Firma underviser medarbejdere i Facebook

Ikke overraskende fortæller Hewlett Packard Danmark nu, at de fremover underviser deres medarbejdere i, hvordan de sikkerhedsmæssigt bedst bruger Facebook i arbejdstiden.

Det er ikke kun i sikkerhedsforhold, de ansatte undervises i, sådan at de kan genkende typiske skadelige Facebook-applikationer,  virus og sikkerhedstrusler:

Medarbejderne lærer også, hvem der kan læse med på hvad inde på Facebook. Det er vigtigt, at eksempelvis kundelister og lignende, der er underlagt fortrolighed, ikke lægges ud på Facebook, fortæller Mikael Lemberg, der er ansat som professionel Facebooker.

Den administrerende direktør Keld Jersild Olsen præciserer, at det ikke giver mening at forhindre Facebook-brug i arbejdstiden:

Vi har i stedet valgt at undervise medarbejdere i brug af Facebook, hvis de ønsker at bruge websitet i arbejdstiden. Dels så de ved, hvordan det fungerer, dels så de forstår at adskille privatliv og arbejde. Undervisningen giver også en bedre forståelse for de nye kommunikationsmåder, som flere og flere af vores kunder anvender, siger han i en pressemedddelse.

Træning af medarbejdere i mere end Facebook:
Særligt dette sidste bliver vigtigere og vigtigere, at medarbejdere i en virksomhed forstår, men også at ledere i en virksomhed sætter sig ind i.
Her tales om Facebook, men LinkedIn og Plaxo og en række andre  sociale netværk har masser af muligheder for at komme til at fortælle noget, man ikke skal virksomhedsmæssigt, så det er tid at fokusere på en generel forståelse for, hvordan man bruger disse medier i det daglige – og altså PÅ arbejdspladsen.

Der forestår en vis træning og undervisning på mange danske arbejdspladser, så de nye sociale medier ikke bliver betragtet som fjender, men kan betragtes og anvendes som praktiske og nyttige redskaber.

Og igen – et af mine mantraer: Hvis man ikke tilpasser virksomheden den e-virkelighed, der findes “udenfor”, vil man heller ikke kunne tiltrække den yngre generation; 
               En træning i sociale medier er en uundgåelig del af  en moderne employer branding.

Kom bare – jeg er klar 🙂

Abelone Glahn

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.