Firmaer overser værdifuld alumni-kontakt

Overraskende få virksomheder har systematisk kontakt med deres tidligere ansatte.
De går glip af
-muligheden for at gen-rekruttere tidligere ansatte.
– muligheden for at bruge de tidligere ansatte som ambassadører, der kan tale godt om deres tidligere virksomhed,
– og endelig går de glip af muligheden for at rekruttere via de tidligere medarbejderes netværk.

Jeg er stødt på ganske få i Danmark, som organiserer dette, (fx. Ernst & Young) til trods for, at der er flere nemme muligheder for at gøre det. I Norge er det samme billede: HR Norge og Ernst & Young lavede sidste år undersøgelsen “Kampen om talentene” og ud over at bekræfte, at meget få virksomheder har systematisk kontakt med tidligere ansatte, fandt de ud af, at stort set ingen havde fokus på exit-processerne eller på, om de overhovedet registrerede folk, der forlod virksomheden.

Vi kender ikke rigtig alumni-begrebet i Norden, muligvis fordi vi ikke har en tradition for at samle alumnis i uddannelsesinstitutionerne sådan som vi ser i fx USA, hvor man slet ikke kan forestille sig ikke at være med i et alumni-netværk. I Danmark er der ændringer på vej fra universiteternes side, men slet ikke i samme omfang som i USA endnu.

Systematisk kontakt
Der findes indtil flere løsninger indenfor registreringen af alumni. Selv arbejder jeg sammen med Kerstin Marthinsen, www.Alumnia.no , med et onlinesystem, der – passwordbeskyttet og tilpasset den enkelte vrksomheds personalehåndteringssystem – kan hjælp med at
– registrere afgang
– holde kontakten jævnligt med fratrådte
– indkalde til alumnimøder og konferencer
– genansætte alumnis
Alumnis er et begreb, vi i Danmark bruger alt for lidt, og jeg tror, der ligger et kolossalt, men overset potentiale i at arbejde systematisk med denne rekonstruering af kontakten til tidligere medarbejdere. 

Potentialet udgøres af 
– de, som har forladt arbejdsmarkedet og måske gerne vil i gang igen
– de, der har forladt virksomheden og som måske mistrives, men har svært ved at finde ud af at søge tilbage
– de, der er interesserede i at få et godt tilbud for at komme tilbage
– de, der gerne vil arbejde for virksomheden igen, men under ændrede vilkår, deltid, 2 eller 3 dage, eller i perioder.

Lønsom indsats

At arbejde bevidst med de tidligere medarbejdere viser sig at være guld værd for virksomhederne.
Jeg blogger senere om de gratis muligheder for at holde kontakt med alumnis.

Abelone Glahn

4 kommentarer til “Firmaer overser værdifuld alumni-kontakt

Trackbacks og pingbacks

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.