Når røsterne fra rødderne rejser en #lovestorm

Communities, facebook, Markedsføring, Netværk, Sociale medier Ingen kommentarer

lflslogoSå blev den første milepæl sat, og nu løjer stormen formentlig af for en kort stund. I hvert fald er de seks udsendelser med titlen ”På Røven i Nakskov – familierne på kanten af samfundet”, som har fået 23.000 mennesker til at starte det modsatte af en shitstorm, en lovestorm, nu alle blevet sendt.

Det tog syv uger, da der lige kom en Kristi Himmelfartsdag på tværs af sendeplanen, og i de syv uger har man på facebook, twitter, instagram, blogs mm kunnet opslå og videredele kærlighed til et område, ikke sure opstød, men beretninger om, hvorfor det er dejligt at bo og leve på Lolland Falster, idet man huskede at mærke sine opslag med tagget #lollandfalsterlovestorm.

Lovestormen blev rejst af to kvinder en søndag eftermiddag, fem dage før den første udsendelse blev sendt på TV2 den 23. april 2015. Lovestormen har fået et omfang, som ingen kunne forudse, en effekt, som ingen havde regnet med, og et engagement, der er meget svært at kopiere, men som mange brandingbureauer ville ønske, de havde været i stand til at skabe.

Læs videre…

 

Hvor tit skal jeg opdatere

Blogs, Communities, Det virtuelle håndtryk, facebook, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Hvor hvor tit skal jeg opdatere? Det spørgsmål bliver jeg stillet igen og igen, når jeg underviser i sociale medier. Det virker for nogle ganske uoverskueligt at være til stede på flere platforme på een gang, fordi der er så meget der skal passes.
Bufferapp og SumAll har målt og regnet på, hvad der kan betale sig, særligt som virksomhed. Hvor meget kan publikum klare, hvor mange kræfter skal man sætte ind. Her er et interessant overblik, der fortæller:
1 opdatering på LinkedIn om dagen (i arbejdstiden) – så kan du ramme godt 60 % af din målgruppe
2 blogindlæg om ugen , firmaer der øger deres blogging fra 3-5 gange om måneden til 7-8 gange om måneden fordobler næsten deres leads.
2 gange om dagen på instagram er fint nok – du må gerne poste mere, men det øger ikke engagementet – gir dig bare ret meget mere at lave…
2 gange om dagen kan du poste på Facebook, før likes og kommentarer begynder at fade ud
3 gange om dagen på Google +. Her forventes det, at du poster konsistent, ellers stopper folk med at følge.
3 gange om dagen på Twitter. Når du twitter mere, så kan der mærkes et vist fald – en overmætning
5 gange om dagen på Pinterest  – her mærker brands, at mange postings giver endnu flere followers:
Se den fine brændstofsallegori i infografikken her:
Personligt er jeg meget glad for, at bloggen bliver nævnt, og at det faktisk er ganske overkommeligt at blogge to gange om ugen. Bemærk, at det er tal, der gælder for virksomheder, men jeg synes godt, man kan lære af tallene som enkeltperson, der bruger de samme sociale medier.

hvor tit skal jeg opdatere

 

Hvorfor må man ikke krydsposte værdifulde opdateringer?

facebook, Linked In, Sociale medier 1 kommentar

ingen tweets på linkedinSidst i juni (29.juni 2012) stoppede Twitter med at tillade, at tweets automatisk blev vist på ens LinkedIn profil, (hvis man altså havde sat sin twitterprofil op til dette). Twitter begrundede beslutningen med, at Twitterbrugere skulle have en mere konsistent twitteroplevelse.
Det betød, at der i dagene derefter blev overordentligt stille på  LinkedIn Home-side, altså den startside, hvor man normalt får opdateringer fra sine connections.

 

Det er der både fordele og ulemper ved.
Blandt fordelen er, at Twitter ikke er LinkedIn, og at twittersproget med @, RT og hyppige #-tag-henvisninger ikke altid egner sig til at blive vist på en anden type platform. Personligt blev jeg glad for stoppet i strømmen af noget krypitske og ind imellem også ligegyldige beskeder og retweets, som det ikke gav mening at følge på et business site.
Få dage inden Twitters beslutning læste jeg endda et tweet, som jeg morede mig kosteligt over: @markwilsonit twittede følgende:  ”At linke din twitterkonto direkte til LinkedIn, svarer til at medbringe en Vuvuzela til et jobinterview”
Det var jo fuldkommen korrekt, at mange plaprede løs i twittersprog på LinkedIn uden at fange, at langt fra alle på netop den platform,  var vant til at afkode twittersprog.  Så det var egentlig rart at komme af med al den støj.

Læs videre…

 

Bliv synlig på nettet – kursus for alle 26. juni 2012

facebook, Kursus, Linked In, Markedsføring, Netværk, Sociale medier, Sommerskole 1 kommentar
Findes du ikke på nettet - findes du ikke !
Findes du ikke på nettet, er det som om du ikke eksisterer

Så er der åbent i Sommerskolen
Første kursus er:
Tirsdag den 26. juni: Dit virtuelle håndtryk

Findes du ikke på internettet, eksisterer du ikke!
Allround praktisk kursus for alle der vil styrke den personlige profil på nettet, som fastansat, freelancer eller selvstændig.
Kurset gennemgår de mest effektive redskaber til at skabe et professionelt håndtryk med små midler gennem brug af blogs, businessnetværk og sociale medier.
Gode råd og praktiske anvisninger på de mest nyttige redskaber.
Kurset inkluderer bogen “Dit virtuelle håndtryk” af Abelone Glahn

Tilmelding klik her.

Læs videre…

 

Suk, suk og atter suk – om facebook på arbejdspladsen

facebook Ingen kommentarer

Som skribenten  på Computerworld skriver i kommentar til, at Hvidovre Hospitals vicedirektør er rystet over, at medarbejderne bruger 4000 timer på facebook mm ( svarende til nogle få minutter hver om dagen, eller 0.7 procent af den samlede arbejdstid) :

Suk, Suk og atter suk – Læs hele Kim Stendals artikel her, mere behøver man ikke at sige til den sag.
Den vigtigste pointe her her:

Den væsentlige debat her handler om, hvordan man bedst muligt får de ansatte til at brænde så meget for deres arbejdsplads, at de giver kunderne – patienterne – den bedste behandling på den mest effektive måde.

Læs videre…

 

5 gode råd om profilering på nettet

Det virtuelle håndtryk, facebook, Linked In, Netværk, Sociale medier Ingen kommentarer

Jeg har netop medvirket i  JyllandsPostens WebTV om gode karriereråd. Hvis du kan abstrahere fra de første 15 sekunders reklame, så kommer der her en glimrende forklaring på, hvordan man skærper sin profil på nettet i en jobsøgningssituation.

Her er mine råd, som JyPo har citeret dem, og med lidt ekstra kommentarer:
1. Det første, du skal gøre, er at google dit eget navn og tjekke, at du kan stå inde for alt, hvad du finder. Noget af det øverste, der dukker op er formentlig Facebook og Linkedin, hvis du ellers har profiler på disse sites. Begge er gode virtuelle visitkort.

2. Din Facebook-profil bør opdateres med detaljer om dine evner og professionelle baggrund, så der ikke kun ligger feriebilleder fra Kreta på sitet. Og så skal du tænke over at kommunikere med andre i en venlig tone samt at holde på hemmeligheder fra din nuværende arbejdsplads. Det er nemlig de to vigtigste parametre for en chef, når hun tjekker dig ud på nettet.

Læs videre…

 

Sådan deler du dine facebookvenner op i lister

facebook, Netværk, Sociale medier 7 kommentarer

[Disclaimer maj 2012: dette indlæg er meget søgt/fundet, men det er forældet efter facbooks ændringer i 20111. jeg återkommer snarest med et nyt indlæg, der forklarer opsætningen på den nye måde. abelone Glahn ]

Der har været så mange hits på mit gamle indlæg fra 2009 om at dele facebook-venner op i lister, at jeg har måttet revidere dette i forhold til, hvordan tingene foregår på facebook nu.
Her er det nye indlæg ( pr 16.6.2011). Det kan dog stadig være interessant at se det gamle indlægs kommentarer, da der har været mange spørgsmål siden indlægget blev lavet første gang.

Den gennemsnitlige facebookbruger har omkring 250-300 såkaldte venner. Det er ikke alle sammen venner i gammeldags forstand, men bekendte, kolleger, familie, gamle kammerater eller helt nye ukendte, som man bare har sagt ja til at være forbundet til.

Læs videre…

 

Når facebook-lavinen løber amatørerne af hænde

facebook, Skarpe skud, Sociale medier Ingen kommentarer

Den såkaldte Brønderslevsag har udviklet sig ubehageligt på facebook. Efter en TVudsendelse oprettede en privat mand en hadegruppe på facebook, hvori den pågældende socialrådgiver, som i TVdokumentaren erkendte, at der var sket en fejl fra kommunens side, blev hængt ud med navns nævnelse. Lad os kalde personen for “Sagsbehandleren”. Hadegruppen hedder således “Vi kræver afgang af “sagsbehandleren””

Angrebene på den pågældende kvinde blev så hadske, at kommunen forleden gik til politiet:
– Vi har politianmeldt skribenterne og stifteren af facebookgruppen. Vores eneste våben er en politianmeldelse for at komme den her hetz til livet – en hezt, der er gået langt ud over alle grænser, sagde borgmester Lene Hansen (S) til nordjyske.dk

Den 21-årige stifter lover kort efter (torsdag den 9.juni), at hadegruppen lukkes samme aften, men det sker ikke alligevel!
Fordi en anden tilbød at føre den videre!
Ifølge Politiken skrev den unge mand på gruppens wall: »Orker ikke dette mere, denne gruppe er løbet ud på et sidespor, hvor den slet ikke skal være…«.
Han opfordrede derefter alle til at slette sig fra siden, så han kunne slette gruppen. MEN i stedet bad en anden Facebook-bruger om lov til at køre siden videre, og derfor eksisterer den stadig, skriver Politiken.

Læs videre…

 

Offentligt ansatte på facebook må meget

facebook Ingen kommentarer

Offentligt ansatte må faktisk ytre sig en del friere end de privatansatte

Offentligt ansatte må gerne må ytre sig offentligt på sociale medier – så længe de ikke overtræder bl. a tavshedspligten.
Dette blev slået fast igen, da en sygeplejerske fra Holbæk forleden vandt en sag for uberettiget fyring, efter at opmanden afgjorde, at de opdateringer, hun havde lavet på facebook, og som omtalte patienter, ikke overskred grænserne for tavshedspligt.

Sygeplejersken, der kom fra Ortopædkirurgisk Afdeling på Holbæk Sygehus, udtalte sig i 2009 om to hændelser, der involverede patienter, på  facebook.  Nu har hun i et afskedigelsesnævn fået opmandens ord for, at afskedigelsen var urimelig, og hun vil modtage en erstatning på 75.000 kroner. Det skriver DAGBLADET Ringsted

Læs videre…

 

Verdenskort over sociale netværk dec. 2010

facebook, Linked In, Netværk, Sociale medier Ingen kommentarer

Facebook har førertrøjen på i 115 ud af 132 lande, ifølge Vincenzo Cosenza’s december 2010 oversigt over sociale medier i verden.

World Map of Social Networks

Kortet udfordres på detaljer i kommentarerne på det blogindlæg, som Tech crunch har lavet, blandt andet er tre tyske netværk faktisk at regne for eet, og derfor spiller det tæt op ad facebook-tallet, og der er også diskussion om netværk i Indien og Kina, men i det store og hele er tendensen klar : Facebook er nærmest altdominerende.

Der gives også mange forklaringer på dette, og mange forbehold – alt lige fra, at mange har flere profiler, og at profilantallet ikke er det samme som aktivitetstallet, men alligevel er det svært at udfordre “den blå farve” væsentligt.
Vincenzo Cosenza viser også udviklingen over det seneste år.
Sjovt også at sammenligne med kortet over netværk, som Le Monde lavede tilbage i 2008:

Læs videre…

 

« Ældre indlæg