, var redskabet uhørt effektivt som skaber af indholdet:
– Jeg brugte LinkedIn til at hente etiket-eksempler på alverdens vine. Forespørgslen stod i 10 dage – og alene fra Italien fik jeg 12 gigabyte, masser af cdrom’er og almindelig post. Og de producenter, hvis etiket, jeg bruger i bogen, blev jublende lykkelige.

Efterlysningen var så effektiv, at Tore Scheels netudbyder måtte lukke hans indbakke en periode, fordi den blev overbelastet af fremsendte etiketter. Men bogen blev pragtfuldt illustreret med etiketter, som det kunne have taget en krig at samle ind i 2008.
I dag har LinkedIn også en anden funktion for Tore Scheel, fordi han derigennem får mange opfordringer til at komme ud og holde foredrag, omkring 150-200 henvendelser om året. Dette betyder også noget for en specialist på et område.

vinbogen 001Tore Scheel er et godt eksempel på, hvordan man kan bruge et socialt medie som især fagbogsforfatter. Mange skribenter kender ikke de muligheder, som LinkedIn tilbyder i form af specialsider, blogmulighed, korte opdateringer, mulighed for at vise sine bøger, indgå i grupper, der beskæftiger sig med fagbogens emne, eller mulighederne for at skabe leads til læsere og kunder, der kan bruge bogen eller foredraget.
Hvis du er interesseret i dette, så læs mere her.

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *