Succesfuldt forsøg: Forfatterguide solgt alene gennem sociale medier

Bøger og NewPub, Forfatter, Kultur, bøger og musik, Markedsføring, Netværk, Sociale medier 2 kommentarer

I dag er det præcis et halvt år siden, jeg futtede rundt på NewPubs stand på BogForum og solgte min endnu tryksværteduftende bog “Forfatterens guide til sociale medier”. Sidste punktum blev sat 10 dage inden, natten til den 1. november, og bogen blev trykt med eksprestryk hos TopTryk, der kørte en palle ud til messen og en palle hjem til mig selv.

Forfatter guide blev solgt på Bogmessen lige efter udgivelsen

En praktisk investering var en indkøbsvogn, som kunne rumme et hav af bøger. Den har siden været med rundt stort set alle de steder, jeg har holdt foredrag.

Bogen skulle være så frisk som mulig, og frem til sidste øjeblik indhentede jeg de seneste oplysninger om de sociale mediers brug, for eksempel fik jeg først dagen inden det seneste tal for LinkedIns antal brugere.

Læs videre…

 

“Et must for forfattere” – skrevet med glimt i øjet

Bøger og NewPub, Det virtuelle håndtryk, Forfatter, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Efter at have fået mit livs flotteste lektørudtalelse for bogen ”Forfatterens guide til sociale medier”, tør jeg godt udbyde mine forfatterkurser igen her.

Lektørudtalelsen lyder:
”Et must for forfattere. Bogen er gennemarbejdet og proppet med gode råd,  forslag og eksempler og er skrevet med et glimt i øjet.

Den er også yderst nyttig at læse for kommende forfattere, som kan forberede sig og gøre sig nyttige overvejelser om synliggørelse inden udgivelsen.”

Læs videre…

 

Sociale medier er oplagte for enhver forfatter

Bøger og NewPub, Det virtuelle håndtryk, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer
bogmesse-bogforum-010

På BogForum tog jeg selv utraditionelle midler i brug – viste min bog frem i en lille rullevogn, mens jeg stod på NewPubs stand. Det virkede! Men jeg holder mere af SoMe-metoden 🙂

Tillykke! Du har skrevet en bog eller er godt på vej med en. Nu skal den finde sin læser, nu skal du sælge den! Men hvordan?

De sociale medier kan forkorte vejen til læserne, og dine følgerskare kan blive den stærkeste salgskanal, men kun hvis du forstår at indgå i de samtaler, der kan føres på nettet mellem læserne og dig, i stedet for at kvæle dem med tilbud og reklamer.

Læs videre…

 

Hvad nu, hvis jeg vil vise mig som to forskellige personer på LinkedIn?

Blogs, Bøger og NewPub, Forfatter, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer
Kan man have to identiteter på LinkedIn ? Ja, men pas på hvordan du gør det!

Kan man have to identiteter på LinkedIn ? Ja, men pas på hvordan du gør det!

I øjeblikket underviser jeg forfattere og forlæggere i, hvordan man bruger  LinkedIn til at synliggøre et forfatterskab. At være både en professionel erhvervsperson OG en forfatter på LinkedIn på een og samme tid rummer en række udfordringer, som jeg ser løst på forskellige måder, de fleste desværre ikke i overensstemmelse med LinkedIns retningslinjer.
Indrømmet, det kan også svært at være professionel mandlig ejendomsmægler og samtidig vise, at man skriver Sci-fi-noveller  med en kvindelig helt…..

Svagstrømsingeniør OG angoragarn-sælger

Læs videre…

 

Når borgerne overtager brandingen #lollandfalsterlovestorm 1 år

Communities, Sociale medier Ingen kommentarer

lolland-falster-lovestorm-logoUdråbt til Verdens første Borger-brand, kåret til Årets ord og ligefrem sammenlignet i opbakning med Det Arabiske Forår af Googles nordiske direktør. Trækplaster på Folkemødet 2015, forrest i bestræbelserne på at få en ny Storstrømsbro nu trods forsinkelser på Femernforbindelsen, en snes daglige #tags på alle sociale medieplatforme, over 28.000 historier, og ikke mindst stadig med tæt på 23.000 medlemmers solidariske opbakning i den meget aktive facebookgruppe.
Hvad taler jeg om? – jeg taler selvfølgelig om #lollandfalsterlovestorm .

Røsten fra rødderne er steget i styrke
Her, tæt på et år efter starten på den lune kærlighedsbrise, der hurtigt rejste sig til storm, er det på sin plads at se tilbage på effekten af, at to kvinder en søndag eftermiddag den 19. april 2015 besluttede sig for at imødegå det negative billede, som en TV2serie med titlen ”På Røven I Nakskov” ville tegne af byen og området. I stedet for at rejse en vred hatestorm valgte de at opfordre til at kaste kærlighed, personlige og dybtfølte, gode historier, venlige bemærkninger og positive billeder ud i den danske befolkning om Lolland og Falster ledsaget af det nu allestedsnærværende tag #lollandfalsterlovestorm. De oprettede en facebookgruppe, så ”Røsten fra Rødderne” kunne komme til orde med en anden, autentisk og selvoplevet virkelighed.

De gode historier synliggøres af os selv
På få døgn steg medlemstallet med raketagtig fart fra 2 til 23.000, der delte de gode historier og gav deres bud på en anden vinkling af fortællingen om, hvad der sker på Lolland og Falster, end den, der forekom i de seks TV2afsnit. På dagen for hver af afsnittene sad folk klar til at poste indlæg og dele dem videre ud i deres eget netværk, så det ikke kun blev til en selvbekræftende og rygklappende gruppe, men så alle, der var ven med et af medlemmerne, kunne få indsigt i en anden beskrivelse af området. Almindelige Lollandfalstringer, kendte ansigter, eksil-LF’fere, folketingsmedlemmer, erhvervsorganisationer, ejendomsmæglere, alle bakkede op om det gode budskab og delte #mærkede indlæg og lange fortællinger. Uge efter uge, mens udsendelsen kørte. Moderatorerne var – og er stadig –  på døgnvagt, så tonen og indlæggene forblev positive – og kritik af den slagsideramte udsendelsesrække blev ikke afvist, men henvist til en særlig gruppe. For formålet med hovedgruppen var – og er – at fortælle de gode historier.

Læs videre…

 

Enetimer i LinkedIn i Aarhus, Odense og København

Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer
Hvordan var det nu, jeg skulle skrive på min LinkedIn profil?" - få hjælp til at få det gjort NU!

Hvordan var det nu, jeg skulle skrive på min LinkedIn profil?” – få hjælp til at få det gjort NU!

Hvordan var det nu, jeg skulle gøre. Jeg skrev det ellers ned, så jeg kunne huske det“……
Personlige enetimer i LinkedIn kan mange have brug for, især dem, der går i stå på opdatering af profilen.
At få sidemandsoplæring i det tempo, du selv kan følge med til, og med de formål for øje, du selv har opstillet, fungerer langt bedre end holdundervisning eller kursus uden mulighed for at sidde og lave ændringerne med det samme.

Derfor tilbyder jeg enetimer i LinkedIn, hvor man i to timer ad gangen kan få praktisk hjælp til  præcis det, man ønsker. Det kan være opdatering af profilen, oprettelse af virksomhedsside, eller praktisk viden om, hvordan man bruger forskellige funktioner bedst muligt.

Læs videre…

 

Forsikring mod cyberchikane findes nu også i DK

Cyberchikane, Digital chikane, Sociale medier Ingen kommentarer

cyberchikaneDet britiske forsikringsselskab Chubbs har nu lanceret en forsikring mod eftervirkningerne af digital chikane. Forsikringen, der ifølge Telegraph Voice så vidt vides er den første af slagsen, (tilføjelse 15.12.2016: også i Danmark findes en sådan forsikring, nemlig hos AIG, American International Group, der kalder forsirkingen AIG websafe+ID tyveri) dækker for eksempel udgifter til at hyre specialister, der kender noget til digital efterforskning, så den chikanerende kan spores, udgifter til digital såkaldt reputation management, hvor der ryddes op efter en digital chikane og tillige tabt arbejdsfortjeneste, hvis man bliver sygemeldt mere end en uge på grund af chikanen. Forsikringsselskabet tilbyder dækning af udgifter på til  ca 500.000 kroner ifølge Washington Post.

Det nye forsikringstilbud er et resultat af en undersøgelse, som forsikringsselskabet har lavet blandt sine kunder. De er blevet spurgt, hvad de er bange for, og blandt svarene er overfald, vold mod sagesløse og digital chikane. her er der ikke kun tale om chikane af privatpersoner, men også af digital chikane i arbejdssammenhæng. Forsikringen er privat.

I Danmark har man endnu ikke en tilsvarende forsikring, Der findes en sådan forsikring som nævnt oven for – OG i februar i år (2015) vedtog Folketinget en lov, der giver arbejdsgiveren pligt til at forebygge vold, trusler og anden krænkende adfærd, uanset hvor og hvordan volden udøves, og uanset om volden er rettet direkte mod de ansatte eller indirekte gennem vold mod de ansattes nærmeste. Pligterne vil kun omfatte tiltag, som arbejdsgiveren kan foretage på virksomheden.

Læs videre…

 

Når røsterne fra rødderne rejser en #lovestorm

Communities, facebook, Markedsføring, Netværk, Sociale medier Ingen kommentarer

lflslogoSå blev den første milepæl sat, og nu løjer stormen formentlig af for en kort stund. I hvert fald er de seks udsendelser med titlen ”På Røven i Nakskov – familierne på kanten af samfundet”, som har fået 23.000 mennesker til at starte det modsatte af en shitstorm, en lovestorm, nu alle blevet sendt.

Det tog syv uger, da der lige kom en Kristi Himmelfartsdag på tværs af sendeplanen, og i de syv uger har man på facebook, twitter, instagram, blogs mm kunnet opslå og videredele kærlighed til et område, ikke sure opstød, men beretninger om, hvorfor det er dejligt at bo og leve på Lolland Falster, idet man huskede at mærke sine opslag med tagget #lollandfalsterlovestorm.

Lovestormen blev rejst af to kvinder en søndag eftermiddag, fem dage før den første udsendelse blev sendt på TV2 den 23. april 2015. Lovestormen har fået et omfang, som ingen kunne forudse, en effekt, som ingen havde regnet med, og et engagement, der er meget svært at kopiere, men som mange brandingbureauer ville ønske, de havde været i stand til at skabe.

Læs videre…

 

Lær på 4 timer at få din bog på de sociale medier og sælg flere

Blogs, Bøger og NewPub, Kultur, bøger og musik, Kursus, Linked In, Markedsføring, Sociale medier, Sommerskole Ingen kommentarer

Forfatter online kursus ved Abelone GlahnSelv om det knap er blevet sommer,  og i hvert fald slet ikke føles som forsommerdag i dag, er der nu åbnet for deltagelse på  min fast tilbagevendende “Sommerskole”, som jeg kører for 8. år i træk. I år med helt nye kurser, der retter sig særligt mod de forfattere, der vil arbejde med at synliggøre deres fagbøger.
Det første kursus finder sted i juni, nærmere betegnet tirsdag den 30. juni 13-17.

Du får en  Grundindføring i Sociale medier for forfattere
Kurset gennemgår i grundtræk de mest anvendte platforme, som forfattere, oversættere og illustratorer kan bruge til at synliggøre deres bøger, forfatterskab og passion, og dermed også skabe grobund for bedre salg af bøgerne.
Kurset gennemgår LinkedIn, facebook, twitter, og Instagram med praktiske eksempler, fordele og ulemper.
Kurset giver et indblik i mulighederne og sætter den enkelte i stand til at vælge til og fra, for hvis man kaster sig over alle platformene på én gang, får man aldrig tid til at skrive sine bøger.
Der er ikke tale om et teknisk kursus, men et kursus for dem, som overvejer at synliggøre sig på nettet, og som er i tvivl om, hvilke platforme, det kan betale sig at bruge for den enkelte.
Er man i gang allerede, kan man også lære fif om, hvordan de enkelte platforme kan udnyttes bedre.
Målgruppe: Kurset er på et grundlæggende niveau. Varighed 4 timer
Tilmeld dig her: Pris 985.- medlemmer af DJs Freelancegruppe halv pris

Kurset følges op af to andre:
1) Bogblogger – sådan blir du en god bogblogger:
En forfatter, oversætter eller illustrator kan med fordel føre en logbog på nettet, en weblog/blog for derigennem at skabe en trofast læserskare, der får et særligt indblik i forfatterens tankegang, arbejdsform, inspiration, skrivefase og stemninger.
Det underviser jeg i 4. august 2015

Læs videre…

 

Voksne netchikaneres både på arbejde og hjemme

Cyberchikane, Digital chikane, Sociale medier Ingen kommentarer

netmobbingNetchikane og netmobning er ikke forbeholdt børn og unge. Også voksne mobbes på nettet og forulempes på forskellige måder.

En gruppe svenske forskere på Malmø Högskola er i gang med en større undersøgelse af denne cybermobning, og de foreløbige resultater viser, at netchikane mod voksne til en vis grad ligner den fysiske mobning, der allerede kendes, men har dog nogle helt særegne kendetegn:

– netmobningen fortsætter efter arbejdstid og rammer også inden for hjemmets fire vægge.
– netmobning foretages som oftest af anonyme og er ofte mere aggressiv.
– netmobning kan læses af alle, fastholdes på nettet i årevis og indgår mod personens vilje i ens virtuelle håndtryk.
– netmobning handler også om IKKE at være på nettet – altså at blive mobbet ved at blive holdt uden for grupper på nettet.

Læs videre…

 

« Ældre indlæg